Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 1118 ggr
medde
2008-01-28 19:57

Missa inte att se detta!!!

På morgonen den 4 Februari kommer Venus, Jupiter och Månen att lysa upp himlen tillsamanns!!! Men redan nu kan ni se Venus och Jupiter som morgonstjärnor. Men allt efter vi kommer in i februari kommer de två planeterna närmare varandra på himlen och den fjärde februari kommer Månen att ansluta sig.  Någon timme före soluppgången kommer de tre underbara himlakropparna att forma sig som en otroligt vacker lysande triangel. Detta kan man inte missa, så ställ klockan sätt på kaffe och titta och njut.

Det är en tillfällighet att dessa radar upp sig på detta sätt, och om du missar deta kommer du nog att få kanske vänta tills Maj 2011 och det är lite lång tid att vänta på. Nu har vi bara ett par dagar att vänta. Så åter igen får jag kanske användning för mitt eller tösens teleskop.

Ha en njutbar stund, men glöm inte att du redan nu kan se Jupiter och Venus.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Ayena_old
2008-01-28 20:23
#1

Det verkar spännande! Men du, hur dags ska jag sätta på kaffepannan?

Mark
2008-01-28 20:24
#2

Mycket bra tips, det får jag inte missa! Har du gjort upp med meteorologerna att det måste vara stjärnklart den morgonen?! Venus occh Jupiter har jag kollat in, men bara med vanlig fältkikare. Är inte (ännu) lycklig ägare till något teleskop *snyft*

medde
2008-01-28 20:52
#3

#1 Någon timma innan soluppgånegen räcker.
#2 Detta borde du kunna se utan ett teleskop:-) försöker göra upp att det skall vara vackert väder, vad besviken man blir annars

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-01-28 21:38
#4

Åhh, det här måste jag komma ihåg!! Får beställa klart väder från SMHI  tills dess då.. Flört

medde
2008-01-28 21:47
#5

Redan ringt och beställt fint väder, kul att den info uppskattades.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
2008-01-28 21:48
#6

Vad spännande. Du behöver jag inte gå och lägga mig, för är bättre på att vara vaken sent än på att gå upp tidigt. Måste bara säga en sak Medde. Har du två teleskop? Det är ju FUSK. Suck.

Vet du tiden, för soluppgång här i norden varierar en hel del. /Vanessa (muttrar lite bitter men kan i varje fall damma av kikaren.)

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
medde
2008-01-28 21:53
#7

YES !!! Har 2 st ett litet och ett lite större, men till saken är att dotter och jag bråkar ändå om dessa vem som får se vad i vilket.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

iboat
2008-01-28 21:55
#8

Ska ladda med mitt längsta objektiv och ge mig ut på landet, bort från stadens ljus och försöka få några bra bilder! Om det blir några lägger jag upp dem här.

vanessa
2008-01-28 22:24
#9

Hoppas, hoppas. Väntar med spänning på bilderna. Håller tummarna. Själv vågar jag inte ens ge mig ut till ruinen där jag brukar se himlafenomen. För nu går det en  våldtäktsman omkring i området. Synd att idioter kan sabba sådant. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

iboat
2008-01-28 22:28
#10

Låter inte alls trevligt. Var i Sverige är detta?

vanessa
2008-01-28 22:37
#11

Förort till Stockholm. Två våldtäkter hittills detta år. Annars lugnt. Burkar inte vara nervös annars Men denna gång känner jag mig inte stor och stark. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2008-01-29 09:37
#12

#8 Vad kul. Hoppas du får ett par bra bilder, väntar spännt här på att få se om det blev något.

#11 Detta är ju helt sjukt hur det blivit, att man inte ska kunna få gå ut som man vill. Tur att du har en stor stark man  vid din sida Vanessa!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
2008-01-29 19:18
#13

Visst är det tur, men att släpa ut honom för detta vore lite elakt :-). Annars är jag väldigt trygg med honom vid min sida. Han har gått med mig till ruinen vid månförmörkelser bland annat. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
medde
2008-01-29 19:28
#14

Men bra att du har din man! Han verkar vara en pärla. ni är som hand och handske, ni två :-)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
2008-01-29 22:42
#15

Kolla in detta, stjärnkarta över händelsen:

Från Nasa 

Väderstrecken gäller bara "over there", men stjärnbilderna stämmer ju.

(Vanessa, Medarbetare kortade länken)

Ressu
2008-01-30 09:43
#16

Oj, det låter spännande. Ska lägga det bakom örat. Ska ändå upp 04.30 då på morgen =)

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

 

medde
2008-01-30 21:39
#17

#16 Vilken urslig tid att gå upp på. Men bra så du kanske kommer att få se något fint!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
2008-01-30 22:11
#18

Obs! Tiderna är nog också amerikanska!! Dom flyttar sig ju inte så väldigt fort, så prova andra tider. Kolla bara när månen är uppe.

Enl astronomisk kalender ska dock gryningen den 4 feb vara bästa tillfället. Där påstås också att den svåraste att få syn på nog är månen. Den står lägst (mycket nära horisonten) och är bara en liten skära (avtagande).

Bäst chans i södra Götaland

Mark
2008-01-31 21:17
#19

Har fördjupat mig lite till i detta. Jag tror vi kan glömma månen i alla fall i mellansverige och norrland. I så fall är det redan i morgon bitti man ska titta på Venus/Jupiter. Då står de som närmast varandra, mindre än en grad emellan. Tyvärr ser ju inte vädret ut att bli så bra *suck*.
Venus kan man för resten faktiskt se mitt på dagen nu, Vanessa, om det är klart vill säga

Upp till toppen
Annons: