Annons:
Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 692 ggr
Magi-cat
1/11/09, 10:14 AM

de första astronauterna.

råkade se slutet på ett program på discovery igår kväll. Det handlade om det am. rymdprogrammets början, när det primärt gällde att komma före Sovjet.

Vilka pionjärer de var astronauterna! Att sitta fastklämd som i en sardinburk i de där små kapslarna och sedan riskera att brinna upp vid återinträdet i atmosfären och sedan hoppas på att bli uppfiskade i tid och att allt funkade något så när. Och de visste ju mycket väl att oddsen för dem var rätt små, de var experiment. "We are the monkeys" sa John Glenn i någon annan film.

Är det någon som vet hur det gick sedan med de första astronauterna? Tror mig ha läst att flera fick cancer tidigt och en del andra sjukdomar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
medde
1/11/09, 1:40 PM
#1

Visst är dessa program bra?  Det kommer att sändas en hel del  på denna kanal framöver.

Jag lägger en länk till lite info om N Armstrong Länk

Alan Shepard.

[

](http://sv.wikipedia.org/wiki/Alan_Shepard)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
1/11/09, 4:21 PM
#2

Ja tänk, man blir lika impad varje¨gång av alla dessa modiga män och kvinnor som beger sig upp i rymden.

medde
1/11/09, 7:13 PM
#3

Det stämmer, men jag är inte helt 100 på vad dom dog av, Jag har av personliga skäl lite svårt att ta både upp och in det med cancer.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

StefanW
1/12/09, 9:11 AM
#4

Det finns väl egentligen inga speciella sjukdomar som drabbar astronauter, dock så uppmärksammas de på ett annat sätt, utan de hade lika väl kunnat insjuknat / blivit smittade på jorden. Ett stort problem är väl hur man skall kunna behandla ett akut tillstånd i rymden.

Stefan - Modellbyggare

Magi-cat
1/12/09, 10:18 PM
#5

idag gick Apollo 13 på tv4film! Har sett den förut, men den är lika spännande varje gång! man kippar efter andan när en expert i Houston sitter med det livsviktiga uppdraget att räkna ut vinklar (eller vad det nu var) och räknar på räknesticka! eller när de ska göra ett koldioxidfilter och få en rund grunka att passa ihop med en fyrkantig md hjälp av lite plast och tejp. Lite som hajk ungefär, eller möjligen ingenjärskonst på högsta nivå….Skrattande

Underbarast är Lovells mor (eller om det var mormor )som inte är ett dugg orolig utan trosvisst förklarar att om de kan få en sån där tvättmaskin att flyga så kan min Jimmy landa den!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

StefanW
1/12/09, 11:17 PM
#6

Filmen var mycket spännande, har sett den ett flertal gånger och kommer med all säkerhet att se den igen

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Annons:
nera
1/13/09, 2:10 PM
#7

Ja, den var helt suveränt spännande! Kan bara instämma med föregående talarna.Glad

medde
1/13/09, 7:32 PM
#8

Jag kan nog inte ens få ihop hur många ggr jag sett denna film, det är otaliga ggr. Men varje gång så upptäcker man någonting man missat. Så bra!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
1/13/09, 9:34 PM
#9

Brukar vara så ja att man upptäcker något nytt varje gång. Jag kommer garanterat också att se om denna rysare mer än en gång.

medde
1/15/09, 1:37 PM
#10

Det håler jag med dig om nera. Sen är det ju så kul då man upptäcker något nytt, även att sitta och leta efter "Fel"

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
1/15/09, 1:50 PM
#11

Skrattande

medde
1/15/09, 1:51 PM
#12

Men visst söker man sig mera runt i rutan då man sett filmen flera ggr?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
1/15/09, 1:56 PM
#13

Jovisst! Man kan inse att man missat hur mycket som helst när man ser om en film. Både med kommentarer och bildsekvenser.

Annons:
medde
1/15/09, 1:58 PM
#14

Sant som sagt!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Magi-cat
1/18/09, 3:46 PM
#15

jag undrar lite om datorerna på den tiden - de hade väl inte så mycket kapacitet? Det börjar ju bli länge sedan nu….jag menar datorerna kunde väl inte så mycket?

Desto mer imponerande - eller kanske förvånande, att de kom dit de skulle i de flesta fall…..måste ha varit en j-a tur ibland också!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Disfocus
1/18/09, 4:10 PM
#16

Hej på er allihopa, mitt första inlägg!

Här är lite fyllig wikipedia-info om Apollo Guidance Computer: http://en.wikipedia.org/wiki/Apollo_Guidance_Computer

medde
1/18/09, 5:45 PM
#17

#16 Hej! Välkommen med ditt första inlägg.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: