Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 3237 ggr
Ssannna
2008-02-02 17:28

Horisontella ekvatoriella koordinatsystemet?

Skulle nån kunna förklara för mig hur det horisontella och ekvatoriella koordinatsystemet fungerar? Jag är helt nybörjare, så gärna förklaring på eventuella svåra ord också.

Tack på förhand!

Annons:
medde
2008-02-02 17:38
#1

Kan detta vara till hjälp.

Ekvatoriella* *Koordinatsystemet

  • Deklination = vinkeln norr om himmelsekvatorn. Mäts i grader, bågminuter och bågsekunder            (δ)

  • Rektascension = Mäts i timmar, min och (sek) vårdagjämningspunkten positivt medsols

    Horisontella* *Koordinatsystemet

    Alt = Altitud = höjd i grader, mäts i timmar, min och sek 

    Azimut = Mäts ifrån norr mot öster

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

iboat
2008-02-02 17:44
#2

Det här kunde jag på mina fem fingrar efter att ha tagit min kustskepparexamen. Men jag gör det enkelt för mig genom att saxa ett klipp jag hittade:

Begreppet navigation kan beskrivas som metoden att bestämma och ta sig fram mellan olika platser samt att under resans gång hela tiden veta var man befinner sig, känna sin position.Begreppet används även i samband med flyg och rymdfärder men vi ska här ägna oss åt navigering till sjöss.
Astronomisk navigation kallar vi den metod som användes när vi tar himlakroppar till hjälp. Denna metod praktiseras vid färder över större havsområden fjärran från land.
Den navigation vi behandlar här är avgränsat till det som en fritidsskeppare rimligen behöver känna till under sina färder i skärgård och kustnära vatten.
Navigation är en vetenskap och som i all sådan så är det givetvis möjligt att forska och fördjupa sig, allt efter intresse och möjlighet.
Terrester navigation är den metod som vi ska använda oss av här, eftersom den är lämpligast när vi navigerar i skärgårdar och kustnära vatten. Här utnyttjas företrädesvis riktningar och avstånd till säkra och landbaserade föremål.