Annons:
Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 876 ggr
Mark
11/9/08, 2:48 PM

Bränsleceller

Här är tråden jag gjort "reklam" för i tråden om guld Glad

Nasa har anslgit 100.000 $ till ett universitet i Arisona för att utveckla mikrobiella bränsleceller att användas på långa rymdfärder eller rymdkolonier. Sådana finns redan, men behöver utvecklas betydligt för att användas i rymden. Det är "vanliga" bränsleceller, men de tar energin ur t ex avloppsvatten eller något annat som innehåller mycket bakterier.

"Bakterier är naturens ledande elektrokemister" som Ill vetenskap formulerat det. Bakterierna bryter ner organiskt material och då frigörs elektroner och protoner. Normalt utnyttjar bakterierna själva elektronerna i sin ämnesomsättning, men i syrefri omgivning kan elektronerna lätt via ett membran styras till en elektrod i en syrerik miljö. På så sätt alstras lite elektricitet och vi har fått en bränslecell. Tanken med forskningsanslaget är att man ska skapa bränsleceller som utnyttjar energin i astronauternas avföring och skapa energi för användning i rymdkapsel/rymdstation. På köpet får man då en effektiv rening av avloppsvattnet. I ett längre perspektiv är mikrobiella kraftverk på månen eller mars tänkbara.

Mikrobiella bränsleceller finns redan i praktisk drift på havsbotten för att driva tidvattenmätare och för sensorer att spåra vattensköldpaddors rörelser och vandringar.

En robot som fångar in flugor och smälter dessa och omvandlar det till energi för att förflytta sig finns också på försök i England. Den heter Ecobot II.

Annons:
medde
11/9/08, 8:44 PM
#1

Oj det var spännade den här tråden. Tack Mark. Ska läsa igenom denna en gång till, då datan funkar som den ska.

För just nu har jag ett helt stall av hästar i min data( Trojanska hästar)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

StefanW
11/9/08, 10:04 PM
#2

Det var en "s***bra" artikel…. Det gäller nog att kunna husålla på alla resurser.

Stefan - Modellbyggare

medde
11/10/08, 11:25 AM
#3

#2 Instämmer i ditt:  "s***bra" art

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
11/10/08, 9:28 PM
#4

Jätteintressant Mark! Det här ska jag med läsa flera gånger. Glad

( Blev bara så irriterad på det där svarta reklamfåret till höger uppe i bild som ligger och guppar fram och tillbaka då man ska koncentrera sig på texten och läsa Obestämd)

medde
11/11/08, 12:08 PM
#5

Inne här och läser inlägget återigen.

#4 Visst kan det bli lite rörigt då det hoppar och far i bland.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: