Annons:
Etikettjorden
Läst 1350 ggr
medde
2/24/08, 11:41 AM

Stonehenge

Jag vet inte så mycket om stonehenge, men det vore kul om någon här kanske visst kanske något om detta. Vad jag vet är att det äldsta delarna byggdes mellan 2,800 och 2,000 f Kr, och att det hadde en rituell funktion i samband med solkultur och astronomiska obersvationen. Men det intressanta är att man kunde troligen förutse sol och månfömörkelser. Hoppas någon har lite mer info om detta och denna plats. Den är så hemlighetsfull men dock att den fyller även ett astronomiskt syfte.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
vanessa
2/24/08, 2:38 PM
#1

Vet inte sä här direkt. Men var där en gång och skulle titta. Men då hade de satt upp stängslen så att man inte fick gå hela vägen fram. Det förtog en hel del. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2/24/08, 9:27 PM
#2

#1 Vad trist, visste inte att du ens varit där, kan du inte berätta lite ändå?

Finns det någon annan som vet något om detta ställe?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2/24/08, 9:33 PM
#3

Gav mig in på wikipedia och fann faktiskt detta där.
 

Monumentet är riktat åt nordost och många har föreslagit att byggarna fäste särskild betydelse för solstånds- och dagjämningspunkter. Det är i vilket fall osannolikt att riktningen har gjorts mer eller mindre av misstag.

En stor debatt utlöstes 1963 då boken Stonehenge Decoded publicerades. Den brittiskfödde astronomen Gerald Hawkins som skrivit verket, hävdade i denna att han sett ett stort antal markeringslinjer och lade fram teorin att Stonehenge kunde ha använts för att förutse sol- och månförmörkelser. Hawkins bok gavs stor publicitet, mest av skälet att han använt en dator för sina beräkningar. Arkeologer var dock misstänksamma mot hans förklaring, särskilt mot bakgrund av de ytterligare bidrag som tillkom i debatten, bland annat från astronomen C A Newham, Sir Fred Hoyle, den berömda Cambridge-kosmologen, och från Alexander Thom, en pensionerad civilingenjör som hade studerat stencirklarna i mer än 20 år. Dessa teorier har dock mött kritik de senaste årtiondena från Richard Atkinson och andra som har hävdat att "stenålderskalkylatorn" är en opraktisk förklaringsmodell.

Idag är man överens om att några av de astronomiska fallen, dock inte alla, var överdrivna. Likväl, då solen stiger i olika geografiska riktningar, måste man för att lyckats komma rätt i linje med den, mycket noga räknat ut Stonehenges latitud till 51°11'. Denna riktlinje måste därför ha varit fundamental när man uppförde den senaste av Stonehenges utbyggnadsfaser. Den nyligen gjorda upptäckten av en granne till "The Heel Stone" (hälstenen) har ytterligare stärkt förklaringen att det skulle vara en markering för midsommarsolens uppgång, och stenen skulle då ha varit ena sida av en "solkorridor" använd för att rama in solljuset. Soldyrkan är en vanlig företeelse bland neolitiska folk, framför allt för deras beroende av att få en god skörd.

Källa:Wikipedia

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2/24/08, 11:24 PM
#4

Jag vill och SKA åka dit nån gång i mitt liv = )

vanessa
2/25/08, 1:14 AM
#5

Det är väldigt fint där, det är det. Men som sagt, det är bara några dagar om året som man får komma hela vägen in dit. Annars får man se på avstånd.

Jag har gjort mycket i England. Däribland sett det som skulle ha varit riddarnas runda bord. Vilket diskussionerna går om det verkligen fanns då. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

nera
2/25/08, 7:19 PM
#6

# 5 vanessa vet du när på året man får komma in på Stonehenge? Ja, jag ska ta mig runt hela England jag med innan jag dör. Jag har bara varit i London i detta liv pch varit Au-pair i min ungdoms dar, men då såg man inte mycket av landet…bara pubarna i London med omnejd..Fot i munnnen

Annons:
medde
2/25/08, 8:12 PM
#8

# Säger som du, ska dit en dag!! Men står väl våran tur till USA först.

Tack så jätte mycket för länkarna ska in och kolla samt läsa lite//medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2/26/08, 12:03 PM
#9

Det vart mycket läsning på dessa länkar, men väldigt intresannt att få läsa dom.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sinsiew
3/16/08, 9:19 PM
#10

Och hur i hela friden byggde/reste man stenarna i Stonehenge över två tusen år före kristus? Det finns ju ingen tillstymmelse till några sorters hjälpmedel, inga spår om hur man har gått tillväga.

Mark
3/16/08, 10:33 PM
#11

#10 Jag vet inte hur man gjorde - frågan är om någon vet? Däremot såg jag ett TV-program för ganska länge sen med en teori om hur man reste de stora statyerna på Påskön. Vissrligen inte lika länge sedan, men kanske man gjorde nåt liknande i S. Den metoden byggde på hävstänger. Man lyfte ena änden lite grand med hjälp av hävstänger. Sedan byggde man under med jord, sten eller trä. Därefter tog man ett nytt tag med stängerna och byggde upp en liten bit till. Tidsödande kanske, men man räknade nog inte tiden som vi gör idag - det kanske var det enda man hade gott om.

 Ännu en länk

Starfall
3/16/08, 10:53 PM
#12

Jag har sett en bild på det här en gång… men vet inte vart:( Antar det var i Illustrerad vetenskap, där brukar det finnas massa information. Om jag hittar information kanske jag kan skriva lite:) Men chansen är väl inte så stor att jag hittar det igen…

Kramar

vanessa
3/17/08, 1:10 AM
#13

#6 Det är när det är solens lyser in genom stenarna på rätt sätt. Tror att det är våren eller sommaren.

#10 Människan kan göra så mycket med kraft och hävstångar med mera. Stockar under som de rullade dem på med mera. Pysamider och allt möjligt har byggts och spåren av det syns inte heller idag. På Påskön fanns de en massa träd en gång i tiden. Träden höggs ner, förmodligen till ved och sådant, men även för att bygga statyerna och efter en tid så kunde människan inte leva kvar där längre. De lämnade påskön och dess vackra statyer.

Tänk på Kinesiksa muren också, det var inte heller ett lätt byggnadsverk, men har människan fått för sig något så lyckas de.

Angående Stonehenge så såg även jag det på dokumentär där de förde lika stort stenblock på liknande båt från samma ställe de andra kommer ifrån. Tog dem lika lång väg upp till Stone Henge och reste den. Allt med äldre metoder. Så allt går med teknik, styrka och vilja, Vilja kan banne mig flytta berg och resa saker. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
sinsiew
3/19/08, 2:58 PM
#14

Att flytta stenblock med hävstångar, stockar och dyligt kan jag absolut gå med på. Det som jag grunnar lite på är hur de stenblock som ligger uppepå de andra kom dit! Hur bar man sig åt med det?

Mark
3/19/08, 3:31 PM
#15

#14 Jo först reste man de två stående stenarna. Överliggaren på marken intill. Man lyfter med hävstänger ena änden på den liggand stenen och stoppar under med sten och jord t ex. Sedan gör man lika dant på andra änden. Sen tar man en liten bit till på första änden, sen andra änden igen osv tills man är i nivå med de resta stenarnas topp. Därefter är det nog ganska enkelt att baxa över den liggande stenen. Kvar har man två jord- och stenhögar att lasta bort igen. Det är nog inte så svårt som det först låter, men det tar förstås tid…

sinsiew
3/19/08, 6:02 PM
#16

Hrmm… tja, kanske. Det är väl den förklaringen man får ta eftersom man inte kommer på någon annan. Hur som helst - ett otroligt jobb gjorde dom iaf.

Upp till toppen
Annons: