Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 870 ggr
pson
2007-12-01 21:54

Astronomy Picture of the Day

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade en länk till en sida där de presenterar en ny astronomisk bild varje dag. Tänkte det kunde vara något för Astronomi sajten  Skrattande

Astronomy Picture of the Day

// Linda, Utomjordiskt iF

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=94bcc953-ef4a-4f1f-8823-f40503b84303&Filename=The Perfect Spiral.jpg)

Annons:
vanessa
2007-12-01 22:41
#1

Wow, vilken fantastisk bild. Den skulle jag kunna ha som takmålning. Mys… /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2007-12-13 10:05
#2

Vacker bild. Ska även titta in på länken du gav.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2007-12-13 14:17
#3

Någon som vet hur det är att "låna"dessa bilder? som finns i länken åvan.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Kaj
2007-12-13 14:50
#4

Det beror på. Flera av dessa bilder är tagna av andra personer än NASA själva och då vill de att man frågar om lov. Om dagens bild är tagen av NASA själv får man använda dem. Men de vill att man hänvisar till vart man tagit den ifrån (kopiera bara texten under bilden som referens.
(Normalt är om bilder är tagna av NASA så är de i regel fria att använda. NASA bekostas av skattemeddel i USA och då säger USAs lag att allt som är skattefinansierad är i princip fritt att användas. Därför kan vi använda GPS som är utvecklat av USAs militär men med skattemeddel vilket gör att det är fritt att använda)
Men om det står Credit & Copyright xxx (där XXX inte är NASA) skall man maila personen och be om lov först.

På sidan du angivt finns en länk längs ner som heter  Specific rights apply. Där finns mer info om hur du kan använda bilderna.

About image permissions:

All the images on the APOD page are credited to the owner or institution where they originated. Some of the images are copyrighted and to use these pictures publicly or commercially one must write to the owners for permission. For the copyrighted images, the copyright owner is identified in the APOD credit line (please see the caption under the image), along with a hyperlink to the owner's location. NASA images are in the public domain, official guidelines for their use can be found here. For images credited to other owners/institutions, please contact them directly for copyright and permissions questions.

. For images credited to other owners/institutions, please contact them directly for copyright and permissions questions.

Neither NASA nor APOD can grant permission to use copyrighted images. For use of these images, please write to the copyright owners

medde
2007-12-13 19:52
#5

Ok! Tack Kaj. Att jag fick använda Nasa visste jag efter som jag pratat med min vän där. Var inte säker dessa tittade slarvigt, men såg nu att detta var en Nasa länk.Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: