Annons:
Etiketterasteroiderkometer
Läst 1718 ggr
vanessa
11/25/07, 2:48 AM

Kometer och Deep impact

Ibland är verkligen TV bra, som tar ut en på äventyr man annars aldrig skulle uppleva och se. Att man dessutom lär sig bra saker skadar inte :-).

Jag trodde att Deep Impact var ett påhitt från filmmakarna, men den är väldigt sann. ESA och NASA har alltså skickat ur raketer för att möta kometer och se vad de består av. En av dem penetrerade en komet, och gav spännande bilder minst sagt. Alla i kontollrummet stod upp och applåderade samt kastade sig runt varandras halsar.

2004 skickades Rosetta ut, som ska kolla vad en komet består av. Den beräknas vara framme 2014.  Den ska landa på den och ta prover.

De diskuterade att kometer var början av allt liv på jorden, då de ofta består av is, kol och annat jag inte minns. Var helt fast i programmet så allt minns jag inte. Men hoppas att den går i repris. Det är förresten på National Geografic som ofta tar upp sådana saker.

Sedan så fanns det en annan teori, att det med jämna mellanrum, alltså om 30 miljarder år så ska det falla ner en komet och förstöra jorden. Något som enligt den terin händer om och om igen. Det kallas för Shivas teori, namn från en indisk Gud.

Men då är i varje fall inte vi i livet. Men samtidigt, nåste jag säga att om jag skulle se det så vore det en gigantisk slutfinal. Även om man inte vill uppleva det. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Annons:
medde
11/25/07, 6:03 PM
#1

Super spännande läsning Vanessa. Det finns även en rymdsond Deep Impact, I juli 2005 var den vid kometen Tempel1. Deep Impact slog ut en nedslagning som undersökte sedan det utkastade materian. men det är ju en annan historia elller hur?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
11/26/07, 3:29 AM
#2

Nej, det är inte en annan historia, bara att jag inte såg det på TV:n då jag missade en del av programmet :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Kaj
11/29/07, 2:07 PM
#3

Tror du menar att en ELE impact sker var 30 miljonte år och inte 30 miljader.

Det jag har läst är att det var 100:a år dyker ner ett objekt från himlen som är stor nog att utplåa en större stad. Sist hände det i Sibirien runt 1910 (så det är väl snart dags)

Dessutom så slår det ner ett objekt tillräckligt stort för att störa hela balansen i jordens jämvikt och det sker med ca 30 miljoner år mellanrum. Ett sådant nedsalg beräknas ta död på runt 60-70% av allt liv. Senast det hände var när dinosarierna dog ut för 65 miljoner år sedan (här lever vi alltså på övertid)

Ung var 250-300 miljonte år slår ett objekt tillräckligt stort för att utplåna upp till 90% av allt liv och då måste jorden så att säga börja om från början igen.

Detta har man kunna konstaterat genom att avläsa jordlagringar för att på så sätt se hur tidens gång har utvecklat sig. Hittils har det stämt rätt bra.

Det som kan vara en tröst är att ju längre ett solsystem finns dessto mindre antal objekt finns kvar eftersom de fångas in av alla planeterna under tidens gång. Men helt klart är att vi lever på övertid för en ny större impact om man skall följa hur det utfallit sig över tiden och jordens existens

vanessa
12/31/07, 7:04 PM
#4

När vi ändå pratar om asteroiden eller kometen som eventuellt styr mot Mars. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Denna kommentar har tagits bort.
Mark
1/28/08, 11:02 PM
#6

#3 dom visade bilder från Turguska(?) i Sibirien efter "eldstormen" 1908 i programmet nyss som medde missade trots att det var hon som påminde oss andra. (Repris 2/2 som sagt). Jag fattade också som att man vid besöket vit Turtle1 passade på att knuffa den lite för att minska risken för framtida kollision. Däremot kommer en kraftig komet/asteroid nära oss 2029 att påverkas av jordens gravitation så mycket att den vid nästa passage 2036 kan kollidera med oss. Snart dags att knuffa på den också?

Annons:
medde
1/29/08, 9:29 AM
#7

#6 Aj!  vad det gjorde ont att höra detta igen att jag missade programet, Sitter och skrattar och skäms samtidigt för detta! Men det var ju tar i alla fall att jag han tala om det för er så ni kunde se det, innan jag fick hjärnsläpp. Men jag har ju reprisen att se på. Tack o lov!!!

Men av vad du skriver så verkade det ett bra program och ska absolut inte missa det igen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
1/29/08, 11:05 AM
#8

Det var just det programmet som fick mig att minnas det jag skrivit tidigare. Sedan finns det som sagt #1 skrev. Mycket spännande. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Upp till toppen
Annons: