Annons:
Etikettrymden-för-barn
Läst 3506 ggr
medde
8/21/08, 10:15 PM

Den första satelliten.

Den första konstgjorda satelliten som sändes ut i rymden var Sputnik1. Denna satellit skickades ut av dåvarande Sovjetunionen 1957. För att gå ett varv runt jorden tog Sputnik1 på sig 98 minuter. Sputnik1 var endast ett litet metallklot på 58 centmeter i diameter, sen hade den fyra stycken spårantenner.

Inte stor med dagen mått som nu skickas upp.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
StefanW
8/22/08, 12:38 AM
#1

russianspaceweb.com där kan man hitta en del roliga bilder som denna t.ex. som jämnförelse…

sputnik1

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
8/22/08, 1:15 AM
#2

Ja den var inte stor den hehe..
Men på den tiden var de ju ett stort framsteg..
Har en rymdbok liggandes här nånstans som handlar lite om den har ja för mig..
Henke

medde
8/22/08, 12:16 PM
#3

Har för mig att det finns något även om sptutnik på Tekniska

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Henke29]
8/22/08, 1:11 PM
#4

OKej
Ja de är kul att läsa om sånt här..

Henke

medde
8/22/08, 1:18 PM
#5

En dag kanske du kan se allt i storstan!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
8/23/08, 1:54 PM
#6

Såg den live! Så gammal är jag Cool.
Det var folkvandring ut till de bästa platserna att spana efter den. En vandrande stjärna, sånt är ju vardagsmat idag.

Annons:
Knirken1
8/23/08, 3:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

När jag var ca 2 år, dvs 1962 (huvaligen!!) så knuffade min mor mig fram & tillbaka (sittvagn?) framför ett fönster på banken med eken (byter ju namn med jämna mellanrum) "Sweddbäänk" uttalas den nu i alla fall(Obestämd). Hon pratade nog med någon kompis & jag "jojjades" horisontelt avglömd blåstirrandes på en plastpryl där i fönstret, och var helt "begeistrad" + "gurglade" något obegripligt enligt vittne (mamma!). Det var tydligen en liten modell av Sputnik jag fastnat för (felutformad raket har jag senare förstått/karikatyr!). Man kan nästan säga att jag indoktrinerades på ett sätt in i "rymdfartsämnet/funderingarna". Minns nämligen att jag vallades där fler än en gång, då det var någon "bra" syaffär intill. Fick sedan vara snabb & kolla in sputninken. Denna "pryl" är det tidigaste/äldsta minnet jag överhuvudtaget har ännu sittandes i någon av mina minnessynapser/"biologiska hårddisken". Det är nog ev dessa tidiga "influenser" som också gjort mig fundersam på om "någon" möjligen också skulle kunnat fixa liknande "åkdon" någon annanstans i univerum tidigare. Total-oändliga Universum är ju oändligt gammalt. Ev inte vårt närmaste men "resten" bortom människornas uppfattningsförmåga (dvs av etablerad astrofysiker "godkända"). Eller rel "nära !!!!, tex så som Dogonerna hävdar.   /Kn1

medde
8/23/08, 8:24 PM
#8

#6 Wow! Tänk om man fått ser det, lite kul att bära med sig igenom livet.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: