Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1180 ggr
nera
2008-08-31 12:12

Maskinen som ska ge svar på Universums gåtor..

Har ni läst i Aftonbladet om detta experiment?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3211674.ab

Annons:
medde
2008-08-31 12:33
#1

#0 Nej detta har jag inte läst eller vad vad det är.  Ska titta in på detta och se vad det är, då jag kommer hem från Skansen. Verkar mycket intressant. Så får inte missa detta

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Knirken1
2008-08-31 13:30
#2

Bra länk & kul info. Läst några artiklar på den site som omnämns där i inlägg på Aftonbladets egna "forum". Siten som tipsades om heter " www.cerncourier.com ". Lite mastig läsning visserligen med mycket skrivet av vetenskapsfolk för (till stor del) just vetenskapsfolk. Lätt att det blir lite onödigt "kryptiskt" då. Att skriva invecklat och som sagt var "kryptiskt" är faktiskt enklare än att skriva lätttillgängligt och inspirerande, så att "vanligt folk" ej "tröttnar & hoppar över alltihop" Minns Ni somliga lärare i plugget!?. Tragikomiskt men sant. Enkel /lättbegriplig men samma info, är svårare att få till än samma info framförd mycket invecklat och med "högnivå-surr". Det är som att kontruera en "sak". Det är svårare att skapa en mojäng som med enklare uppbyggnad gör samma sak som en invecklad & komplicerad "sak" som gör samma jobb. (Nu citerade jag nästan en viss herr Kalashnikow, som möjligen är bekant (han med "automat-bössan" som funkar lika bra i vid polarområdena som i Saharas sandstormar. Att skapa invecklat/komplicerat kan vem som helst, påstår han. Konsten är som sagt var att få till samma sak/resultat ("budskap!") med enklare lösning ("förklaring!"). Bara en sådan sak som de två "båtarna" på bifogade bilden av tavlan. John Eriksson kunde också den där "konsten". Hej! /Kn1

medde
2008-08-31 20:24
#3

#2 Återligen ett mycket intressant svar av dig Knirken1. Tack för detta bra svar, samt förklaring.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

StarGazer
2008-08-31 23:10
#4

1600 superledande magneter om 25 ton styck… jisses.

nera
2008-09-01 11:30
#5

Ja vad bra Knirken 1  att du förklarar lite mera

medde
2008-09-01 13:46
#6

Visst det bra! Tack Knirken1

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Buuc
2008-09-01 22:54
#7

Detta är mkt spännande! Och jag som är väldigt fascinerad av svarta hål och så, jag tycker detta är extra coolt. ;) Har bara läst igenom lite fort, men ska läsa ordentligare någon dag då jag orkar. Lite creepy här också, även om de påstår att jorden inte kommer bli slukad! Tänk om vi lyckas dra åt oss något som vi inte borde!? :O :P

medde
2008-09-02 10:56
#8

#7 Mycket intressant att höra dina tankar. Nu börjar du verkligen komma igång härinne med tankar och funderigar. Toppen Buuc!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Buuc
2008-09-02 21:05
#9

#8 Jaa, jag som trodde att jag kunde så mycket om Astronomi förut, men det är så mycket kvar att lära! Och jag har ju lärt mig mycket här också. :)

medde
2008-09-02 21:14
#10

#9 Man lär så länge man lever! Det är tur det. För jösses vad tråkigt allt skulle bli om inte!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Buuc
2008-09-02 21:18
#11

#10 Ja precis! Livet skulle vara ointressant om man inte hade något mer att lära. Men det kommer alltid, alltid att upptäckas nya saker, så det finns ingen chans till att veta allt! ;'P

nera
2008-09-02 21:20
#12

Man lär så länge man lever, bara man är inställd på att vilja lära sig Kyss

Tror man att man är fullärd, ja då stagnerar man tyvärr..Foten i munnen

Buuc
2008-09-02 21:53
#13

#12 Sen är det så att dom som kan mer än andra eller tror att dom kan allting blir oftast de som tror att de är bäst och att vi andra är underlägsna! Then we´re gonna have a bad time! :P

Annons:
nera
2008-09-02 22:05
#14

# 12 Visst kan det vara så Buuc, men då är konsten att man själv inte personligen känner sig " underlägsen" om man känner sig i den sistsen, för då bekräftar man bara vad de andra säger och tycker som tror att man är sämre på något vis. Ingen är sämre än någon annan, bara för att man inte vet eller kan allt här i världen. Vi är ju här för att lära, hela tiden.  

Hoppas du greppar vad jag menar Glad

medde
2008-09-02 22:43
#15

#14 Klart vi gör!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-09-03 12:01
#16

Vad bra Glad

Buuc
2008-09-03 20:51
#17

#14 Fattar precis vad du menar! ;) Självsäkerhet is the thing! ;P Eller nåt.. x)

medde
2008-09-03 21:53
#18

Toppen Buuc.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-09-03 21:54
#19

Alldles riktigt Buuc! Tro på dig själv att du duger bra som du är, oavsett! Cool

medde
2008-09-03 22:39
#20

#Våran" Buuc, Heja!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Knirken1
2008-09-04 01:09
#21

Intressanta synvinklar där som "Buuc" lade fram i #13 (om att "känna sig underlägsna") , och "neras" svar i #14 om vikten av att inte bry sig i "vissa". Många ggr kan det nog mest handla om ett känslomässigt tillstånd i en själv. Men visst finns viktigpettrar som kanske ska läxa upp andra i tid & otid". Låt de eventuella v.p. glida där uppe på sitt "så är det-syndrom". Rätt som det är snubblar de på någon som plötsligt vet ännu bättre. Stor risk då att den ev viktigpettern verkligen blir extra extremt röd i nynan.

Stöter jag på någon som dummar sig ungefär enligt "Buuc"s riskbeskrivning, så låter jag den personen hållas. Folk som är "högt där uppe & flyger" kan väl flyga där då. Risken att rejält "stöta på patrull" är vanligen strax runt hörnet i alla sakfrågor & vetenskaper mm. 

Följ mina ord och tänk såhär. "Det gör ingenting". Det är bara tärande på en själv att brusa upp om man nu har lätt för det.

Är man lugn, stolt och stark i sig själv så behöver man inte daska andra i ansiktet om allt. De faktiskt osäkra gör så däremot vanligen tyvärr, för att kunna bära sin egen osäkerhet helt enkelt. Hej/Kn1

medde
2008-09-04 11:14
#22

#21 Kloka ord Knirken1. Tänk om fler kunda tänka på detta viset.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-09-04 20:31
#23

Ja, mycket klokt sagt Knirken 1 ! Det skriver jag med under på Glad

Buuc
2008-09-04 21:51
#24

Rätt sagt Knirken! :)

När jag pratar om hur människor är så brukar jag oftast använda mig av vargflockar och varg/hundbeteende.. Så ni vet… ;)

De stabila är lugna och visa medans de ostabila är nervösa och osäkra på sig själva, och giriga eller hur man säger. x')

medde
2008-09-04 21:51
#25

Tänk om fler tänkte så:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-09-04 23:07
#26

Glad

medde
2008-09-05 13:30
#27

Kul att Knirken1 kommer in ibland, med lite vishet:-) Och även mondeo kan vara en fin ljuspunkt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Knirken1
2008-09-06 18:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jättetack för den fina synpunkten om "vishet" och så. Man kan bli glad för mindre! Nu vet jag dock inte om min ev vishet är "total vishet". Jag funderar & observerar & har jämt funderat över det mesta som det överhuvudtaget går att fundera över!!! Vanligen går jag ganska på djupet & dammsuger all fakta som finns i en "fråga". Sedan lämnar jag vanligen "grejen/frågan" med förbehållet => Detta är vad man nu tror i denna tid. Framtiden visar säkert mera, men förmodligen/ev inte/kanske aldrig rubbet.

Ämnena jag nog funderat mest i är: Rymdfart & astronomi. Fysik, mest ang gravitation mfl krafter, vågrörelselära(ljus mfl) & metaller!!? Djur(rubbet!), Människor & relationer(människans dumheter! + ev positiva sidor!. Fordon, bilar & de flesta "maskiner" och deras teknik(eller brist på d:o)!..mm, mm, mm..!!!!

Min "andra hälft" & jag pratar ej så ofta om "sånt här" utan det blir mera annat. Hon tycker jag är "jobbig" när jag "kör igång så..Äsch! Vi tar väl mest "andra" ämnen, som hon gillar mera.. öh! Jaa…!

I alla fall !!!

Dessutom: Eventuella i människans ögon "mystiska"(som jag anser är en form av okänd fysik) händelser & upplevelser. Det vi normalt kallar "att det spökar, Burr!!Obestämd". Okänd fysik klassar jag det som. Jag vill aldrig säga att folk ljuger om de har någon konstig berättelse "åt det hållet", även om det mesta har "andra totalnaturliga nu kända förklaringar". "Andra grejor/erfarenheter" kopplar jag till den okända fysiken. 

Religion har jag länge funderat över, och konstaterat är helt nödvändigt för att människorna ska "orka knalla vidare "här", tills de/vi inte är "med här längre" helt enkelt. Det typiskt mänskliga är (även) här att daska alla andra i skallen över "vad fel de har". Vår käre professor Einstein sade tex inte att någon högre okänd "existens som tex Gud/Jehova som "han?" benämns i världens äldsta bok" kanske inte finns. (Han eller hon eller…Nåja!)

Att jag började fundera ikring det här med "Den goda vita kraften Gud/Jehova(kolla gärna bibeln ang namnet), har mycket med ett experiment jag gjorde 1981 på jobbet! Jag gick en intern kurs/utbildning (halvårs) och kursläraren hade en lite ovanligare "hobby". Han ville gärna att vi skulle sätta oss runt ett bord med en masonitskiva (på fikan!) (i "annat" rum) där han målat i alfabetets samtliga bokstäver + siffror och "ja & nej" markering. Jag ville aldrig ta del i det där utan gick ut till kursplatsen och gjorde annat. Varje gång fick de svar (!!?) från "masonitskivan" & hänvisade till/åt varandra att det var nog du eller du som släpade glaset till något svar osv efteråt. De "anade/trodde" hela tiden att någon annan i gänget "fixade" svaren, och tog det hela ganska lättsamt. Det var här efter ett tag som jag gjorde "mitt test". Mitt under en av deras "masonitskive utfrågningar" så knäppte jag händerna (fånigt eller vad? Nåja!) och sade följande "Gud, om det är vit god magi så låt det funka för dem, men är det mörka ondskefulla/luriga krafter i detta, så låt det gå åt skogen för dem". Det var allt jag sade. Sedan fortsatte jag jobba. Det jag nämner här är på fullständigt heder & samvete. Det var nu det för mig "spännande" inträffade. Nästan inom någon minut kom en av tjejerna + en "kille" (vi var 6 elever på kursen + lärare) ut och var så förvånade. De kunde inte få några svar idag! & diskuterade högljutt "varför det nu inte funkade". Strax därpå kom resten av kursarna och såg lika förbryllade ut, diskuterade och satte sedan igång med kurspysslet igen. Efter den "episoden" fungerade det inte alls och förblev "icke fungerande" hela vår termin ut som jag vet i alla fall. Det förblev "kaos" och de fick inga mer "svar". Jag nämnde aldrig mitt lilla "test" varken för dem eller läraren, vilket´jag kanske borde ha gjort eller…?  Nä! Jag tordes väl inte helt enkelt. Jag minns att läraren efter ett tag kom fram till mig ute på kursplatsen & spände ögona i mig + sade att just jag egentligen var "den viktigaste att ha med" där vid hans/deras "masonitskiveexperiment". Tror Ni jag ställde upp? Näe minsann! Speciellt inte efter detta "mitt eget lilla test". Kontentan av detta är väl så här efteråt att det nog var jag mest som insåg att de verkligen hade kontakt med någon sorts mindre nyttiga "kufar" av "annan" natur än de för människor normalt helt godkända /bekanta. De är mao inte så nyttiga att ha att göra med heller, då de uppenbarligen kan vara av ond natur /riktiga fulingar enligt "testet" (se mina ord vid "knäppta händerna övningen" igen ovan!). Har dock senare kommit fram till att "knäppta händer" så som på klassiskt maner, inte alls behövs. Jaga bort "spök-(onda delen)fulingar" går utmärkt ändå, helt enkelt med namnet på den goda "kraften". Försvinner inte det ev "mystiska" (ni skräms av något/ eller inbillat) då, så är det inte "sk svart/mörkt/ej gott", eller så är det "naturligt" eller sk sinnesvilla (vanligast!). ***Kn1:s konstigare (avig)sidor & funderingar har sina orsaker mao***

Dylika efarenheter har jag mao & är de ev också del i någon sorts "vishet" så är det väl bara bra.

F.ö menar/tror jag att alla aspekter inom fysik (förklaringar om alltings ursprung, hur det kom till, elementarpartiklar mm, osv, och "goda religions" krafter kanske alls inte står i motsatts till varandra utan egentligen helt enkelt hänger ihop. DET ENA MOTSÄGER kanske INTE DET ANDRA, utan det hänger ihop tror jag. Dock inte på det sätt som människorna nästan i alla tider funderat ut det hela. Vi är lite klantiga, lite till mans, & det inkluderar oftast även våra stora/små religiösa tänkare och många vetenskaps d.o men inte alltid som sagt. Se bara på den mänskliga historien med vissa kyrkors utstraffning av förnuftiga (tänkande/funderande)människor i olika tider. Kyrkor har då vanligen känt sig hotade ang vem som vet bäst + makt.aspekten förståss. Kunskap= makt! är ett urgammalt känt begrepp.  

Hur som helst är jag efter mina erfarenheter ganska intresserad av även "sådant". Är dock ej med i något reigionssamfund eller sektaktigt. Har fått för mig att det är helt & hållet hur man är som avgör om man ses med "godkännande", om nu någon/något "högre" tycker/noterar något. Det finnas nog bra resp. "dåliga" typer i alla religions(+andra)gäng, förutom de d:o gäng som verkligen går in för ondska. (Dvs "de" (uttalat "onda sidans anhängare" & tex i politiken sk"nassar", finns ju också uppenbarligen. De önskar ju inte ens vara goda, kloka & bra för oss "jordebor/invånare".)

((( speciellt sorgligt kuriosum: ang "masonitskivegrejen". Kursterminen innan min d:o (före sem.-81 mao) så frågade en av kursarna vid vilken ålder han skulle dö! Han är/"var" en gammal barndomsvän ( fr 5-7 års åldern) till mig, med samma namn "riktiga" som jag f.ö. Han fick nu ett tvåsiffrigt tal till svar & de andra frågade vad han frågat (man viskar nog i glaset?) & han svarade som det var + sade att det hinner han glömma tills dess. För nu, ett visst antal år sedan förolyckades han i en bilolycka & hans son skadades mycket svårt. Den de krockade med, som just då passade på att vända via/i öppningen på ett sådant där vajjerräcke, dog också. Jag ska höra med min gamla kurslärare om jag stöter på honom, men jag tror (nästan säker på siffrorna) det var precis den ålder "min namne" fick till svar den där gången, av "glaset". Dvs "fulingarna" som jag konstaterat det. Det är f.ö desamma som svarar i de flesta fall dylika "övningar" (dansande bordet (min sambo har varit med om det, men vill inte nu längre efter mina berättelser!!!), klassiska glaskulan men den lär vara helkkass, mest för schowen+ kass) utförs. Dvs onda "nissar". Mao lika bra att man aktar sig.))

 - Hoppsan vad jag skriver/klockan går. Nej!/Hej så länge//Kn1

medde
2008-09-06 21:03
#29

#28 Detta var verkligen mycket ta del av, mycket intressant att läsa,men  behöver läsa och grunna och smällta in detta med att läsa om det igen. Tack Knriken1 återigen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-09-06 21:54
#30

Oj Knirken 1, här hade du mycket att dela med dig av , och allt detta tåls att läsas om flera ggr.

Instämmer med dig på en hel del punkter du skriver om, och allt hänger som sagt ihop här i världen anser jag, oavsett om vi vet om allt eller inte och kan " bevisa" allt som sker. Det är huvudsaken att det som händer en och det man upplever,  känns sant och rätt för en själv, oavsett om någon annan kan " bevisa" det eller inte.

Min sanning och upplevelse, är bara min egen. Bevisad eller ej av andra. Oavsett om det gäller UFO eller spöken eller vad det än nu må vara. Mina egna upplevelser kan ingen ta ifrån mig, och de är alldles sanna för mig   Skrattande

medde
2008-09-06 23:03
#31

#30 Låter bra! Plus att jag vet att du står för dom också, och inte låter folk ta det ifrån dig.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-09-07 16:09
#32

Skrattande

Upp till toppen
Annons: