Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1504 ggr
Mark
2008-02-15 16:25

Stellarium

Jag såg ett tips om ett stjärnobservationsprogram i en tidning, minns ej vilken. Efter viss tvekan (virus?) laddade jag hem det, det är gratis. Det heter Stellarium och finns på www.stellarium.org
Jag har inte stött på några problem i form av virus eller annat. Även om det inte går upp mot verkligheten, så är det ganska fascinerande. Man kan från vilken plats som helst på jorden få stjärnhimlen projicerad. Det går att zooma och få riktigt bra bilder av planeter, månar, galaxer osv, med eller utan namn. Enda problemet är att det är lätt att fastna framför skärmen och upptäcka att det plötsligt gått ett antal timmar!
Någon mer som provat programmet?

Annons:
medde
2008-02-15 20:05
#1

Nej jag har inte provat detta, men vart nyfiken nu när du talade om det. Men ska först ut och läsa lite om stellarium först.

Någon mer som provat?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
2008-02-16 19:22
#2

Det låter väldigt intressant. Tänk om man sedan kunde för över det till taket hemma, så skulle jag vara rätt nöjd :-). Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Starfall
2008-02-16 20:17
#3

#2 Håller med! Jag skulle vilja ha en stjärnhimmel som tak:) Tex genom fiberoptik i taket som lyser på natten:) Såg det en gång på Extreme Home Makeover att de gjorde sånt tak:) Superhäftigt!

Blev jättenyfiken på detta program nu, men är det ett enkelt program eller låser datorn sig lätt? Min dator segar lätt till sig om det är hög grafik och så vidare.. Men oj så intressant:)

mungojerrie
2008-02-16 20:33
#4

Har inte provat stellarium, men det finns en liknande funktion numera i Google Earth. Ni vet programmet där man kan se satellitbilder på hela jorden. Nu kan man även "vända på kikaren" och titta på stjärnhimlen istället.

medde
2008-02-16 20:37
#5

Det ska jag genast in och kolla på…

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
2011-12-19 17:19
#6

Nå…
Använder ni Stellarium?
Själv gillar jag det.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
HellviHumle
2011-12-19 17:43
#7

Använder det inte. Tidigare var jag barnsligt förtjust i ett program som heter SkyGlobe. Fick det aldrig att funka i Windows med det funkade utmärkt som Dos-program. Måste nog lägga in det på den här datorn också.Glad

HH

medde
2011-12-21 20:32
#8

Jag gillar det faktiskt ganska bra,  Då det inte är för knepigt då min dotter brukar vilja "fara" runt och både se och lära sig.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

LenaR
2011-12-21 22:49
#9

Jag måste fråga samma sak som Starfall - om man har en seg dator, klarar den programmen? Skulle gärna vilja testa, men inte till priset av en äääännu trögare dator!


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

medde
2011-12-21 23:15
#10

#9 Ja,, en seg datat är inget kul alls..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

HellviHumle
2011-12-22 00:12
#11

Installerade Stellarium men det var fan vad det går trögt på min dator.

HH

LenaR
2011-12-22 00:26
#12

Gör det? Ah vad synd! Då får jag vänta tills jag har råd med bättre dator och bättre bredband.


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Farwuq
2011-12-22 06:23
#13

Häftigt bredband behövs inte till Stellarium.
Min sex år gamla burk klarar Sellarum med glans.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
GME
2011-12-22 10:59
#14

Hej

Hittade precis hit ifrån keramik iFokus :)

Jag använder Stellarium inför en obervations pass (inte många denna höst suck).

Om Stellarum går trögt kan det bero på att hårdvaru accelerationen är avstängd eller att drivrutinerna till grafikkortet är föråldrade.

Den offisiella siten är www.stellarium.org

God Jul !

sissie
2011-12-22 11:01
#15

Precis ett sådant här program har jag letat efter. Alltid kul att kunna se vad det är man ser egentligen, när man tittar på stjärnorna.Glad Och den fungerar perfekt för mig.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

HellviHumle
2011-12-22 19:58
#16

#14 Hmmm, var hittar jag hårdvaruaccelerationspedalen?

HH

LenaR
2011-12-22 20:18
#17

#16 Skrattande


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

sissie
2011-12-22 20:49
#18

Diggar ditt ord. Hårdvaruaccelerationspedalen. Helt underbar.Skrattande

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Upp till toppen
Annons: