Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 805 ggr
Mark
1/31/08, 5:53 PM

Cold spots

Jag har läst en artikel om vad som hänt astronomiåret 2007. Man har bl a hittat ett "jättehål" i universum. Det är ett område på 1 miljard ljusår som helt saknar galaxer. Sådana områden har hittats förr men aldrig i närheten av den storleken, detta är 40 gånger större än det hittills största. Dessa områden kallas cold spots och kan upptäckas genom att den kosmiska bakgrundsstrålningens temperatur är lite lägre än normala 2,7 grader Kelvin.
Tomrum och superhopar utgör det man kallar universums storstruktur. Superhopar av galaxer bildar långa trådar, som fördelar sig ungefär som strängarna av bubblor i tvållödder. Enorma områden där ingenting finns, och förhållandevis begränsade områden, där de lysande galaxerna klumpar ihop sig.

Källa: Illustrerad Vetenskaps årsbok 2007

Annons:
nera
1/31/08, 7:53 PM
#1

Hoppsan! det hade jag ingen aning om..Förvånad

medde
1/31/08, 8:57 PM
#2

Är det detta hål du beskriver?

Hålet ses som en mörk fläck på södra stjärnhimlen i stjärnbilden Floden Eridanus, sydväst om Orion.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
1/31/08, 9:05 PM
#3

Ja, det stämmer, men man kan nog inte se det med teleskop. Det finns ju galaxer både framför och bakom. Enda sättet (tror jag) är genom temperaturmätning från satellit. Genom att noga räkna antalet galaxer i området kan man möjligen komma fram till att det är mycket färre än det borde vara.

medde
1/31/08, 9:15 PM
#4

#3 Någonstanns här har jag skrivit om detta, ska ge mig ut bland trådarna och leta. Det var därför jag mindes var hålet fanns. har för mig att vi hade ett foto som jag fått från Nasa med, hm,,,, men var vad den någonstanns.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: