Annons:
Etikettersajtenifokus
Läst 624 ggr
medde
1/22/08, 8:24 PM

Om upphovsrätt

Tycker att detta är viktigt att läsa igenom.

Upphovsrättslagen innebär att du som Sajtvärd (eller dina medlemmar) inte får vidarepublicera andra personers framställda material (artiklar, foton, musikalster, konst, dataprogram etc etc) utan dennes medgivande.

Om upphovsrättsinnehavare har gett sitt tillstånd till publicering är det din skyldighet att ange vem som är upphovsman i den omfattning och på det sätt god sed kräver.

Det upphovsrättsliga skyddet består av två delar, dels de ekonomiska rättigheterna dvs att kunna sälja eller hyra ut rätten att kopiera eller tillgängliggöra verket, dels de ideella rättigheterna. De ideella rättigheterna kan inte avyttras och innehas alltid av upphovsrättsmannen eller dennes arvingar, och gör det möjligt att hävda rätten till sitt verk. Det är alltså möjligt att någon ger dig rätt att publicera material utan att betala ersättning, vilket trots detta inte påverkar dennes ideella rättighet. Det innebär t ex du inte får förvanska upphovsrättsinnehavarens verk, utan skall återge det i dess originalform. För att skilja på en kopia och ett nytt verk så används begreppet verkshöjd, om ett verk anses tillräckligt självständigt och originellt så anses det ha verkshöjd och således vara ett nytt verk med alla rättigheter som då tillfaller den nya upphovsmannen.

När du länkar till andra websajter innebär det inte något intrång i upphovsrätten. Men det kan vara ett problem att rikta länkarna direkt till en annan artikel, speciellt om den inte öppnas i ett eget fönster. 

Så länge länkar till andra sajter öppnas i egna fönster så är allting bra, men om så inte är fallet så skulle det kunna innebära ett problem. Om artikeln öppnas i en sida hos iFokus, så kan det betyda att läsaren t ex uppfattar det som material som iFokus publicerat samt att den mottagande sajten kan förlora annonsintäkter.

Så för att undvika en eventuell diskussion så är det lika (och mer användarvänligt) att ta för vana att kryssa i rutan "Öppna i eget fönster" när ni skapar en länk.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
vanessa
6/8/08, 1:04 AM
#1

Tar upp denna tråd för påminna att vi inte ska  bryta mot copyright lagar när vi är här inne. Då jag själv jobbar med texter och bild så är detta något jag sätter väldigt högt på min lista över vad man får göra. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jayrod
9/8/08, 1:40 AM
#2

#0 "Så länge länkar till andra sajter öppnas i egna fönster så är allting bra, men om så inte är fallet så skulle det kunna innebära ett problem. Om artikeln öppnas i en sida hos iFokus, så kan det betyda att läsaren t ex uppfattar det som material som iFokus publicerat samt att den mottagande sajten kan förlora annonsintäkter."

Hur kan en artikel öppnas i en sida his iFokus? Bilder kan göra det, men artiklar?

Nu är ju inte allt copyrightskyddat på Internet. Wikipedia är fritt, all text och alla bilder (med undantag av bilder med "fair use"-licens som engelska Wikipedia använder) kan användas fritt (men man måste ange källa). För det här forumet kan det vara intressant att bilder som ägs av NASA är "public domain", dvs kan användas gratis och fritt på t.ex. egna hemsidor och i forum om man så vill. Alla bilder på NASAs hemsida ägs dock inte av NASA.

StefanW
9/8/08, 10:24 AM
#3

#2 I den förra plattformen så var det möjligt att länka utan att det öppnades i ett nytt fönster (allt hamnade i mittspalten som denna text finns i)och då kunde det uppfattas så som att det var på iFokus det var skrivet.

Använder man en portion av "sunt bond förnuft" så kommer man långt. Det primära i mina ögon är att man inte tar en längre text eller bild och hävdar att man själv har skrivit texten eller fotograferat bilden. Sedan är det en viss skillnad på ett forum på Internet och t.ex. en tryckt tidning. Min känsla är att ett forum skall vara som ett möte mellan människor som man exempelvis möter i arbetet eller när goda vänner sitter hemma vid köksbordet och diskuterar något ämne.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Upp till toppen
Annons: