Annons:
Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 4913 ggr
medde
1/25/08, 5:24 PM

Laika

Lajka (?????, möjlig betydelse "Skällaren", även det ryska namnet på en hundras, vilken hon dock antagligen inte tillhörde, eftersom hon sannolikt var en korsning) är en hund som 3 november 1957 blev den första varelsen i omloppsbana runt jorden. Hundens uppskjutning i rymden var en del av Sovjetunionens Sputnikprogram. Farkosten var inte byggd för att ta passageraren levande tillbaka till jorden - därför hade man lagt gift i maten som hunden fick med sig för att den skulle få en smärtfri död. År 2002 avslöjades det dock att Lajka, som tidigare hade blivit tränad i att sitta i små burar och trånga utrymmen, hade dött redan 5-7 timmar efter uppskjutningen till följd av stress och överhettning. Sonden fortsatte dock i omloppsbana och rundade jorden över 2 500 gånger innan den återinträdde i atmosfären och brann upp 14 april 1958.

Lajka var en cirka 6 kilogram tung blandrashona som hittats på gatan i Moskva I början kallades Lajka för Kudrjavka ("Lilla krullet") och hade också smeknamnen Zjutjka ("Lilla skalbaggen") och Limontjik ("Citronen"). Också namnet Damka användes i den svenska pressen (DN, Expressen m fl 6/11). Den amerikanska pressen kallade Lajka för Muttnik (mutt (blandras) + Sputnik

Källa:http://sv.wikipedia.org

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Farwuq
1/25/08, 6:06 PM
#1

Stackars hund.

Gråter

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

vanessa
1/25/08, 8:02 PM
#2

Jag har läst någonstans att de avlade på Lajka, så att det ska finnas Lajka ättlingar idag. Men får kolla upp den faktan. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
1/25/08, 9:43 PM
#3

#2 Ska också kolla den faktan.

Men visst var det synd om denna hund. Men det har ju skickats upp Vita råttor, (vita skulle dom vara! )Apor, fiskar med mera. Det känns som en hel trös med djur, lite trist med tanke på att det är eller var nog en plågsam död månge mötte.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
1/26/08, 2:09 AM
#4

Nu vet jag mer, tack och lov för böcker. Lajka var inte den som hade ättlingar. Utan två andra rymdhundar Strelka och Bjelka. Först fick de vara i en centrifug för att kolla G-krafter. En "liten" tur på 5 timmar. Sedan åkte de upp med skeppet Korabl (skepp) sommaren 1960. Ombord fanns även två vita råttor, 15 svarta möss och 15 vita. Flera hundra insekter, frön av lök med mera.  Sedan fanns bakterier, konserverad människohud (urk), kaninhud och cancerceller. Allt som åkte upp hade en tvilling kvar på jorden för att kolla om kosmisk strålning påverkade.

Efter denna lyckade resa kunde Gagarin förbereda sig på sin resa. Strelka fick en kull valpar efter sin färd i rymden. Undra vad hon sa till valparna om den resan. En av valparna skänktes sedan till president John. F. Kennedy. Vad de lärde sig av testerna får vi nog aldrig veta, då ryssarna gör som de ofta gör - håller tyst. Men Gagarin kom upp i alla fall. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2/2/08, 4:46 PM
#5

Sputnik 5 var en sovjetisk satellit i Sputnikprogrammet Den sändes upp 19 augusti 1960 och var den första satelliten som återvände till jorden med levande djur ombord. Detta var den andra testflygningen med Vostokskeppet

Lägger in denna lite bara för att tala om att det kom hem levande djur också, tack o lov

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
4/14/08, 2:44 AM
#6

Nu finns det en staty i Moskva på hunden Lajka. Det tog bara 50 år för henne att få en minnesstaty. Hoppas folk vördar statyn när de passerar. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
medde
4/14/08, 10:52 AM
#7

# Den måste jag be min vän Segei söka upp och plåta till mig.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
4/15/08, 9:58 PM
#8

Nu har jag mailat min vän och fått svar att han ska söka efter denna staty och fota den. Men han hade inte ens en aning om att denna staty fanns.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
4/15/08, 10:58 PM
#9

Usch, stackars Laika Generad

medde
4/17/08, 2:19 PM
#10

Det finns en bok om Laika. Laika Rymdhunden av Anna Grane. Utgivningsår: 2006. Illustratör: Ingela Bergmann. Boken handlar om hunden Laika som lever ett hårt liv ute på gatan….

Sen vet vi ju hur det gick för Laika. Söker denna bok just nu med ljus och lykta, om någon vet eller har tips hur jag hittar denna bok, så vore jag glad om jag fick ta del av det.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Buuc
4/27/08, 12:30 AM
#11

Stackars hund! Kan inte tänka mig hur hon hade det där uppe… :(

medde
4/27/08, 5:26 PM
#12

#11 Inte hade hon det lätt, stackarn!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Buran
6/7/08, 10:45 PM
#13

Lite mer än 50 år efter hunden Laika blev den första jordbon att åka upp i rymden avtäcktes en staty till ära över hennes minne i den ryska huvudstaden Moskva. Det skedde i samband med att man firade kosmonaut-dagen i Ryssland som firas till den första människan i rymden, Jurij Gagarins, ära.

"den här är en annan, en Airfix"

Annons:
Buran
6/7/08, 11:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Det fanns en annan staty i tv programmet om Laika. Har tagit kort på dataskärmen så bildkvaliten är inte den bästa.

"den här är en annan, en Airfix"

Buran
6/7/08, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Monumentet

"den här är en annan, en Airfix"

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: