Annons:
Etikettrymden-för-barn
Läst 9550 ggr
medde
4/13/08, 9:41 PM

Varför lyser solen?

Jo allt som är varmt lyser. Stjärnor är heta. Solen är ca 5500 grader varm på ytan som vi ser den, och den lyser vackert gult. Men vet ni att människor lyser även dom! Men i infrarött ljus som är dock osynligt för våra ögon. Men man kan se en människa i absolut mörker om man använder en speciell värmekamera eller infradröd kikare. det vet nog dom flesta. Men har ni tänkt att vi lyser? för att vi är varma.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
vanessa
4/14/08, 1:25 AM
#1

Som sagt, med infrarött kan man se allt liv. Därför användes det i helikopter för att söka folk som rymt, försvunnit. Värmen avger som sagt ett ljus. Branmän använder det också för att söka om det finns människor i brinnande hus som ligger gömda. Fast med blotta ögat noterar vi inte det. Dock finns det djur som ser detta ljus, så vi är nog lite outvecklade :-). Som ormar ser ljuset.

Blev lite bitter på min man som blev erbjuden en sådan kamera/kikare och tackade nej till den. Mutter, mutter. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
4/14/08, 10:50 AM
#2

Visst vet dom flesta om att dessa kamrer använd i polisen arbete, men det just det att man "Lyser" Som är lite kul, inte många tänker på det.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
4/14/08, 3:00 PM
#3

Visst lyser vi mäniskor. Vi utstrålar ju också energi.  Glad Flört

Oscar
4/14/08, 6:15 PM
#4

Ska man vara riktigt petig så är det så att vi utstrålar energi (ljus) så länge vår omgivning är kallare än oss själva. Samma sak gäller för solen. Försöker du att med en infraröd kamera se en människa i en omgivning som håller samma temperatur som kroppen kommer du inte se något alls. Möjligen en svag bild eftersom kroppen har olika temperatur inuti och på ytan.

På samma sätt utstrålar allt i vår omgivning energi så länge omgivningen är kallare. Man kan säga att energi är som vatten, det rinner från högre nivåer mot lägre. Energi gör på samma sätt och går alltså från varmare föremål med mer energi till kallare föremål med mindre energi, om det kan.

medde
4/14/08, 7:09 PM
#5

#4 Tack för ditt svar. Välkommen tillbaka från sjön Oscar :-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Oscar
4/14/08, 7:42 PM
#6

Tack medde! :)

Annons:
Mark
4/15/08, 12:14 PM
#7

Det står lite med anknytning till detta i artikeln om radioastronomi. Det finns väldigt mycket annan strålning än synligt ljus.

medde
4/15/08, 12:56 PM
#8

#7 Det har du så rätt i Mark.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
5/21/08, 9:52 PM
#9

Denna tråd kan ju vara intresannt nu när solen lyser så fint på dagarna.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Skygazer
5/3/09, 3:53 PM
#10

Visst är det så att solen lyser för att den är varm. Följdfrågan man ställer sig är då: varför är solen varm?

Svaret är att solen skapades ur ett gigantiskt gas- och stoftmoln. Detta moln drog sig samman av gravitationen (all materia drar till sig all annan materia) och därmed ökade temperaturen (en följd av energins oförstörbarhet, gravitaionell energi övergår till värmeenergi). Så småningom blev det tillräckligt hett i centrum av det klot som skapats så att en form av kärnreaktioner som kallas fusion kunde starta. Fusionen förbrukar den vätgas (egentligen vätekärnor) som solen huvudsakligen består av och bildar helium(-kärnor). Efter hand uppstod en jämvikt i klotet så att fusionen kunde vidmakthållas och är än i dag det som gör så att solen lyser.

medde
5/4/09, 10:39 AM
#11

luddesmatte?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

leo-
5/4/09, 1:47 PM
#12

vi fick testa dylika kameror i Lumpen ute i skogen för vi kommer att vara utrustade med dom i krig men då fick vi bara testa en gång.

Tälten var som lysande konor i det mörka och folket såg man ansikte och händer och i ett fall en båge från framsidan ner till marken (vi var bara några stycken som fick testa dom andra sov och visste inte vad vi höll på med)

skulle vara skoj att ha en sån men för dom pengarna kan jag ha roligare

medde
5/4/09, 2:11 PM
#13

#12 Som att köpen en polare till Rickey? Eller vill dom vara ensamna med ´sin ägare?

Vad kostar en sådan apparat på en höft?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
leo-
5/4/09, 2:53 PM
#14

det är på väg med en iller till men som sagt måste ha tag i ett jobb så ekonomin normaliseras

fanns en annons här i tråden innan med sånna fast pistoler och dom gick bara på 24000kr. som hittat Obestämd

medde
5/4/09, 3:03 PM
#15

#14 Då håller jag med att man kan ha roligare för dom pengarna.

Nyfiken fråga som jag ej kan om illrar, vad kostar en iller?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

leo-
5/4/09, 3:34 PM
#16

omplacering kan man ibland få Ricky kostade mig 200 en gång i tiden

Det finns farmare som föder upp till jakt och sällskap och säljer för 5-700

annars hos uppfödare med stamtavla. vetbes och chippad ca 3000kr

det är bara att välja vad man vill ha

Alla mina har varit omplaceringar och dom har varit helt underbara husdjur

du såg själv filmen Ricky följer mig som en hund när han går utan koppel visst kan han sticka åt sidan när han får upp en lukt men det händer inte ofta

medde
5/4/09, 3:52 PM
#17

Tycker det verkar vara härliga djur, det måste jag säga. men oj vilken skillnad det var i pris. Men det är klart farmare kanske det inte är så stor koll på föräldrar djuren då? Eller är kvalitén lika bra på djuren?

Har du en bild att visa på Ricky? Min tös vill så gärna se en bild på Rickey

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
5/4/09, 3:59 PM
#18

Leo ! Smet in på din sida. Därinne fanns ju jättefina bilder att titta på.

Tack så mycket för titten på dom.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

leo-
5/4/09, 4:08 PM
#19

http://s215.photobucket.com/albums/cc289/nils51/Ricky/

Här är han

Som du säger man vet inte sjukdomshistorik och dom är inte vetbes eller chippade så man vet egentligen inte nåt om djuren hos en farmare förrän man tar dom till vet själ. och bara en sån sak som att dom är hanterade sedan födseln gör väldigt mycket

Men är dom friska och det är en kunnig uppfödare så brukar det inte vara nåt problem

på dom 4 jag haft har bara Leo varit seriös s a s med allt ovan och han var den billigaste jag haft för han var gratis pga att han bets vilket han inte gjorde här hemma. här visste han inte vad tänderna var till för

om ni funderar på en så kolla in illersidan och läs allt som går att hitta om iller för det är ett speciellt djur. Det är t e x inte säkert att hunden pallar med det lilla yrvädret.

Här har Ricky satt sig i respekt hos alla hundarna han har mött och katterna håller sig på avstånd

medde
5/4/09, 4:20 PM
#20

Så härliga bilder! Jag och tösa gillade den bilden, som hette"vad gör du" Den sista av dom alla bilderna. Så himla läcker upsyn på den bilden.

Nja funderar väl inte på att skaffa en om jag ska vara ärlig. Men så kul att lära som nya djur man inte haft så mycket kontakt med. Här hemma är det lite fullt just nu, med 1 hund, 3 katter, 2 ödlor, 4 ormar,1 hamster.1 spindel. Så jag ser nog att det är fullt hus nu. Mitt i allt dett jag och tösa min. = stället fullt.

Tyärr lutar det åt att jag blir tvungen att gör av mig av med 2 av kattera. Mycket tankar som far.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
leo-
5/4/09, 4:43 PM
#21

det verkar inte passa med en iller. det hade blivit

hunden under soffan. katterna i fönsterkarmen och resten i farozonen

och illern poppande på golvet

medde
5/4/09, 8:36 PM
#22

Oj vad jag sitter och skrattar nu Leo! Den vore verkligen en syn att få se.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
5/4/09, 9:37 PM
#23

Härliga bilder leo Glad

# 22 Ja, vilken syn det skulle bli hemma hos er medde Förvånad

leo-
5/4/09, 9:49 PM
#24

Det roliga är att det är sant. dom är inte rädda för nåt

nera
5/4/09, 9:54 PM
#25

Förvånad Hoppsan! Stackars katt. Härlig video annars

leo-
5/4/09, 9:58 PM
#26

Det var denna jag tänkte på först,En annan katt med problem

Kolla illerns svans när han kryper in i tidningen han/hon har sk*t roligt

sista filmen

medde
5/4/09, 10:24 PM
#27

#26 Katt var ju verkligen ordet. Vilken katt det var!

Men så häftiga dom verkar att vara. Jättekul att få se:-) Men som du sade Leo. Tror det skulle bli rent kaos här hemma med katt,hund, orm. Huja mig vilken huvudvärk!

Jag nöjer mig med att titta på Rickey och få se bilder och kanske även höra om hans framfart il livet

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
nera
5/4/09, 11:55 PM
#28

Skrattande

medde
5/5/09, 12:32 AM
#29

Skrattande

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: