Annons:
Etiketterasteroiderkometer
Läst 1991 ggr
medde
1/24/08, 12:29 PM

Snöbollar.

Snöbollar i rymden har vi det? Nja kanske inte kan säga att vi har snöbollar, men helt fel är det inte heller att göra det.  Men ska fösöka ta och förklara vad jag menar.

En komet är en isig kropp som genom inverkan av gravitationen eller en kollision förs nära solen. I dess hjärta ligger en isklump som kanske stort som ett berg. Detta isberg brytar ut i våldsam aktivitet och sänder ut ett moln av gas och stoft. Solljuset och partiklar från solen blåser ut molnet till böljande svansar som dessutom pekar alltid bort från solen.

Så man kan kanske säga att det finns snöbollar i rymden, då en del av kometer är en stor isklump till en början, och det är hettan från solen som förvandlar dem till kometer.

Vilket kanske betyder att kometer och astroider är mer lika än vi hittills trott.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
1/24/08, 12:40 PM
#1

Förr i tiden såg människan kometer som ett tecken på att någon kanske skulle hända, som ett illavarslande omen.

När till exempel Hallys komet visade sig 1066 trodde man och tolkade det som ett tecken på att Kung Harold av England skulle besegras av Wilhem Erövraren.

Idag kan vi betrakta det som ett vackert himlafenomen som inte har något direkt inflytande över jordlivet.

Ljusa kometer som kunnat setts från Sverige är till exempel. Arend-Rolands komet 1957. West komet 1976. Hyakutakes komet 1996 och den väl kände Hale-Bopps komet 1997.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
1/24/08, 1:37 PM
#2

West komet 1976 har jag sett när det begav sig, den var maffig!

Jag vill minnas det var på våren, jag gick i vart fall i 3:e ring på den tiden.

Dessutom började Rolands komet  - 1957 - att synas för blotta ögat på himlen då jag föddes.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
1/24/08, 1:53 PM
#3

# 2 Vilka fina minnen :-). Några bra bilder på dessa kometer?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
1/24/08, 2:36 PM
#4

Nej, jag tog inget foto, ägde ingen kamera då, på den analoga filmens tid.

West komet såg ut som rökplymen från en skorsten en kall vinternatt, en fantastisk syn som upptog kanske kring - jag mätte aldrig - kring 20° vinkel, från horisonten i öst och i det närmsta rakt upp.

 Jag är som jag nämnde född med en stor komet på himeln - Arend-Rolands komet - det fick bland annat den effekten att jag fick namnet Roland som "andra namn".

 Skrattande

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
1/24/08, 7:52 PM
#5

#4 Ska ge mig ut och titta efter kort på denna komet du beskriver eller om jag har det i någon bok här hemma.

Tänk att kunna skryta med att man är uppkallad efter en komet. Det skulle jag också vilja skryta med.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
1/24/08, 7:58 PM
#6

Jag såg Hale-Bopp, var det 1996? Det var en imponerande syn! Men jag skulle inte vilja vara uppkallad efter den - "Bopp" kanske?

Annons:
Farwuq
1/24/08, 8:06 PM
#7

#5 #6 Jo det är häftigt att fått ett namn från en komet, men det är strået vassare när det är tvärt om, att ens eget namn ges till en komet.

Tänk dig "Meddes" komet.

 Flört

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
1/25/08, 12:06 PM
#8

Oj vilka härliga tankar, nu flyter jag iväg på mitt moln.:-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2/24/08, 12:07 PM
#9

En komet "hårstjärna" är en mindre himlakropp som går i en från början mycket långsträckt elliptisk bana kring solen och ofta i andra plan än solsystemets. Kometer kännetecknas av att material förångas från dem, när de närmar sig solen, vilket sedan bildar en lång svans. Svansen består i sin tur av två svansar (högenergijoner, väte och partikeldamm), som alltid pekar bort från solen. Riktningen på svansen har inget med kometens färdriktning att göra, utan pekar bort från solen på grund av solvinden.Kometer antas vara löst sammanhållna "smutsiga snöbollar" av is och stoft.

Nya kometer kommer in i banor runt solen genom störningar av andra himlakroppar och blir om dessa banor permanentas periodiska. Kometer härstammar från solsystemets tillblivelse. Kometer har fått besök av ganska många rymdsonder, bland andra Giotto och Deep Impact.

Källa: wikipedia

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
5/2/08, 1:40 PM
#10

Lite kul läsning om "snöbollarna" nu när sommaren början att närma oss här nu!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
5/2/08, 6:44 PM
#11

Tack. Här var mer intressant som jag missat att läsa Glad

medde
5/2/08, 7:29 PM
#12

 Va kul nera! Det visar sig att det lönar sig att peta upp "gamla trådar" Kul!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
5/2/08, 8:32 PM
#13

Absolut. Fortsätt med det. Gammalt blir som nytt Glad

Annons:
medde
5/2/08, 9:15 PM
#14

Tack, Då vet jag att det är lite "lagligt" att göra det

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: