Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1140 ggr
medde
1/19/08, 11:19 AM

Malin 1

Berenikes hår. Trots att inte ser mycket ut för världen är Malin 1 ytterst viktig galax. Som faktiskt upptäcktes så sent som 1987 och detta var av en ren slump. Den är enorm men ljussvag spriral som av någon anldening är dålig på att göra nya stjärnor. Det tycks som om sådana galaxer med låg ljusstyrka kan utgöra hälften av alla galaxer i universum. Men Malin 1 är en av de största av det slaget.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
1/20/08, 7:33 PM
#1

Någon som vet om någon liten bild?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
1/20/08, 8:42 PM
#2

Nu har jag kollat runt lite om det står inget om Malin1 där jag jag fart runt och sökt, någon  som vet var jag kan få mera info?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Knirken1
1/20/08, 10:53 PM
#3

www.wikipedia.se  har info om Berenikes hår (+"karta"), men inget om malin1 !? (Inget i www.wiktionary.se heller). (Malin1…!!?) /Kn1

Knirken1
1/20/08, 10:59 PM
#4

Oj!! Adressen till wiktionary blev ju helt fel. Gå dit via länk i Wikipedia portalen ("neri" se blåfärgad d.o länk)) istället, om Ni tänker kolla ("den fria ordboken"). (Sorry!) /Kn1

Mark
1/20/08, 11:51 PM
#5

650.000 ljusår i diameter - den största kända galaxen hittills. Men nya foton av Hubble visar att detta kanske inte stämmer helt. Kanske är det en ganska vanlig galax som är lite ovanlig ;). Läs och se bilder på http://kencroswell.com/Malin1.html

Kolla också http://www.daviddarling.info/encyclopedia/M/Malin-1.html där finns mycket annat smått och gott också - och STORT och gott

medde
1/21/08, 2:06 PM
#6

Oj nu vart det mycket att läsa, men ska genast över och läsa på länkarna och se vad jag hittar.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Mark
1/21/08, 6:39 PM
#7

Är det den brittisk-australiensiske astronomen David Malin som upptäckte galaxen? Ni vet han som fick Lennart Nilsson-priset för några år sedan.

medde
1/21/08, 7:47 PM
#8

Vet inte om det var han, men det låter troligt, Malin upptäcktes ju så sent som 1987, ska kolla det, återkommer om det.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
1/21/08, 8:00 PM
#9

2000 fickFotografen och astronomen David Malin från
Epping, Australien som får utmärkelsen för sina vetenskapliga fotografiska insatser inom astronomin. Det är vad jag fick fram just nu. Men hittade en fin länk med underbara vykort som Malin har tagit. Titta in och njut av det vackra.
http://www.astromedia.se/vykort/vykort.html

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
1/21/08, 9:23 PM
#10

Nu har jag letat och letat, Malin 1 finns där som jag sa. hittar ingen fakta just vem som hittade på Malin1.
Men fick reda på lite mera fakta

Avstånd 1 miljard ljusår.
Diameter 600 000 ljusår.
Magnitud 25,7

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
1/21/08, 9:25 PM
#11

Vad jag kan se på en karta så finns Malin 1 i Berenikes hår nästan rakt ner under Mössen i Berenikes hår.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: