Annons:
Etikettövrigt
Läst 8062 ggr
Jayrod
9/11/08, 11:08 PM

En bild...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Titta speciellt på rutorna märkta A och B. Om jag skulle slå vad med er om att bild A och B är identiska vad gäller färg och ljusstyrka, skulle nån sätta emot?

Annons:
StefanW
9/12/08, 3:04 AM
#1

Optiska illusioner är spännande och fascinerande och detta fall som du visar av en kognitiv illusion är ett bra exempel.

Mina personliga favoriter är paradoxala illusioner som t.ex. Oskar Reuterswärd (se exempel nedan) och M. C. Escher har gjort

 

Svaret på din fråga? Nej, de är lika!

Stefan - Modellbyggare

medde
9/12/08, 10:58 AM
#2

#0 Jag är helt borta i detta. Ser inte det ni vill att jag ska se.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

StefanW
9/12/08, 12:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ok, då skall jag försöka mig på ett förtydligande! Optiska illusioner är till för att förvilla hjärnan och få en att tro att man ser något som inte finns eller tvärtom! Ofta är det 2D bilder som skall ge intryck av att vara 3D och en annan variant är att ha flera motiv i samma bild. Och en annan variant så leker man med färger och på det sättet lurar hjärnan 

Går man in på t.ex. Wikipedia så skriver de så här om: Optiska illusioner och där ser ni också svaret på #0 

Några filmer som kan vara givande att titta på: 

Flera optiska illusioner, titta vid 1 min och 50 sek så kommer det exemplet som visas i #0. Ta er tid att titta igenom denna film på 4 minuter, massor av bra exempel och informativ text.

Ännu en liten go gubbe med optiska illusioner

Här ser man bra exempel på hur man lurar ögat och hjärnan med 3D modeller på film! Tio optiska illusioner på två minuter

Här är en bild att titta på! Hur många personer ser du på bilden? Svar: 9 st Inte lätt, men de finns där!

Stefan - Modellbyggare

Jayrod
9/12/08, 12:49 PM
#4

Det finns en Wikipediaartikel om mitt exempel i #0

Same volor illusion

Tittar man på den högra bilden så kan man tydligt se att det två rutorna är identiska.

medde
9/12/08, 2:05 PM
#5

#3 Jag vet vad du menar, men kan inte se många gånger hur det ska se ut eller vara, min tös ser dessa saker på en gång. Kan det kanske bero på mitt synfel jag har?

Detta gäller inte alla bilder, men dock några, tex 3D bilder är det tvär kört med.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

StefanW
9/12/08, 2:26 PM
#6

#5 Det är inte omöjligt, man kanske skall kolla med en optiker och se vad de säger. Har själv synfel som kan ställa till en del spratt för hjärnan, nu vet man när och hur de kan inträffa så då kan man ha en beredskap för det så att det inte uppstår något galet!

Stefan - Modellbyggare

Annons:
medde
9/12/08, 2:35 PM
#7

# 6 Det är nog så, för då tösen var på synundersökning skulle hon titta på 3D bilder, såg hon dessa direkt, och jag såg inte ett dugg. Då sade läkarn att det beror på mitt synfel.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ayena
9/12/08, 2:41 PM
#8

Visst är de identiska. Exakt samma färg.

Att de förefaller ljusare/mörkare är för att de jämföres med omgivande färger. Visst låter vi oftast luras av optiska synvillor Glad

nera
9/12/08, 2:52 PM
#9

# 3 Först såg jag 6 ansikten, men sen kom alla nio fram Glad Såna här bilder är jätteroliga tycker jag.

# 0 Visst är de lika stora rutorna .

medde
9/12/08, 3:06 PM
#10

#8 Bravo att du såg det, jag gjorde det inte.

#9 Visst är såna här bilder kul, hoppas det kommer in fler. Men ditt svar att dom är lika stora i #0 skulle det inte vara färg inte storlek?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
9/12/08, 3:21 PM
#11

Ja då har jag nog inte uppfattat det hela riktigt i # 0

leo-
9/12/08, 5:44 PM
#12

har för mig att bilen Rolls Royces berömda grill har svagt svängda ribbor för att dom ska verka raka

medde
9/12/08, 9:36 PM
#13

#12 Det hade jag ingen aníng omOskyldig

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Upp till toppen
Annons: