Annons:
Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 2094 ggr
medde
8/6/08, 10:18 PM

Buran.

Återandvändningsbara rymdfärjor! Sovjet utvecklade faktiskt sina egna rymdfärjor. Buran! Som det kallades efter den första och enda framgångsrika färjan. Denna färja Buran sköts upp obemannad i novenber 1988 från Baikonurkosmodromen i Kazakhstan. Då den landade hade den färdast två varv runt jorden. Detta blev rysslands enda framgång då det gällde rymdfärjor, beroende på kaos och ekonomiska kriser i sovjet, detta innebar även att de två andra färjor som var så gott som färdigbyggda, Ptichka och Baikal fick monteras ned igen.Då sovjetunionen kollapsade fick Kazakhstan "ärva" rymdprogramet och blev faktiskt ett av de två länder i världen som har en tillgång till rymdfärjor. Men Buranprogramet kommer nog inte eller aldrig att återupptas igen. Buran finns heller inte mer då den förstördes 2002, så kvar finns bara en ofullbordad Ptichka.
Länk till Energia- Buran Sidan är på engelska, men det finns mycket intresannt att läsa och många fina bilder, så sidan är värd ett besök.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
StefanW
8/7/08, 1:16 AM
#1

Nu vaknade jag till liv! Farkoster! Buran finns som modell att bygga själv, dock är det inte i några större serier utan man får förlita sig på resinsatser som kostar en del (när man jobbar med resin, så skall man vara försiktig, slipdammet är allt annat än nyttigt för lungorna) Nog om det!

För att visa ett exempel så kan man se på: Anigrand's Buran OK-92 i skala 1/144

Och för den händige så finns det pappersmodeller som är gratis! De finns som pdf-filer: Energia and Buran. Ett tips är att ta och skriva ut dem på ett litet tjockare papper! Normalt så har man 80gr till skrivaren hemma, men försök att få tag på 120 gr, det ger ett litet styvare papper och en större chans att få ett bra resultat. (det finns väldigt mycket pappers modeller som går att ladda ner gratis…bilar, båtar, hus o.s.v.)

Samt för den penning stinne så finns det "museum-modeller" i trä för runt 165$ av Buran……

Frågan är väl vad det forna Sovjet kommer att satsa på i framtiden! Först med bemannad farkost till Mars?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Asa-N
8/7/08, 9:49 AM
#2

Var in och kollade på pappersmodellen och jag vart helt snurrig och tänkte att "Så säger folk att mina pärldjur är pillriga att göra!!!" det är ju ingenting mot detta *hahahaha*

Men för att återgå till Buran så tyckte jag att den var ganska lik amerikanarnas färjor!! Sannolikt är de nog ganska lika varandra, största skillnaden är nog språket på instruktioner och dylikt ombord :o)))

medde
8/7/08, 12:32 PM
#3

Pappersmodell! Lätt att riva sönder då man blir tokig då! Ska ge mig in och titta på vad det är, nyfiken är man ju:-)

#2 Visst är detta rymdfärjor lika.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
8/7/08, 2:19 PM
#4

Ska kolla igenom detta lite mera noggrant senare = )

medde
8/7/08, 2:23 PM
#5

#4 Lovar att du hittar mycket intresannta saker!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Henke29]
8/7/08, 11:52 PM
#6

Intresanta länkar :)

Henke

Annons:
medde
8/8/08, 12:33 PM
#7

#6 Har du testat detta med pappersmodellen?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Henke29]
8/8/08, 3:06 PM
#8

Nix ja har ej testat
Men de hadde vatt kul att göra det..
Vet ett ställe i Tyskland där man kan beställa många olika pappersmodeller..
Inte så jättedyrt heller…

Henke

medde
8/8/08, 3:23 PM
#9

Hmm,, det kanske skulle vara något för mig att testa på. Så man kan lära sig det pillriga!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
8/8/08, 8:01 PM
#10

 Nu medde har jag kikat på bilderna uppe  i länken # 0

Där ska jag gå in fler ggr och kika, så tack för detta. Var verkligen jättefina bilder jag sett hittills. Skrattande

medde
8/9/08, 12:44 PM
#11

#10 Visst är dom toppen, kul att se likheten i rymdfärjorna med. Men det är synd att Buran förstördes.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Henke29]
8/9/08, 5:13 PM
#12

Hittade ännu en länk angånde Buran
Fast där står det på Engelska
Men mycke bra info där..

Henke

nera
8/9/08, 6:10 PM
#13

Vad roligt. Tack Henke Glad

Annons:
medde
8/9/08, 10:20 PM
#14

#12 Denna sida var lite intresannt, då det fanns mycket bra saker att läsa, även den artikeln om likheterna mellan färjorna, dit in kommer jag nog halka igen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: