Annons:
Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 2205 ggr
vanessa
2008-03-22 02:11

Första stegen på månen

Tänkte att det kan vara lite kul att se Houston, höra rösterna mellan Apollo 11 och de på marken, se arbetet med att landa rymdkapseln, se de första stegen på månen, så nu presenterar jag "The Eagle has landed".  För er som sett Apollo 13, eller lyssnar live på take off  så finns det bekanta saker, som när de kollar om sakerna är klara "Check".

Mannen som följde det hela på jorden, förutom alla miljoner andra, var Walter Conkrite. Här vi får se "lift off" av Apollo 11 och höra honom bland annat. Här kan du se det. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
medde
2008-03-22 10:39
#1

Vilka länkar! Detta var ju topen att få se åter igen. Mer fanns det att titta på också. Så det vart en stund som vanligt.¨Detta finns det folk som säger inte har hänt!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Buuc
2008-03-23 17:48
#2

Åh, den första… Jag rös när han sa sina kända ord. :P

medde
2008-03-23 18:20
#3

"2 Tycker jag låter bra.

Jag har varit inne och sett detta om och om igen. Kan ju inte få riktigt nog.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Ayena_old
2008-03-24 20:44
#4

Måste medge att det blev mycket ståpäls här!

medde
2008-03-24 21:06
#5

#4 Visst är det spännande att se detta, har varit inne flera gånger redan och tittat!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
2008-03-25 00:25
#6

#4 Utvikning från ämnet. Minns ni när Gunde Svan sa i direktsändning "Ståpäls" och TV blev fullkomligt nedringt av upprörda människor som trodde att han sa "Ståfräs". Det var ju så komiskt och får en att undra om folk får höra det de vill höra.

Men det är så bra att se på. Speciellt för mig som endast var en bebis när detta hände och missade alltså det hela. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
medde
2008-03-25 10:10
#7

#6 Jag minns det väl när han sa detta i Tv och allt ståhej vart om detta. Man kanske hör vad man vill höra eller hur? Så det du skrev ovan stämmer väldigt  bra..

Sen att se detta om igen är toppen, som jag sagt tidigare, jag har varit inne och tittat flera gånger.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2008-04-03 22:42
#8

Hur många är det som varit nyfikna och varit inne och tittat på denna länk?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
2008-04-06 18:42
#9

Idag är jag alldeles lycklig. I går när jag fyllde år, så fick jag den perfekta presenten av min man. En digitalskivspelare, som man kan lägga sina vinylskivor (inte alla minns dem) och spela in digitalt.

Idag så spelade min man in "Världshistoriens största ögonblick. Första människan på månen. Apollomännen rapporterar direkt från månen i en autensisk inspelning."

En singel som tidningen Expressen släppte tillsammans med skivbolaget. Det är nog första gången på säkert 35 år som den spelats upp.

Helt underbart och jag sitter med ståpäls och lyssnar. De har även lagt in Kennedys tal, vars tankegång jag älskar. Så det är väldigt mycket info på skivan. Underbart. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2008-04-06 19:32
#10

Kan du spela in åy mig??? Vill ha!!! Snälla rara underbra goa rara Vanessa, ser du hur jag smörar för dig just nu.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
2008-04-06 23:24
#11

Lägger ner det på CD så kan du få det, du behöver inte ens smöra :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2008-04-07 14:27
#12

Åååå Vad du är gullig,,,,,,,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Nethor]
2008-04-07 15:56
#13

Jag fick ståpäls när han sa orden!

Annons:
medde
2008-04-07 18:38
#14

#13 Välkommen in i "gänget" Dom flesta här fick nog det :-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-04-07 21:32
#15

Grrrrrrrr..blir så sur..Tuben vägrar att starta för mig..Jag vill också se detta…Men jag får prova senare igen..vill..vill..vill…vill seFundersam

medde
2008-04-07 21:49
#16

#15 Klappa den snällt.Flört

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-04-07 23:06
#17

Men vad trött jag blir alltså! Början på videon med bild kommer fram, men sen står det bara stilla…händer ingenting..Jag får testa snare igen…hmm typiskt..Oskyldig

vanessa
2008-04-08 01:15
#18

Just nu krånglar den för mig också. Testa denna istället, en kortare version. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
2008-04-08 01:20
#19

Take off till Medde :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2008-04-08 10:53
#20

Vad är detta nu då Vanessa, så nyfiken jag blir, ska genast in och titta på vad detta är. Take off.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
2008-04-08 10:55
#21

Vanessa! Jag visste inte att jag hade så mycket nackhår.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-04-08 12:08
#22

Weeeheee..Jjippi jippi.  Skrattande ÄNTLIGEN  funkade tuben så nu har jag också sett månlandningen. = ) Synd att det tog slut så fort , jag ville fortsätt att se… Satt här som en fågelholk och bara gapade, kom alldles av mig. Det kanske finns nån fortsättning på tuben.

Tack Vanessa för dina bidrag också, har sett det med nu Skrattande Ja den röken skulle man inte vilja stå i..puah..Men vilka krafter det är i denna raketfart..oj oj oj..Förvånad

Men hörni ni kunniga människor som har koll på det här. Nu måste jag fråga om årtalen. Detta skedde alltså 1969? Uppfattade jag rätt? Apollo 13 filmen, med den misslyckade månlandningen, gjordes den året före, eller var det 67? ? Förlåt mina rådlödsa frågor, men jag och min karl diskuterade detta redan efter att jag såg Apollo filmen för några veckor sedan. är tacksam för svar så vi får reda ut begreppen här Glad

medde
2008-04-08 20:55
#23

Här har du lite info från Wikipedia.

  • Apollo 1 - Tre astronauter omkommer i en brand i kapseln under pågående tester nästan en månad innan den planerade uppskjutningen.
  • Apollo 7 - Första bemannade uppskjutningen. Även den enda bemannade apollofärden som inte använde Saturn V raketen.
  • Apollo 8 - Första bemannade flygningen runt månen.
  • Apollo 9- Första flygningen i månmodulen.
  • Apollo 10 - Första flygningen runt månen i månmodulen.
  • Apollo 11 - Första landningen på månen 20 juli 1969.
  • Apollo 12 - Den första precisa landandnigen på månen
  • Apollo 13 - En syretank exploderar och omöjliggör den planerade månlandningen.
  • Apollo 14 - Den ende astronuaten från Mercuryprogrammet beträder månen, Alan Shepard.
  • Apollo 15 - Första åkturen med månbilen.
  • Apollo 16 - Första landningen i ett högland.
  • Apollo 17- Den förste vetenskapsmannen på månen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-04-08 22:45
#24

Åhhh tack medde Glad Nu blev det mycket att ta del av. Tack för infot. Ska genast meddela gubben.

Buuc
2008-04-08 22:48
#25

Kollar på "The Eagle Has Landed" igen, är bara tvungen.. Värst vad många "zero" det blev i början.. xD

vanessa
2008-04-09 02:08
#26

Jobbigt detta med nackhår. Själv så har jag ofta seriösa problem med det i dessa rymdlägen så att säga. Härligt att du äntligen kunde se det hela Nero.

Angående "The eagle has landed" så drar jag seriösa paralleller till mitt läns stjärnbild och att jag älskar örnar :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Buuc
2008-04-09 21:50
#27

Nu är jag upprörd! Min mamma och storebror har erkänt idag att de tror att ingen någonsin varit på månen, att Amerikanerna bara satte upp scener och filmade, för de och Russarna tävlade om vem som skulle komma först. Mamma säger att Russarna påstod att det var omöjligt att ens närma sig månen, för att den har så stark strålning att allt smälter i närheten av den, att en av deras sateliter exploderade när den kom för nära, och att man inte kunde gå på marken för att det var mjuk och konstig, men hur kunde russarna få reda på markytan när de inte kunde nå månen, liksom? Jag är faktiskt chockad och upprörd, ingen skulle väl någonsin ljuga för hela världen om en sån stor sak? Och brorsan påstod att ingen tror på det där längre, vilken stor besvikelse i så fall.

Annons:
vanessa
2008-04-10 16:01
#28

Lyssna inte på dem. Andas djupt. Ska rusa till jobbet, så råd får du nog under dagen. Men fråga dem om de fortfarande tror att jorden är platt.  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

nera
2008-04-10 17:30
#29

Jag har sett på Discovery channel ett liknande program, där de var en hel förening i USA som vägrade att tro på månlandningen. De sa där också att allt var en fejk, och trickfilmat. Men skeptiker finns det tyvärr inom alla områden. Jag tror att dessa människor är rätt trångsynta, men naturligtvis så får var och en bli salig på sin egen tro. Men så länge det inte finns något " motbevis" för det hela, så kommer då jag att tro på Armstrong och gänget!

medde
2008-04-10 21:44
#30

#29 Jag häller med dig nera, visst jag tror helt och fullt på Armstrong och gänget!!! Nu är det på planer igen att det kommer att bli månen igen. Så visst har det varit folk på månen. För mig inget snack om saken….

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-04-10 23:45
#31

Ja det ska bli kul att få följa om det blir en månresa inom närmaste framtid förstås. Nu är de ju rutinerade over there och har en erfarenhet om månresor, så nu kommer det att gå galant tror jag Glad

vanessa
2008-04-11 05:50
#32

Buuc, tvivlare finns det alltid. Jobbigt bara att det är familjen. För det första så har månen ingen speciell strålning. Kosmisk strålning finns där ute, och når även oss på jorden. Det kommer från rymden, solen, stjärnor. och urprungligen från Big Bang.

Om saker smälter däruppe, fråga dem hur det kommer sig att vi kan titta på TV, prata i telefon med mera genom satelliter. De borde ju smälta. Det som ses som vardagsmat idag som hur man kollar jordens väder uppifrån skulle inte heller fungera. 

Är det så att satelliter och annat klarar sig för att det inte är nära månen? Det är ju utanför vår atmosfär och borde påverkas av strålningen?

Tvivlare säger att de aldrig var på månen, för att flaggan inte vajade. Det är dock inte konstigt, då de satt in ståltråd i flaggan för att de visste inte om det skulle synas annars.

Sedan om ryssarna, i detta fall Sovjetunionen som det var då, säger att det var omöjligt, vore de inte de första att säga till världen att det var en stor fet lögn? Det är dock sant att det ligger ryska satelliter på Månen. För de lyckades inte landsätta dem och de krossades.  Och du har rätt, hur vet de om markens mjukhet?

Nåja, du tror uppenbarligen på att de var på månen, och det gläder mig. Låt familjen leva i okunnighet. Det din bror säger att ingen tror på det längre, är snarare han och de han valt att hänga med/tro på. Tvivlare finns alltid till alla saker. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Upp till toppen
Annons: