Annons:
Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 2018 ggr
probiotica
2008-01-15 01:57

resan till månen

jag har funderat länge över spekulationer om denna resa. Gjorde dom verkligen denna resa?Varför har dom inte åkt dit igen??

Annons:
vanessa
2008-01-15 04:23
#1

Ja, de var där och var där ofta på 70-talet. När man studerat en plats en massa, ska man då hänga kvar där när inget nytt upptäcks? Så de började med andra saker som rymdstationsbyggande och sånt. Medde här har klart klokare svar än jag som borde ligga och sova nu.

Nu funderar de i varje fall på att åka dit igen. 

Alla tvivlare borde titta i boken "Månen - den längsta resan" och fundera på om alla 32 000 bilder är påhittade.

De som inte tror på månfärderna, lever förmodligen kvar i tiden när jorden var platt :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2008-01-15 10:18
#2

Jag tror helt och fullt att människan har varit på månen, som även Vanessa sa att om man tittar i den boken hon talar om så är man nog säker.

Men nu planerer man att återigen att sända människor till månen för att upprätta en parmanent bas som kan användas som utgånspunkt till resor till Mars. Nasa håller på at bygga Orion ett nytt rymdskepp som enligt planerna skall kunna föra fyra stycken astronauter  till ISS och månen på månadslånga uppdrag. 2014 Är planerna att Orion skall göra sin första färd, då till ISS. 2020 Räknar man med att första färden till månen skall göra med Orion.

Månen blir nog en bra bas, Nära solen poler kan ge elektricitet nästan jämt. Vatten kan också finnas som is under markytan och kan grävas fram och användas. Det finns många fördelar med månen som bas, då det planeras resor till Mars. Så jag tror att människan är snart där igen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Knirken1
2008-01-18 00:40
#3

"Om de verkligen gjorde någon resa till månen !!!!" Ja Du! Det skulle vara tämligen pinsamt att , som det nu blev, oficiellt vinna "racet" till månen mot (dåvarande) Sovjet, som det faktiskt handlade om. Denna propagandagrej var ovärderlig då man redan en gång förlorat stort med missen att komma efter Gagarin (och Sovjet) upp i rymden. Att våga bluffa om månlandningen/arna, och riskera att det så småningom avslöjas, vid framtida nya rymdresor skulle förståss vara propagandistiskt självmord. Ingen tar en så urdum risk. Frågan är vid behov idag mycket lätt att kontrollera såsom kvarvarande landnings"maskiner", bilar, fotspår mm, mm.

Vanessa och Medde är helt klart inne på rätt faktum. vilket som sagt var f.ö. är kontrollerbart när/om man nu skulle få det för sig. Förmodligen kommer alla de kända landningsplatserna att kollas av igen, eller tex fotograferas/kollas ånyo (som alltid).

Efter denna tävlingsyra, ((mellan USA och Ryssland/ (Ukraina gör många av motortyperna till raketerna åt Baikonurverkstäderna & d:o raketbas!, så rättvisare är kanske då att således säga  dåvarande "Sovjetskaja sajos"=CCCP )), tyckte både USA och Sovjet att det redan var för dyrt att "hålla på med månen". Att man nu är på gång igen (månen & mars) är nog denna gång mera i forskningssyfte nu snarare än det var ang "först till månen-tiden. Politiskt finns det ju heller ingen poäng. De även nu utan konkurens, rymd-resursstarkaste aktörerna, USA & Ryssland, är ju båda mera "politiskt lika". Då (60:talet) handlade det också om att bevisa vilket som var bäst av kapitalismen och kommunismen. Den matchen ser ju åtminstonde i dessa dagar ut att ha lämnats därhän, till det förgångna liksom, men ingen vet väl ännu helt vad som rätt skött skulle var bäst. Människorna tycks ju aldrig lyckas med kommunism så hät långt. Dvs, "ingen vill göra något, men alla vill vara med och dela"! som man skämtsamt brukar säga), men dock myror & getingar mfl insekter!! lyckas ju bättre, med dylika system, utan strul.) Hojj/Kn1

vanessa
2008-01-19 05:33
#4

Du har så rätt Knirken, snacka om självmord om det skulle vara påhittat :-). Och frågan är, var går gränsen på påhittet? Började konspirationen redan när Gagarin var uppe?  

Se Fuglesang som var i rymden, gjorde rymdpromenader, lagade rymdstationen. En station som borde vara en väldigt komplicerad sak att få upp, hålla ordning, låta astronauter leva i än månlandning.

Hårddrar man det hela, så kan man även fråga sig om det verkligen finns satelliter där uppe. För om de inte lyckades nå månen, så kanske människan inte ens varit i rymden. Då kanske jorden är platt ändå :-). Det kalla kriget mellan Sovjet och USA var ett påhitt från de länderna. De är i själva verket bästisar eftersom de lyckades få ihop denna story. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2008-01-19 10:47
#5

Känner att jag vill skriva lite om den man du talar om i inlägget åvan Vanessa.
Jurij Gargarin. Han hyllades som en hjälte i Ryssland men dog med en stor tradegi. G var född i Ryssland nära Smolensk 1934-1968. Gick in som jaktpilot i Sovejets Flygvapen direkt efter gymnasiet. Han första ord i rymden var" Jag ser Jorden- Var vacker den är." Men tyvärr gick han in i en deprission och fick stora spritproblem, och dog i en flygolycka i mars 1968. Vilket är tragiskt för en hjälte.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
2008-01-19 17:35
#6

Det är även tragiskt för en vanlig Svensson.

Hyllningar och hjältestatus är ofta ett bittert piller som dödar många. Och hur Sovjetunionen skötte det hela när glorian började samla damm. vet jag inte. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Upp till toppen
Annons: