Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 2937 ggr
medde
10/30/08, 1:01 PM

Hitta Jupiter.

Det är faktiskt lätt att hitta Jupiter, det kan ni göra med blotta ögat! Eftersom det är den ljuststarkaste himlakroppen efter Venus.Då du tittar upp och ser ljusaste stjärnan som inte blinkar, så är det inte just en stjärna utan Jupiter. Denna kan bara förväxlas med Venus om den just står nära  den nedgående soleneller den uppgående solen.Vid dessa tällfällen räcker det med en kikare som har normalförstoring, som gör att du kan avgöra detta genom de galileiska månarna.  Det gör även jättebra med en kikare som har 10 ggr förstoring för att visa Jupiter som en planet. Detta ser då verkligen ut som en planet och inte en liten ljusprick på himlen. Som det då blir för blotta ögat.

Lycka till med att hitta den vackra Jupiter

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Buuc
10/30/08, 1:18 PM
#1

Coolt! Jag behöver verkligen en kikare, eller ett teleskop. Men nu har jag ju min kamera med ett objektiv som kan nå ganska långt, kanske jag kan kika med den. ;P

medde
10/30/08, 1:19 PM
#2

Du ska nog kunna se jupiter med din kamera.Prova!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Buuc
10/30/08, 1:21 PM
#3

#2 Det ska jag nog göra, en molnfri kväll. ;)

medde
10/30/08, 1:21 PM
#4

Vore jättekul om du talade om hur det gick för dig,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Madson
10/30/08, 2:43 PM
#5

Detta är ju så spännande, någon som vet en bra butik där man kan köpa ett inte allt för dyrt teleskop eller kikare?

medde
10/30/08, 8:21 PM
#6

#5  Det finns bra butiker över nätet, ska söka rätt på ett par bra som har vettiga priser. Återkommer snart igen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Ayena
10/30/08, 8:27 PM
#7

Tack för tipset! Jag kommer ju ihåg i somras när den stod i uppgående i öster och jag fick en bild.

Men idag blir det ingen planetskådning. Det är tjocka moln och massvis med regn just nu Skrikandes

medde
10/30/08, 8:40 PM
#8

#7 Snälla Gunilla-R kan du inte visa den bilden, bore så kul att få se den.

#5 Kolla in på denn sida till Rymdbutiken, dom har bra priser tycker jag, lite svårt att säga e´n bra butikdå jag inte vet vilken del av landet du finns i. Men titta in i Ruymdbutiken,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
10/30/08, 8:44 PM
#9

#5 Titta gärna in på den här länken också, finns kap ibland. Lycka till länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ayena
10/31/08, 12:37 AM
#10

Medde - den finns härinne någonstans. I en tråd! Men var???

Ayena
10/31/08, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här kommer den igen!

Jayrod
10/31/08, 9:25 AM
#12

Medde skrev: "Det är faktiskt lätt att hitta Jupiter, det kan ni göra med blotta ögat! Eftersom det är den ljuststarkaste himlakroppen efter Venus.Då du tittar upp och ser ljusaste stjärnan som inte blinkar, så är det inte just en stjärna utan Jupiter. Denna kan bara förväxlas med Venus om den just står nära den nedgående soleneller den uppgående solen."

Intressant i sammanhanget kan vara att Venus och Jupiter står i konjunktion (dvs står som närmast varandra) den 1 december.  Och några timmar senare så svischar månen  förbi  båda planeterna.

Tiderna för konjunktionerna den 1 dec är dessa:

Jupiter - Venus 9.47
Månen - Jupiter 16.10
Månen - Venus 16.45

Det lär synas bäst efter solnedgången, men före 18.30 för efter det så går månen och planeterna ned.

Mark
10/31/08, 11:22 AM
#13

Det är kanske inte så lätt att se Jupiter just nu. Man bör nog vara i södra Sverige för att lyckas. Hon står i a f i Skytten, lågt i söder. Och det är söder ut som det gäller att titta. Förutsättningarna blir bättre framöver. Och som Jayrod skriver blir det spännande den 1 dec, med de två mest ljusstarka objekten intill varandra. Tyvärr måste man nog vara ganska långt söder ut då också, men förhoppningsvis ska det gå att se skådespelet från Stockholms horisont! (och Värmland)

Annons:
nera
10/31/08, 12:11 PM
#14

Vad intresant länken var till Rymdbutiken Glad

Ja nu får vi ut och spana på himlen igen

Ayena
10/31/08, 12:32 PM
#15

Hoppas på klart väder den 1 december - här i Malmö. Ja, ni andra får väl också ha klart väder Skrattande

Upp till toppen
Annons: