Annons:
Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 2593 ggr
iboat
2007-12-28 10:19

Tyngdlöshet

En lite märklig sak jag funderat på är hur astronauter kan var tyngdlösa när de endast befinner sig 30-40 mil ovan jorden.

T. ex. Pluto, som befinner sig 5 906 376 272 km från solen hålls kvar i sin bana av solens gravitation. Men en astronaut seglar omkring tyngdlös 30 mil ovanför jorden.

Fick svar på min fråga av Fuglesang dock. De är egentligen inte alls tyngdlösa i den bemärkelsen. Det är rymdskeppets fart som framkallar en centrifugalkraft som gör att de kan sväva omkring.

Samma tyngdlöshet skulle kunna uppnås på jordytan om man t.ex. hade färdats över atlanten i en båt med samma fart som en rymdfärja.

Annons:
medde
2007-12-28 21:31
#1

Tynglöshet, detta tillstånd uppstår även vid fritt fall.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

iboat
2007-12-28 22:27
#2

Ja, det är sant, astronauter tränas ju i flygplan som störtdyker i samma hastighet som en kropp skulle falla mot marken. Skulle betala mycket för att få vara med om det!

Men jag anar att de flesta tror att tyngdlösheten som de upplever på rymdfärjorna beror på avståndet från jorden, vilket inte är sant.

moondancer
2007-12-28 22:43
#3

om du far till ryssland tror jag att det går att köpa en sån flygtur;)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

medde
2007-12-29 11:45
#4

Det ska vara fullbokat för turistresor till rymden, från 2009 ska besättningen på rymdstationen ISS endast bestå av sex personer. Det är om man lyckas få upp de europeiska och japanska forsknings moduler som ska dit. Då blir det ingen plats kvar för turister i farkosten som används för pendlingsresorna. Fem turistresor har genomförts tills nu. Amerikanen Dennis Tilto var den förste år 2001. Så tyvärr resorna är nog slutsålda.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

iboat
2008-01-08 16:42
#5

Men det var inte rymdresor jag menade, utan flygturer där man simulerar tyngdlöshet.

Kaj
2008-01-08 17:45
#6

Se även mitt inlägg om omloppsbana här på astronomi.ifokus som beskriver exakt detta.

Du hittar den här

Annons:
medde
2008-02-05 21:51
#7
medde
2008-07-07 15:11
#8

Denna gamla tråd är lite intresannt, så jag tycker den kan komma upp lite till ytan.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Knirken1
2008-07-07 17:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hej "iboat" !! Du är inne på ett av mina "hjärteämnen" sedan "urminnes" tider. Frågan om varför man upplever tyngdlöshet "en bit" utanför jorden, kan göra vem som helst konfunderad/"skrynklig i pannan". Planeterna hålls ju kvar i sina banor runt solen osv, såsom tex Pluto som Du nämner, & månarna uppför sig på samma sätt runt planeterna. Vi har mycket att tacka gravitationen för mao. Ändå är det en av de krafter som mänskligheten fortfarande ej kan göra sig "fri ifrån". Dvs begripa naturen i. Ett mysterium är vad den är än så länge. En viss Herr Einstein knåpade ca 10 - 15 år på just detta fenomen men löste det ej. Dock härledde han många teorier som har med gravitationen att göra. Bla kom han på att tiden går saktare ju starkare gravitation man utsätts för, och tvärt om (!!!?). + Att rymden är krökt kors & tvärs, då ljus kan krökas av tunga kroppars inverkan konstaterades, men dylik teori svarar inte på grundfunderingen överhuvudtaget. (Intressant faktum är det dock, förutom att tiden "bryter sta"/påverkas av bla gravitation!) Många forskare har knåpat vidare efter Einstein men de går alla bet på hur det hela egentligen går till, så här långt i alla fall. Forskarna i Cern-labbet knåpar som bäst på detta just i denna stund faktiskt. De söker bla partiklar som de tror sig kunna detektera (finna), och som de redan döpt till "gravitoner". Tja! Lycka till säger då jag. Själv är jag rent amatörmässigt inne på andra spår, som då är av mera "annan kraft"-natur & ej så "kemiskt konkret"/" partikel-aktig". Dock möjlig att detektera & "göra något av" (mycket tom!), när kontroll/reglering "fåtts till".

- Dock "iboat". Svar på din fråga: Astronauterna faller egentligen hela tiden ner mot jorden, men de rör sig ju "frammåt" vid sidan av den (eller månen tex eller…osv). Eftersom jordens yta hela tiden svänger undan (kolla en boll!) så faller de mot en yta som hela tiden svänger bort från astronautens/ kosmonautens (beroende på nationalitet/språk) färdriktning. Farten för att lyckas med detta byggdes upp redan vid uppskjutningen av apparaten de tog sig upp med från jorden.

Cenrifugalkraft som Du läst om i en f.ö. bra bok finns egentligen inte (sorry!). Den/fenomenet "uppfanns" av någon och skulle om den fanns få allt som tex snurrades runt i ett snöre, eller for runt jorden i gravitations-"snörfunktionen", att bära sig mycket konstigt åt. Enligt denna centrifugalkraft-teori skulle, om nu tex det nämnda snöret skulle gå av, prylen fara iväg utåt svängandes av i en riktning rakt bort i linje från centrum av handen som håller i snöret (eller i astronaut-exemplet om gravitationen stängdes av, svänga av rakt bortåt , bort från jorden masscentrum). Så sker nu inte. Prylen eller astronauten fortsätter rakt i den riktning de just hade när snöret/gravitationen "togs bort". Kulrakt fortsätter de/"det".

Vi, människorna, tycker ju att vi känner en verkan av vad vi felaktigt benämner centrifugalkraft. Tex i en karusell på tivoli eller om vi drar på med en bil i en vanlig rondell runt runt. Det vi utsätts för är egentligen det som man brukar kalla centripetalkraft. Omstörtande tänkande?! Prova med en boll i ett långt snöre & studera hur den gör då Ni släpper snöret efter att ha snurrat bollen runt i hög fart. Den svänger ej efter "släppet" utan fortsätter kulrakt enligt min beskrivning ovan. MVH / Kn1

medde
2008-07-07 20:59
#10

#9 Även jag tackar dig Knirken1 för ditt svar. Blev väldigt spännande och mycket intresannt. Tack!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-10-26 14:00
#11

Hittade en tråd som var oläst för mig, så jag puttar upp denna.

Detta var väldans intressant ju! Glad

medde
2008-10-26 19:44
#12

Hoppas den var lärorik för dig nera.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2008-10-26 21:29
#13

Om!Glad

Annons:
medde
2008-10-27 09:22
#14

Toppen!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: