Annons:
Etikettövrigt
Läst 3086 ggr
Jayrod
10/4/08, 12:34 AM

Kornblixtar just nu

Jag sitte nu i södra Stockholmsområdet oct tittar på det som kallas kornblixtar. Inget astronomiskt fenomen men ändå ett himlafenomen.

Kornblixt är blixtar från avlägsna åskväder och blixtsken kan ses upp till 20 mil bort vid gynnsamma förhållanden, dvs om det är klart väder mellan observatören och åskvädret. Blixtarna jag ser nu är inte så långt borta, de syns i öster och jag gissar att åskvädret finns i skärgården eller möjligen ute i Östersjön. I vilket fall som helst är det för långt borta för att man ska kunna höra nåt muller.

Detta hade man inte märkt om det varit ljust. Namnet kornblixt lär komma av att det syns bäst på hösten (när himlen är mörk) när kornet skördas.

Annons:
medde
10/4/08, 1:11 PM
#1

#0 Jag sitter också  i söderort. Såg detta på himlen med, vilket var verkligen häftigt att titta på. Det var ju hela tiden som himlen lös upp. Det var det som fick mig att gå ut och titta på detta. Ska faktiskt ge mig ut på nätet och läsa mer om detta ämne. Men ljuvligt imponerad av att se på det.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jayrod
10/4/08, 1:48 PM
#2

Det finns en del åskradar på nätet för den som är intresserad. Min erfarenhet av dessa är att de är bra på att detektera när det åskar samt riktningen till åskvädret, men de är mindre bra på att pricka in avståndet till åskvädret. Igår kväll såg jag att Vänertrackern placerade åskvädret över själva Stockholm vilket var fel, åskan var längre ut i Östersjön. Högskolan på Åland var pricksäkrare.

Exempel på åskradar:

Vänertracker

Åskradar på Högskolan på Åland

Just nu är det ingen åska alls.

medde
10/4/08, 2:31 PM
#3

#2 Tack Jarod, Detta ska jag genast gå in på, verkar väldigt intessant.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
10/4/08, 9:45 PM
#4

Var det bara jag och Jarod som såg detta på himlen igår?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
10/5/08, 12:09 AM
#5

Här var det då inget vad jag såg.

medde
10/5/08, 12:05 PM
#6

Då missade du verkligen något häftigt nera.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
nera
10/5/08, 1:16 PM
#7

# 6 Jag har upplevt det här fenomenet tidigare då jag var yngre, och ofta då man var liten kommer jag ihåg. Men nu var det länge sedan.

medde
10/5/08, 1:18 PM
#8

#7 Så du har sett det i alla fall. Visst var det läckert?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
10/5/08, 1:42 PM
#9

Ja det är något speciellt med kornblixtar. Såg dessa sist i mellandagarna för nästan 16 år sedan. Den vintern var väldigt mild och det var ingen snö minns jag.

medde
10/5/08, 1:49 PM
#10

Jag njöt av varje sekund av dessa, för det var inte långa stunder det var mörk på himlen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Henke29]
10/5/08, 10:33 PM
#11

De är så mäktigit att få se sånt..

Henke

medde
10/5/08, 10:57 PM
#12

Visst var det! Så rent ut sagt häftigt!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
8/25/14, 8:14 AM
#13

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Upp till toppen
Annons: