Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 16988 ggr
Kaj
2007-11-29 18:36

Vår närmaste stjärna...

Är alfa centauri. Den ligger på ca 4,2 ljusår bort från jorden. Den är egentligen tre stjärnor men ligger så långt bort att det ser ut som EN när vi tittar på den.

Solen tar upp mer än 99,9 % av allt materia i vårt solsystem. Den är ca 1.300.000 gågnger större än jorden. Tänk dig att vi förminskar Solen till att bli stor som en apelsin (tänk dig då hur stor jorden skulle vara i förhållande till detta). Alfa Centauri (som är ung lika stor som Solen kommer då att ligga på ett avstånd som ung. motsvarar Stockholm - Nyköping (ca 7-8 mil) och även den vara lika stor som en apelsin.
Tänk om vi skulle försöka resa till Alfa Centauri med dessa mått i åtanke så blir det ganska otroligt. Att sedan tänka sig att den stjärna som ligger längst bort ligger på 13,6 miljarder ljusår (i jämförelse med Alfa Centauri som ligger på 4,2 ljusår bort) så förstår man hur oerhört stort universum är

Annons:
Prizma_o_Kristall
2007-12-01 23:02
#1

Detta hade jag ingen aning om, trodde inte solen var så stor… Hur stor är då universums största stjärna? Fundersam Då får man nog jämföra med vattenmelon eller något för att ens jordens storlek ska synas utan mikroskop;) Eller kanske globen blir bättre? Hur som helst, mkt intressant:)

Kramar/Carro

vanessa
2007-12-02 02:15
#2

Jag trodde att solen var vår närmaste stjärna. Och att avståndet från alfa centauri räknas till solen och inte jorden. Men jag är inte så väl bevandrad i det hela. Är som sagt Luna freak. Man lär sig så länge man lever, och jag strävar efter att lära mig nya saker hela tiden. Så detta är en sajt för mig :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2007-12-02 12:35
#3

Alfa centauri är den tredje av himelens ljusstarkaste stjärnor. Alafa centauri är en ståtlig dubbelstjärna om man tittar i ett litet teleskop. Beta är den tionde ljusstarkaste. Centaurus stjärnbild med ljusa stjärnor omramar södra korset.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Kaj
2007-12-02 17:36
#4

Naturligtvis är Solen vår närmaste stjärna jag menade utanför vårt eget solsystem. Avståndet till andra stjärnor i Universum är så otroligt stort att det inte spelar någon roll ifall man mäter från solen eller jorden

vanessa
2007-12-03 03:54
#5

Förlåt, men jag blev lite förvirrad. Ska inte läsa när jag borde sova :-). Men då du skrev vår närmaste stjärna så började det snurra i mitt huvud. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: