Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1958 ggr
Oscar
12/12/07, 11:38 AM

Lyssna efter utomjordingar

Runt om på jorden står jättestora radioteleskop och lyssnar efter radiovågor från yttre rymden, eftersom det skulle kunna vara ett tecken på intelligent liv någonstans där ute. Men rymden i sig är inte fri från radiovågor, eller rättare sagt elektromagnetisk strålning, vilket gör att man får en väldigt stor del brus i de mottagna signalerna. Signalen från intelligent liv skulle dessutom kunna vara mycket svag då den kan komma hur lång bort ifrån som helst.

Därför måste denna aldrig sinande ström av mottagna signaler analyseras av datorer. Då datorer kostar pengar och organisationen SETI (Search for ExtraTerrestrial Intelligence) som bedriver denna verksamhet är helt beroende av donationer, har man utvecklat ett program som låter vanliga människor i sina hem låna ut överflödig datorkapacitet till projektet.

Man installerar helt enkelt ett litet program, obehandlade mottagna signaldata skickas över till din dator när du inte använder den, behandlas och skickas sedan tillbaka. Du kan alltså vara med och leta efter intelligent liv i rymden.

 Är du intreserad finns programmet och allt du behöver veta på SETI@home

Annons:
medde
12/12/07, 12:24 PM
#1

Denna sida gjorde mig väldigt nyfiken, jag gick över dit för att titta, vart kvar över en timme.  Vet du någon som tagit hem detta program och använder det?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Oscar
12/12/07, 12:36 PM
#2

Jag kör det själv. Det står och tuggar i bakgrunden och man märker inte av det över huvud taget. Fungerar perfekt.

Programmet, som heter BOINC, används av flera olika projektgrupper och man kan stödja flera olika projekt. Till exempel kan man också vara med och räkna på klimatförändringar och matematiska problem. Det bästa är att allt detta sker utan att du behöver lyfta ett finger. :)

medde
12/12/07, 12:45 PM
#3

# 2 Var just lite nyfiken att plocka hem det, men ville kolla om någon har det och hur det funkar. Men du säger det fungerar perfekt, så vad väntar jag på? Go for it!!

Såg att du lagt till lite i ditt inlägg, nu vart jag ännu mer intreserad.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
12/12/07, 3:02 PM
#4

Oj, det var intressant. Vågar inte gå in där, och speciellt inte ladda ner. Då jag är en nyfiken själ som har en massa saker pågående runt mig hela tiden, så skulle detta bli ännu en sak. Har fått råden att ta bort det mesta och koncentrera mig på en sak åt gången. Hur det går? Inte.

Varje dag, varenda timme som jag är vaken har jag tv:n på, datorn, lyssnar på musik, lyssnar på polisradio och pratar ofta i telefon och skriver eller läser samtidigt. Lägger jag in detta så kanske jag går överbord :-). Men det är väldigt intressant och ska gå in på sidan alla gånger. Men ladda ner hoppar jag nog. Fast kanske… Är ju nyfiken. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Oscar
12/12/07, 4:42 PM
#5

#4 Det är just det att du liksom många andra har datorn stående på långa tider utan att använda den och det är detta man utnyttjar. Du märker som sagt inte av programmet utan det jobbar bara i tysthet bakom allt annat. Man behöver inte bry sig om det över huvud taget.

vanessa
12/12/07, 7:16 PM
#6

Men jag använder alltid datorn när jag har den på. Flit, flit. Men man kan väl ha det liggande i bakgrunden fast man fixar med andra saker? /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Frida
12/13/07, 4:28 AM
#7

Konsollen PS3 kommer färdiginstallerad med ett liknande program som räknar på proteinkedjor (om jag nu inte minns helt fel).

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

medde
12/29/07, 8:43 PM
#8

Är det någon som provat och ladda ner detta nu efter ha läst här inne?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
1/3/08, 8:28 PM
#9

Nu har jag laddat ner detta, så nu kommer jag att sitta här och vänta och vänta och vänta…..men så en dag!!!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

pson
1/3/08, 8:40 PM
#10

Men låt säga att man upptäcker något som man tror kan vara "kontakt-pip". Vart ska man vända sig då? Polisen? SETI?  Glad  Det blir ju tillslut många som lyssnar och man måste ju utgå ifrån att det kommer en dag där man hör något.

medde
1/3/08, 8:57 PM
#11

Om man skulle höra något tror jag det skulle bli panik i huvudet, har aldrig tänkt på vad man gör då. Vad gör man? Vad gör du?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

pson
1/3/08, 11:10 PM
#12

Hade jag lyssnat efter det, och hört något, så hade jag nog också fått kortslutning i hjärnan. Mest av glädjefnatt, men även av förvirring..hahaha…

medde
1/4/08, 12:26 PM
#13

#12 Håller med dig fullt ut att det skulle bli kortslutning…

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
1/31/08, 9:02 PM
#14

Läste att detta är ute och söker. Ett gigantiskt radioteleskop som ska leta efter intelligent liv i universum har nu körts igång. Det heter Allen Telescope Array och är döpt efter Paul Allen som är huvudfinansiär och en av dem som grundade Microsoft.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: