Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 1832 ggr
vanessa
2007-12-03 04:06

"Skräpet" på månen

Var människan än är, så har vi en förmåga att lämna skräp och saker efter oss. Även på månen. Idag finns spår i all framtid kvar som visar att vi - människan varit där.

Det ligger utrustningslådor kvar, tv-kablar, aluminiumrör, kameraväskor, ryggsäckar. Sedan kan det hända att det ligger en golfklubba kvar om ryktet stämmer att Buzz Aldrin tog med sig den, samt tillhörande golfboll x-antal kilometer bort. Och är det någon som vill åka till månen och ta hem en bil i prima kondition så finns det även månbilar - Lunar Roving Vehicle. För på månen så finns inte jordens förbannelse rost.

Sedan så finns spåren efter månracet där Ryssarnas kraschade Sputnikar, förlåt menar Sovjet unionens kraschade Sputnikar.

Självklart finns USA:s flagga kvar, liggande för den åkte ner när månlandaren åkte upp. På Stillhetens hav finns uppskjutningsrampen kvar med den poetiska plaketten "Here men from planet earth first set foot upon the moon july 1967, AD. We came in peace for all mankind". Plaketten är en pik till Ryssland, förlåt, Sovjet unionen som så gärna ville ta månen från alla andra.

Kvar finns också spåren efter äkta moonboots som gått omkring, eller mer studsat omkring, samt hälsningar till familjer inristade i den gråa sanden. Det känns som en fin avslutning på en lång resa. Hälsningar hem.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
Leffe
2007-12-03 18:11
#1

Finns nog säkert några kameror också. Det flyger ju visst sådana omkring i rymden också

vanessa
2007-12-04 02:03
#2

Vad jag vet så togs kamerorna med hem, då de fortfarande hade film i sig när de hade plåtat och klivit in i månfararen. De hade problem att ta ut det med sina handskar. Sedan så var det väldigt bra kameror, Svenska! Vårat bidrag till månen och mänskligheten. Ett litet steg och så vidare. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

vanessa
2008-01-09 04:41
#3

Tittade i en inredningstidning från USA häromdagen. Där hade de en stol jag inte skulle ha något mot att ha - en stol/fåtölj eller vad det nu kallas där de sitter när de åker upp i raketen. Denna var från Ryssland 1957. Den såg rätt sliten ut, nästan som om den varit i flera år på en soptipp. Men priset fick man bara vid kontakt med säljaren, så det lär ha varit väldigt högt. Men att drömma är fritt :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2008-01-09 09:52
#4

Den skull jag inte ha något emot att äga, sliten eller inte.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
2008-01-09 11:23
#5

Man lämnade kvar så mycket man bara kunde på månen inklusive Hasselbladskameror, man tog loss filmkassetten.

Hasselblad lär inte finnas kvar, ledningen var tyvärr gammeldags och oföruseende, man tvingades sälja varumärket för några år sedan dfa de kunde inte hänga med i teknikutvecklingen. Numera är det ett danskt företag och de finns inte kvar i Göteborg. 

Länk

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
2008-01-09 12:28
#6

Detta var kul att läsa. Men synd att det inte var mer info om dessa kameror som var på månen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Farwuq
2008-01-09 13:43
#7

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
2008-01-09 18:21
#8

#7 Så bra att du hittade den, fanns ju en massa att läsa :-) Toppen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
2008-01-26 01:48
#9

Nu har jag tagit reda på att det finns 12 Hasselbladskameror på månen, dock utan film :-), så ni kan inte sno snygga bilder om ni av en händelse landar på månen och tar kamerorna. Fast ta en kamera till mig på vägen ner. Tack på förhand. Ber om ursäkt Leffe.  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Knirken1
2008-01-26 13:42
#10

Jämfört med Hasselbladskamerorna så är ju de rena "västanfläkten" jämfört med somligt skräp som "dumpats" på månen så här långt. Tex: En bit från varje månlandar-nederdel (startplatta vid "ivägflygning"), står kvarlämnade minikärnreaktorer, och småputtrar. Förmodar att de "pyser" ur sig lite energi än ev (inre aktivitet). De driver/har drivit instrument (mm) som skickat/ar div data till jorden, långt efter det att "månresenärerna" farit hem igen. Snacka om radioaktiv nedsmutsning. De har antagligen bränts sönder innifrån nu, med undertill nerfallande "onyttigheter", direkt ner i månmarkenLedsen! Någonting för NASA att fundera på kanske. Sanering/städning. (Gissar att de "sk…ter" fullständigt i så dyra projekt)

Då Sovjet verkligen ville markera att "dess union" först av alla, nått månen (på nått vis med någonting), så gjorde man något verkligt fiffigt. Har inte benämningen på "mojängen" i fråga (just nu) men hur som helst. Framänden på en/denna speciella "rymdgrunka/apparat" bestod av en stor läderpåse (tomtens julsäck ungefär) fullproppad med små "hammaren & stjärnan medaljer" stansade i titanplåt. Farkosten/apparaten fick helt sonika krascha med full fart "snett/rätt i" månen. Tusentals små vassa skrotbitar, (denna logga är ganska skrotförklarad numera) sprutade åt alla håll, och säkert ganska långt från själva nedslaget. Det måste ju vara ganska rikabelt att traska dit för en "liten titt/sväng förbi". Skär en dylik genom hanske/dräktdel/skodon, så lär man väl komma att "må bra dåligt" möjligen.

Sovjets radiostyrda "LUNA" (Lunochod")-bilar står parkerade lite här och där på månen. De drevs av batterier & solceller, men finns det inte ev gamla reaktorer i dem också, eller?!

"Jänkarnas" månlandar-personaldelar, som de släppt loss, innan avfärd mot jorden igen, lär väl också ligga och skräpa numera varsomhelst på månen. Lättmetall, kablar, plast, glassplitter och annat, att skada kläder/sig på. Ojoj..!!! Sådan är människan. Dvs riktiga "lortgrisar" överlag, och alltså inte sådana bara på jorden mao, utan vi fortsätter på/med detta sätt ut i "universum".

Önskar nästan att det fanns någon rakryggad "Marsian" eller liknande "filur" som sade ifrån/slog näven i bordet, på skarpen. Hej/ Kn1

medde
2008-01-26 17:57
#11

Det vore kul att få reda på vad som igentligen ligger där uppe. Men tror att människan är snart där igen. Tror inte det tar allt för länge innan människan är där igen.

Men jag kan ju erbjuda mig till en städpatrull dit.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
2008-01-26 22:15
#12

Är det någonstans jag kan tänka mig städa så är det där. Behöver inte ens ha så mycket i lön. Bara jag får behålla det jag samlar in. Det skulle vara lön nog :-). Ser mig runt i lägenheten, hmm får nog flytta till större bostad då.

Som att det finns några Lunar Roving Vehicle, mån bilar. I skick som ny sägs det, och har bara haft en ägare innan. Undrar om Nasa fortfarande står som ägare på dem… Tvåsitsiga bilar, rena cabriolet modellen, då de inte hade tak.

Har fullkomlig förståelse att "skräp" lämnades kvar. För annars hade de inte kunnat ta med sig månstenar ner. Men då de planerar att åka uppp igen, så får de kanske ordna en "soptipp" för sakerna. Vad vet jag.  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2008-01-27 11:13
#13

På tal om månstenar som du skrev om. Vet ni att Nixon gav våran dåvarande kung månstenar, som fanns på Naturhistoriska men att det är någon "typ" som stal dessa stenar från en pågående utställning om rymden.

Mycket trist handling, tycker jag…

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Starfall
2008-01-27 18:53
#14

Jaha, deta förvånar mig inte. Människorna skräpar ner på jorden, och nu på månen. Detta visste jag inte tidigare. Tkr det är hemskt att inkräkta på en annan planet och skräpa ner. Precis som att man tar sig friheten att gå in på grannens trädgård och slänga sitt skräp.

Men väldigt intressant att läsa iaf:)

Kramar/Carro

medde
2008-01-27 19:24
#15

#14 Du har många poäng där Starfall.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-01-27 22:25
#16

Ja, skulle inte förvåna mig om det tids nog kommer att uppstå en Astronmisk " städfirma", som får åka runt både i rymden och på diverse planeter och städa opp skrot och annat skit  efter andra…Förvånad

vanessa
2008-01-28 00:29
#17

Jag anmäler mig som sagt :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2008-01-28 10:15
#18

Jag hänger på med. Självklart.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2008-02-02 16:40
#19

Men allt som finns på Månen verkar vara små potatis  av allt det som finns i omloppsbanan, det verkar vara en hel motorväg av prylar som far runt i den. Allt i från delar ,handsksar, verktyg mm. Tänk hur det är farligt då det ligger en rymdfärja i omloppsbanan och den "åker"  på något av alla dessa saker som finnes. Detta kan bli förödande konsekvenser, ryser bara av tanken. Visst det finns en bra koll på "sakerna" som flyter runt där men den mänskliga faktorn kan fela!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
2008-02-02 19:15
#20

Ja, var läste jag det nånstans? Att Kina sprängde en av sina vädersatelliter förra året, och som blev till flera miljoner bitar rymdskrot i en mycket använd omloppsbana. Men detta har förstås gjorts tidigare också, både av USA och Sovjet. Annars ska det finnas en speciell "kyrkogårdsbana" för uttjänta satelliter, någon som vet mer?

Annons:
Knirken1
2008-02-02 21:23
#21

- "Kyrkogårdsbana"!?  Nja, kyrkogårdsbanorna går nog åt många olika håll, då sateliter sänds upp i diverse riktningar. De lägre gående spionsateliterna, jordytemätande/fotograferande och väder"dito", som tjänat ut lär ju fortsätta gå mycket i nord & sydriktning då de från början skulle täcka hela jordens yta. Betydligt högre upp och så placerade (avståndet måste vara väl valt också) att de håller sig ovanför ekvatorn, och "snurrandes med i jordens rotationsfart finns ju alla TV och telesateliter samt förståss GPS:assisterande sateliterna. De måste ju vara i fix-lägen och hålla sig där. Skulle bli bökigt annars att få lov att bända runt TV.parabolen beroende på var lämplig TV.satellit masade sig förbi någonstans. GPS:navigatorsystemet skulle inte alls fungera, utan "fix"-placerade satelliter.

Läste i tidskriften "Illustrerad Vetenskap" för några år sedan att det finns en "fläck" eller ganska stort område ute i havet söder om Indien som är mycket speciellt. Gravitationen är där betydligt kraftigare/starkare än vad som är normalt vid jordens yta. Det tycks vara en förtätning av massa i "underjorden" under havet just där (järn?). Det märks bla på att havet i detta område buktar neråt som en vågdal ungefär, över ett några 10:tal mil stort område. Det handlar visst om metrar (??!), men hur många kommer jag inte ihåg. Båtar där får alltså åka svagt nerför och vidare uppför igen när de far vidare genom detta område! (Skumt!!)

Sateliter som passerar högt där ovanför påverkas också av den förhöjda gravitationen så att de tycks svänga av från sin normalt raka bana. De bryter förutom i sidled då de passerar vid sidan av detta område även neråt när de far precis ovanför d:o. Området fungerar således som en större "rymdskräps-skrotningsavdelning" då sateliterna gärna brakar neråt efter passage vid tillräckligt låg bana. De som är mycket högt upp tycks samla sig i något som kan liknas vid en "satelitkyrkogård". Det var just denna "satelitkyrkogård som det handlade om i artikeln. Kufiskt fenomen är det. Kanska kan man åka dit i framtiden och gå på satellitmuseum/"live"? Vi tar patent på denna idé. Jag kan ställa mig i entrén & ta en tia för inträde! En bra dag kanske det blir + i kassan eller.. hm! Näe! Det är nog inget att tänka på som extraknäck kanske. Hej! / Kn1

medde
2008-02-03 11:24
#22

#21 Det om båtarna som får åka svagt nedför. Detta lät väldigt intresannt, vill gärna veta mer om det. Vet du var jag kan hitta mer info om detta?. Vill läsa allt jag kan om det sånt är så spännande att få ta del av.

Iboat! Du har skepparexamen och är ute ofta, vet du var jag kan hitta mer om detta som Knirken1 skriver om?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-02-03 16:35
#23

Jag läste på text tv:n här i förra veckan, eller om det var förr-förra..minns inte nu, men där stod det att en amerikansk spionsatelit hade slitit sig så de hade ingen kontroll på den längre. Så nu i slutet på Februari eller början på Mars stog det, så skulle den störta nånstans på jorden….Får hoppas att det störtar i detta område som Knirken 1 talar om då..annars så får man sätta på sig hjälm och full skyddsutrustning i dessa dagar då man ska gå ut…..om den inte kommer instörtandes i huset då när man minst anar det…Förvånad

Mark
2008-02-03 18:27
#24

Jo, jag hittade artikeln om rymdskrot och kyrkogårdsbana. Det var i Illustrerad Vetenskap.
Den kinesiska fd satelliten beräknas ha gett upphov till över 2 milj bitar varav 40 000 över 1 cm och 800 över 10 cm. På tre år är delarna utspridda över hela jorden ca 863 km höjd. Livsfara för alla andra satelliter på denna höjd, vilket inte är så många som tur är.
Uttjänta satelliter placeras annars ofta 300 km över den geostationära banan på 36 000 km. det är den som populärt kallas kykogårdsbanan.

Knirken1
2008-02-04 00:35
#25

Fråga/fundering: Mark! Du skriver att det står att uttjänta sateliter ofta "placeras över den geostationära banan på 36 000 km". Menas det att de placeras högt upp utmed ekvatorn (ungefär), och får rotera med i jordens rotation, eller? Detta förmodligen bara för att de/"mojängerna" ska hålla sig undan tills respektive satelit:ansvariga "kolat av" & alltså ej kan ställas till svars vid ev olycka!? De skulle med andra ord kunna bli kvar där otroligt länge tills…! Undrar då mao i så fall, hur länge? "Allting" som människorna skickar upp har ju en förmåga att till slut trilla ner till jorden igen. Satelliter krockar mot små partiklar (förlupna luftmolekyler, dammsamlingar mm) osv, så att farten med tiden saktas ner. Minskad fart= "Prylarna" bryter av ner mot jorden igen. Om allt som "placeras i den där "kyrkogårdsbanan", & det kan ju bli väldigt mycket till slut, klumpar ihop sig (attraktionskraften gravitation mellan all materia) kan det ju bli smått "riskabelt" att knalla omkring någonstans i närheten av ekvatorn en dag!!!! I alla fall utan en riktigt bra & krocktestad hjälm! Kanske ska man "plussa på" med en rejäl fastknuten kudde uppepå själva hjälmen. Alternativt/dessutom bör man nog gräva ner sig en bit i backen, och ev dessutom ha ett tjockt kastrull:lock med sig att ha ovanför kudden uppepå hjälmen!! /Kn1

Upp till toppen
Annons: