Annons:
Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 1335 ggr
Jayrod
10/11/08, 8:08 PM

Satellitjakt

Ska vi testa att "jaga" satelliter? Det ser ut som att det klarnar upp åtminstone där jag bor.

På denna sida ser man kvällens satellitpassager:

kvällens satelliter

Dessa är inte så ljusstarka men de borde vara synliga om man vet var man ska titta och lyckas få ögonen rätt på dem. Jag har själv aldrig provat detta.

Lacrosse 4 verkar vara ett bra projekt, det har magnitud 2,6

Om någon undrar hur man läser tabellen så dyker den upp kl. 20.09.26 i NV på 10 graders höjd, dvs ungefär vid horisonten.

Kl. 20.14.18 är den som högst i SV på höjden 83 grader vilket är nära zenit.

Kl 20.16.20 så försvinner den i SO på höjden 35 grader. Att den försvinner så högt upp innebär sannolikt att den går in i jordskuggan.

Dessa tider och höjder gäller för Stockholm och jag vet inte hur stor skillnad det blir i andra delar av landet.

Observera att tiderna gäller den 11 oktober, men att själva länken ska fungera alla dagar.

Annons:
medde
10/11/08, 8:26 PM
#1

Jarod!! Detta låter kul jag hänger nog på. Men du sa att du sitter på södra sidan om sthlm, samma här, men just nu ser det inte så klart ut. Därav lite nyfiekn kan du ge lite ca var du är. Bara ca, mer behövs inte.

Men helt klart ska även nu gå in på länken och kolla lite. Återkommer snart ige,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
10/11/08, 9:01 PM
#2

Hoppas fler kommer in i kväll och ser detta inlägg Jarod lagt in, jag har varit inne på länken och det tog en bra stund att ta sig ur. Man fastande Flört

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jayrod
10/11/08, 9:08 PM
#3

Det är blandat med moln här just nu, men man får väl ha lite tur!

Jag bor ungefär 20 km söder om stan vilket bara har en marginell betydelse för tiderna. Det starka månljuset kan också göra det svårare.

medde
10/11/08, 9:23 PM
#4

#3 Har jag rätt håll borde det vara åt skogås hållet. Var just nu ute och tittade, det ser blandat ut på himlen.  Men har all tiden i världen.

Kommer kolla vid 21 tiden igen, teleskopet finns klart hemma. Så vi hoppas på tur i kväll.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jayrod
10/11/08, 10:52 PM
#5

Då har jag sett satelliten Lacrosse 4. Det var inte så svårt att få syn på den i en kikare. Blodad tand som jag fick såg jag också den efterföljande ljussvagare satelliten Resurs 1-4 Rocket. Och när jag tittade på den så kom ytterligare en satellit och korsade banan fast på väg åt et annat håll. Denna oväntade satellit var ljusstarkare och finns inte med på listan. Det skulle ju kunna vara ett flygplan också men flygplan man se brukar blinka och denna hade ett fast sken.

denna länk ser man även ljussvagare satelliter (till magnitud 4,5) och denna oväntade satellit skulle kunna vara Cosmos 2322 Rocket, den gick ungefär den banan men den borde varit ljussvagare. Sen vet jag inte heller om alla satelliter finns med i denna databas.

medde
10/12/08, 12:20 PM
#6

#5 Du hade en riktigt lyckad kväll ser jag. Glömde av detta totalt senare under kvällen. Men tack för din länk ovan. nu kan vi ju söka på ett toppen bra sätt efter var dom befinner sig. Kommer att andvända denna länk flera gånger.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Jayrod
10/12/08, 1:27 PM
#7

medde

Du skriver att du har ett teleskop. Vet du gränsen för hur ljussvaga objekt du kan se med det?

medde
10/12/08, 3:08 PM
#8

Brännvidd 1037 mm,  Ljussaml förmåga 247x Max upplös 10,5, okular 20 mm 51x 6 mm 173x

 Men som jag sade i en annan tråd, är inte bra ang teleskp, lär mig allt eftersom om teleskop.Men def inte duktig i teleämne.¨Tyvärr tänk om jag vore det, oj vad jag skulle få se mycket.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Jayrod
10/13/08, 1:14 PM
#9

#8

Det säger inte mej så mycket, jag är inte speciellt hemma på teleskop. Kan du nämna några objekt du sett som man inte ser för blotta ögat?

medde
10/13/08, 2:01 PM
#10

Säger mig inte mycket heller då ja ej kan så mycket om teleskop. Men vad jag ser är nog det mesta vanliga, som nu nyligen använde jag mig av Marks tråd som heter" Titta på Merkurius och Venus" Även din länk var intessant och gå vidare ut på. Då vi är hemma under inlärnig att sköta detta teleskpo själva.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
10/13/08, 7:36 PM
#11

Detta var ju ett suveränt tips! Jag lyckades t o m gå in och lägga in min egen hemort på kartan. Det gav inte så hemskt stor skillnad, men jag tyckte jag var duktig Cool

Ser ut att bli klart i kväll, åtminstone delvis - då ska jag ut och testa!

medde
10/13/08, 9:17 PM
#12

#11 Vilken tur att du har fint väder hos dig. Här hemma är det regn och rusk åter igen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
10/13/08, 9:48 PM
#13

Här med. Grå grå grå..Obestämd

Annons:
medde
10/13/08, 9:49 PM
#14

Grå är bättre än regn regn…..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
10/13/08, 9:51 PM
#15

Jodå. Klagar inte. Men man ser ju inte stjärnorna Oskyldig

medde
10/13/08, 9:54 PM
#16

Visst blir det trist med denna himel, då kan man ju inte sitta och titta på stjärnorna med sin hjärtevän. Eller som jag med in lilla tös.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
10/13/08, 9:57 PM
#17

Har nog aldrig suttit och tittat på stjärnorna tror jag! Det måste jag testa någon gång. Blir till att att stå när man sysslar med detta. Vi är tre st här som slåss om samma tubkikare, men det är tur att vi har vanliga kikare också. Så så värst romantiskt vet jag itne om det blir, för alla vill titta samtidigt, helst i samma kikare.hi-hi Flört

medde
10/13/08, 9:58 PM
#18

#17 Härligt inlägg, flinar gott åt det, nera!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
10/13/08, 9:59 PM
#19

Flört Du kanske kan företsälla dig detta oromantiska senario va?

medde
10/13/08, 10:18 PM
#20

#19 Just därför jag flinade i massor.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Upp till toppen
Annons: