Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 638 ggr
Mark
1/19/09, 4:07 PM

Månen kartläggs

Som förberedelse för den planerade månbasen runt år 2020 planerar man nu framöver att göra en mycket noggran grundvetenskaplig utforskning av månen. Några sonder är redan uppskickade, och sammanlagt ska 12 rymdsonder skickas upp. Det roliga med detta är att det är ett internationellt samarbete mellan USA (3 sonder), Ryssland (1), Europa (1), Japan (2), Kina (3) och Indien (2). Samarbetet kallas ILN (International Lunar Networks). Även månbasen blir troligtvis ett samarbetsprojekt.

Kartläggningen innefattar bl a mineralförekomster, atmosfär, tyngkraftfält, seismologi och ren kartering. Någon eller några av sonderna ska också landsätta fordon på månen för provtagning mm. Blir spännande att följa framöver.

Annons:
medde
1/19/09, 7:36 PM
#1

Detta kommer ju bli hur spännade som helst att få vidare info om. Jag har för mig att jag skrivit om den Indiska när den gav sig iväg. Eller har jag fel om det?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

StefanW
1/21/09, 2:32 AM
#2

#1 Kan det vara: Chandrayaan-1 som du tänker på?

Stefan - Modellbyggare

Mark
1/21/09, 9:55 AM
#3

#2 Ja, det är den ena av Indiens två satelliter som deltar. Även redan uppskjutna Selene (Japan) och Cang'e 1 (Kina) deltar, liksom amerikanska Lunar Reconnaissance Orbiter som ska skjutas upp nu i februari.

medde
1/21/09, 10:54 AM
#4

#2 Visst var det denna jag tänkte på!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Buuc
1/21/09, 10:42 PM
#5

Yääy, så man ska typ kunna köpa en GPS över månen i framtiden? ;P

medde
1/22/09, 11:07 AM
#6

#5 Skulle inte förvåna mig alls. Ge det lite tid så kommer det nog det ut på marknaden en dag:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Jayrod
1/22/09, 11:58 AM
#7

GPS på månen kommer vi säkert att ha i framtiden. Den kan ju byggas samtidigt med att man bygger ut mobil-nätet för täckning på månen.

Metro Teknik: Ett brittiskt rymduppdrag tänker fixa mobiltäckning på månen. Redan om fem år kan det gå att ringa från månen.

medde
1/22/09, 6:35 PM
#8

#7 En sådan skull eman nog inte kunna låta bli att köpa.

Det att man kan snart ringa "hem"eller till månen har vi skrivit om redan, visst är det ganska enomt att man skulle kunna slå en liten signal till någon på Månen! Så nu gäller det att ska en vän som är astronaut, så man kan få ringa till månen. Bar för den saken skull. För visst skulle jag det om jag hade en möjlighet.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: