Annons:
Etikettrymden-för-barn
Läst 2940 ggr
Starfall
12/28/07, 8:54 PM

Universums ålder

Hej!

Läste i en tråd att universum är relativt ungt. Har det inte alltid funnits? I så fall vad fanns innan? Var det bara en stor massa? Någonting måste det väl ha varit, det kan ju inte bara ha varit en tomhet? Vart isåfall kom allt "material" till planeter och allt annat i universum?

Nu är jag i farten igen, men har så många frågor om universum… ;)

Kramar/Carro

Annons:
medde
12/28/07, 9:12 PM
#1

Vet vi numera att universum ålder är Ca 14 miljader år, det vet vi med säkerhet. Men vad som fanns där innan, det var en klurig fråga.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Starfall
12/28/07, 9:35 PM
#2

Okej:) Nej, det är nog inte så lätt att veta det kanske… Eftersom vi inte levde då… Men… Tänkte ställa en ännu svårare fråga nu… men det finns nog inget svar på den ändå;) så jag håller den för mig själv :P

medde
12/28/07, 9:44 PM
#3

#2 Klart du ska ställa den frågan du vill, vi har ju också väldigt duktiga Medarbetare här. Kommer det inget svar så kanske frågan ger en bra tankställare och ett svar kommer in senare.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Starfall
12/28/07, 9:48 PM
#4

#3 Okej, då ställer jag den då:)

Det måste ju ha funnits något där innan, hur länge har "något" funnits allt som allt? finns det någon gång då allt, inkl universum inte ännu skapats?

Usch, den frågan var så krånglig att jag ens inte kunde formulera den som jag egentligen menar;)

medde
12/28/07, 9:51 PM
#5

#4 Tycker frågan är super. För visst måste det ha funnits något därute. Det tror jag helt och fullt på, men vad ? Hoppas att det kommer in några tankar om detta. Kan bli väldigt intresannt tycker jag.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
12/29/07, 6:13 AM
#6

Tid och ålder och sådant har vi människor kommit på. Så vad fanns innan? Ingen kan säga det, inget som vetenskapen kan mäta och registrera. Som sagt så vet man universums ålder genom just beräkningar. Men hur kan man beräkna saker som inte syns eller ens existerar?

Någonstans har jag hört teorin att allt var en liten boll, så att säga. Som exploderade och utvidgades till att bli vårt universum. Att det skulle vara sant det tror jag inte direkt. Så ett vettigt svar kan i varje fall inte jag ge. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
medde
12/29/07, 12:17 PM
#7

Tror ingen kan ge ett vettigt svar, men visst är det spännande att höra olika teorier om vad som fanns eller inte samt hur allt kom till.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Denna kommentar har tagits bort.
nera
2/25/08, 7:31 PM
#9

Jag håller med vanessa här om att tiden är ju något som vi människor hittat på, plus att vi alltid måste ha en början och ett slut på allting. Tänk om universum bara ÄR…utan början och utan slut? Lek med den tanken…Flört

medde
2/25/08, 8:14 PM
#10

Jag tror inte riktigt på att det finns ett slut där ute!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
3/11/08, 7:17 PM
#11

Satt och tittade runt i trådarna och hittade på denna igen, läste svaren om igen. Nu har jag lekt med tanken och jag tror att universium bara är utan början och utan slut, var skulle det ta slut någonstanns?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Malin3033]
3/13/08, 9:33 PM
#12

det som skrämmer mig mest, är att vi människor kan inte riktigt föreställa oss hur stort universum är, och att universum aldrig tar slut, det skrämmer mig, men om den skulle ta slut, vad skulle finnas därefter? och innan universum, hur var det då?

nej, alla tankar skärmmer mig, ska inte fundera mera nu, då kommer jag klura hela natten ;o)

trevlig sajt!! har bara varit inne och kikat förut, men nu har jag "åbäkat" mig att bli medlem och börja ta del i diskussioner, kommer nog lära mig en hel del! kanske jag och Ronja åker ut i rymden? :o)

medde
3/13/08, 9:39 PM
#13

#12 Jättekul att ha dig här Malin3033, så kul att du har åbäkat" dig hit. Hoppas verkligen att få se dig ofta här.

Men inte ska du känna att något skrämmer dig , här inne kan du hoppas jag få många bra svar på saker och ting.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
3/13/08, 9:45 PM
#14

Malin3033, Det finns massa bra trådar om universum här på sajten, så kila runt lite och titta, sen kommer du in igen och ställer massa med frågor tycker jag. För jag vet du är en smart tjej!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Buuc
3/13/08, 10:00 PM
#15

Vi har alltid trott att människan är så mäktig, men när man tänker efter så är vi inte ens en liten prick i stora universum, vi är lika försvaslösa som en myrstack mot en grupp pojkar.

medde
3/14/08, 2:54 PM
#16

Visst är vi kanske små prickar i det stora universium, men vi är nog inte så försvarslösa. Men det är klart emot vad du menar vi är försvarslösa. Våran moder jord är väldigt mäktig! Henne är det inte många som rår på. Men vi kan lära oss att läsa henne väl

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Malin3033]
3/14/08, 8:01 PM
#17

#14 jag har börjat kika för fullt, har redan lärt mig att vårdagjämningen inte är en dag utan ett klockslag^^. Så nu ska jag fortsätta så återkommer jag med livets alla frågor. :o)

medde
3/14/08, 8:18 PM
#18

#17 Du är så välkommen med alla frågor, jag .Mark.Vanessa finns här och svarar så gott vi kan.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Skygazer
5/3/09, 3:33 PM
#19

Hej!

Denna tråd ligger under rubriken "barnen och rymden" så vi kanske inte ska krångla till det alltför mycket, för krångla till det går det enkelt att göra i dessa sammanhang!

Medde konstaterar att universum är 14 miljarder år gammalt. Man anser att 13.7 miljarder år är det bästa värdet vi kan få fram och det är en sammanvägning av resultat från olika studier. Studierna är mätningar av olika egenskaper hos vissa astronomiska objekt och fenomen där egenskapen i fråga anses ha ett matematiskt samband med åldern hos objektet/fenomenet.

När man säger att universum har en ålder på 14 miljarder år menar man att det universum vi kan se har existerat så länge. Vanessa refererar till "teorin att allt var en liten boll". Denna teori kallas Big Bang (stora smällen) och är numera bekräftad att den är sann i den bemärkelsen att den bäst stämmer överens med ett antal uppmätta astronomiska parametrar. Ingen annan teori som någon har kommit på om universums födelse och utveckling stämmer lika bra överens med mätvärdena ifråga.

Vill man vara lite filosofisk och mer spekulativ kan man sniffa på forskningens framkant och närmare bestämt så kallad strängteori, kombinerad med kosmologi. Där kan man hitta mystiska saker som flera dimensioner (vi anses leva i fyra, tre rumsdimensioner samt tiden), parallella universa med alla möjliga egenskaper och annat smått och gott som är obegripligt för den oinvigde. De eventuella andra universa kan vi aldrig komma i fysisk kontakt med men tanken är att någon form av strängteori ska kunna bevisas och därmed ska man kunna härleda existensen av fler universa rent matematiskt.

Om man bortser från strängteori (som ju endast en handfull människor i hela världen begriper sig på) kan vi alltså säga att universum skapades för 14 miljarder år sedan från en ursmäll.

leo-
5/3/09, 6:21 PM
#20

vad var det som smällde och var kom det ifrån är min fråga

av teorierna hur vårt universum skapades tycker jag själv att den om att det dras ihop för att smälla igen och att det är en ständigt pågående cykel

men då kommer fortfarande frågan vad var det som smällde första gången ?en kvarglömd kinapuff*L*

Och var kommer allt material från?

som jag skrev i förra tråden som handlade om detta

är det någon som kan receptet på att skapa guld från ingenting så skicka det till mig (arbetslös och behöver pengar)

Annons:
Mark
5/4/09, 11:52 AM
#21

#20 Skaffa dig en fissionsreaktor och vidareutveckla den! Alla tyngre grundämnen har Bildats i stjärnor, genom fission eller i ett supernovautbrott. Se en annan tråd - minns inte vad den hette (medde?)

leo-
5/4/09, 12:06 PM
#22

Men det måste finnas byggstenar för att kunna skapa något annat typ ett grundämne

och med byggstenar menar jag atomer och likande och då är vi tillbaka till ovanstående resonemang

Var kom dessa ifrån ???

och vad var det som smällde ????

En annan tanke som relaterar till detta är ju hur jorden blev bebodd. och det är ju egentigen inte så svårt för då fanns det material till det som genom påverkan på olika sätt skapade en cell

Men hur började denna cell leva och senare tänka???

väldigt filosofiskt jag vet  men det är roligt att tänka i dessa banorna (är väldigt glad för österländsk filosofi som i vissa fall visat sig vara överlägsen) även om man upprör en del för att det just nu inte finns några svar och förmodligen inte kommer att finnas så länge människan finns till

medde
5/4/09, 12:57 PM
#23

#21 Minns inte riktigt vilken. Mer ledtråd?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[stblues35]
5/4/09, 10:39 PM
#24

Ett ägg???Men vem la det??Glad

Hej på er alla förresten!

medde
5/4/09, 10:43 PM
#25

#24 Superkul att se dig här igen!

Jag lade inte ut äggetSkäms OskyldigSkrattande

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
5/4/09, 11:12 PM
#26

# 24 hej och välkommen stblues Glad

Vilket kom först- hönan eller ägget? Foten i munnen Fast det fanns väl ingen höna ute i universum väl…

[stblues35]
5/4/09, 11:24 PM
#27

#26 Tjohej pårej neraGlad

Hmmm säg inte det…säg inte det!!! Kan ha funnits en stoooor höna!Obestämd

Annons:
nera
5/4/09, 11:54 PM
#28

# 28 Hi hi, den hönan skulle jag vilja se Glad

medde
5/5/09, 12:33 AM
#29

Undra hur stor dåFörvånad

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
5/5/09, 5:53 PM
#30

Den går nog inte att mäta tror jag nog.

medde
5/5/09, 7:58 PM
#31

Inte jag heller.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Skygazer
5/31/09, 6:18 PM
#32

Tiden är en fysikalisk storhet som gäller i just vårt universum. Den kräver att det finns "klockor", dvs fysikaliska fenomen med mätbara storheter som ändrar värden med just tiden. Utan sådana klockor blir begreppet meningslöst. För att kunna referera till något "före" Big Bang" måste man ha en "klocka" som fungerar oberoende av om vårt universum finns eller ej. Inte någon teori som finns har en sådan klocka inbyggd, dvs det existerar ingen allmän "supertid". I strängteori finns visserligen "strängar som vibrerar" men den analogin ska inte dras för långt. Någon supertid finns inte där heller.

När det gäller tiden i vårt eget universum (som ju är det enda vi känner egenskaperna hos) så finns det ett par intressanta egenskaper hos den. Först och främst har den en bestämd riktning, dvs tiden går alltid framåt. Egentligen finns det inget som borde hindra att den kunde gå bakåt! Det finns visserligen kvantmekaniska fenomen som kan tolkas som om tiden går baklänges men då gäller det enstaka elementarpariklar under bråkdelen av en sekund, inte i det stora hela.

Den andra egenheten hos tiden är att den går olika fort på olika platser! Om du bor på en stor och tung planet där du väger mer än på jorden så går tiden faktiskt saktare på den planeten. Det är fullt möjligt att två tvillingar föds på sammma plats men den ena växer upp på en tung planet och den andra på en lätt. I vuxen ålder träffas de och finner att de är olika gamla. I verkligheten vore nog skillnaden ytterst liten men om tvillingarna hörde till en (fiktiv) art som var verkligt motståndskraftig mot stark gravitation så skulle det kunna skilja många år mellan dem om den ena bott i ett mycket starkt gravitationsfält. Denna effekt förklaras av allmän relativitetsteori. När vi pratar om universums ålder är det alltså den tid som vi själva mäter. Vi lever i ett ganska svagt gravitationsfällt så den ligger rätt nära det andra varelser i andra galaxer som bor på liknande planter skulle uppmäta.

Utöver detta brukar man tala om rumtiden. För att kunna göra korrekta beräkningar inom relativitetsteorins ram behöver man betrakta de tre rumsdimensionerna och tiden som en enda sammansatt entitet. Man låter de matematiska operationerna verka på rumtiden som en helhet, ej på tid eller rum separat.  Eftersom relativitetsteorin leder till korrekta förutsägelser så betyder det att tid och rum är nära förknippade med varandra och kan ej separeras. De existerar inte oberoende av av varandera.

Man kan alltså inte tala om tiden före Big Bang eftersom själva tiden inte existerade före tiden noll. Att fråga om vad som fanns före Big Bang blir som att ställa den traditionella frågan om hönan eller ägget. Frågan saknar svar. Att den saknar svar beror på att man förutsätter att världen är statisk men i verkligheten förekommer ju evolution. Svaret hittas i en komplex evolutonär process som man förhoppningsvis kan kartlägga i sin helet så småningom. Även när det gäller universums tillblivelse så finns det ett svar. Som stblues35 är inne på så var det ägget som kom först! Ägget bestod av rummet, tiden och all energi/materia samt en uppsättning fysikaliska egenskaper (naturlagar). Det började att existera från "ingenting". Initialt var det tätt sammanpackat och de fysikaliska egenskaper som det föddes med har sedan styrt utvecklingen mot den höna (universum) vi ser idag.

Något "före" finns alltså inte men man kan ändå fundera över om det finns något mer än det vi kan observera. De teoretiska fysiker som håller på med strängteori kombinerat med kosmologi håller på att bygga modeller som innefattar vårt universum som ett specialfall av en mer allmän (matematisk) struktur. Det vore bra om de kommer fram till en teori som går att styrka. Annars har vi ett annat problem att förklara: varför fick universum just de egenskaper det har? Man kan nämligen tänka sig att någon av en hel mängd olika naturkonstanter (gravitationskonstanten, elementarpartielladdningar, Plancks konstant etc) hade ett annat värde än det har nu. I princip skulle universum bryta ihop då. Varför har vi fått ett universum som verkar vara som gjort för oss människor att leva i? Om vårt universum bara är ett bland en oerhörd massa andra universa med andra egenskaper är förklaringen helt enkelt att vi befinner oss i ett av de "lyckade" exemplaren där varelser kan utvecklas. Andra tar i detta läge till en Gud som skapare för att förklara uniciteten och komplexiteten hos vårt universum. Med en strängteoretisk modell där det naturligen uppkommer olika universa slipper man denna komplikation. Många religiösa tycker säkert att det är hädiskt att tala om Gud som en komplikation men det är faktiskt vad det är rent filosofiskt.  Till exempel: om Gud är förklarningen till allt, vad är då förklaringen till Gud? Den religiöse svarar kanske då att Gud är outgrundlig men det är ju inget svar alls. Åtminstone inte ett spår bättre än en strängteori som ju i alla fall har en matematisk struktur även om man någonstans måste fråga sig varför "alltet" har precis en sådan inbyggd matematisk beskrivning. Speciellt som matematiken självt inte är någon "gudomlig" sanning. Man har bevisat (Kurt Gödel) att varje matematiskt system kommer att innehålla satser som varken kan bevisas eller motbevisas. Där någonstans slutar åtminstone jag att begripa mig på världen…

Den som har problem med att "något" uppstår ur "inget" eller att något händer som inte har en orsak kan fundera över kvantmekaniken. Där är det ren vardagsmat att något händer utan en direktverkande orsak. Det som finns är sannolikheter för att saker ska hända. Ingen kan säga när en specifik, radioaktiv atomkärna ska sönderfalla. Däremot sönderfaller i genomsnitt en bestämd andel av ett större antal kärnor under en angiven tidsperiod. Det kan också uppstå partiklar ur "tomma intet". Rent konceptuellt är det ingen skillnad mot att hela universum uppstod ur "ingenting". Sedan är det en annan sak om det finns någon "dold", underliggande förklaringsmodell (såsom strängteori) där sannolikheter kan härledas men i vår verklighet blir det samma sak; något uppstår ur intet.

Hoppas denna lilla utsvävning var begriplig och till någon nytta!

Hälsningar

Skygazer

PS

Är "hobbyastronom" som luddesmatte kallade sig i en annan tråd. Vi lätträknade själar brukar annars kalla oss amatörastronomer. Någon betalning som nämnda medlem fick har jag inte sett röken av (och aldrig hört talas om). Däremot går det gärna åt en förskräcklig massa pengar när man ska uppgradera sina leksaker (utrustning som teleskop, kameror, dator, programvara, okular etc). Har faktiskt inte haft råd att köpa en ordentlig utrustning förrän på senare tid utan har fått nöja mig med en enkel kikare och att läsa om ämnet. Är annars en högst rekommendabel hobby bara man har tålamod att vänta på klara, mörka nätter (och inte behöver så mycket sömn…). Fascinationen som infinner sig när man ser på t ex en nebulosa där nya stjärnor föds eller en galax där ljuset man ser har tagit ett par miljoner år på sig för att komma fram är svårslagen.

DS

leo-
5/31/09, 7:54 PM
#33

Har suttit och kollat en hel del på nätet om det här och fortfarande finns det bara en massa sannolikheter och teorier och faktist dom flesta jag sett kullkastar Bigbang teorin

Men resonemangen liknar teologi med tanke på att jag läst på vissa ställen att det verkade vara meningen att det skulle uppstå liv här

en sida jag kollat http://www.linnea.com/~akejean/kapitel6.html#anchor614258

det jag undrar fortfarande är var skapades den första partikeln om det nu gick till så . I ett intet finns det ju inget som kan hålla upp denna partikel

Totalt sett så är detta ingen fråga jag nånsin tror att mänskligheten kommer att få svar på

Lägger in en länk på en liten film som jag tycker passar här. Försök hänga med i detta resonemanget om ni kanSkrattandesannolikhet

medde
5/31/09, 9:24 PM
#34

#32-33 Mycket intressant inlägg att läsa och få ta en del av. Ska ta och läsa igenom dom lite grundligare,då tösa har stoppats i säng.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
nera
5/31/09, 10:59 PM
#35

Tiden ja. Den är relevant som någon känd individ sa en gång i tiden.

leo - tuben med Tage Danielssons var nog det som jag sannolikt förstod bäst Flört

Upp till toppen
Annons: