Annons:
Etikettteleskop
Läst 1381 ggr
MarieEriksson
2011-05-01 22:38

Ljusföroreningar.

Vill se en galax, gärna en spiralgalax.

Kan det vara möjligt att se från balkongen när man bor i stan med tanke på ljusföroreningar?

Jag har en Newton 150 mm.

Eller behöver man ta sig en bit utanför stan?

Bodde på landet förut och det är enorm skillnad på vad som är synligt nu och då.

Annons:
Farwuq
2011-05-02 08:02
#1

Du ser inget i stan med kvalité.
Visst kan man se något blurrigt, men du tjänar mycket på att komma ut på landsbygden och finna en mörk och lugn plats.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MarieEriksson
2011-05-02 10:11
#2

Ok… Rynkar på näsan

medde
2011-05-02 13:08
#3

Tyvärr är det så att ljusen i stan gör det inte så lätt ibland.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
2011-05-02 13:16
#4

Ja, plus att mänsklig aktivitet ger upphov till dimmor och smogg.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
2011-05-02 13:18
#5

Vilket är inte så bra,,

Då man är "hemma" i småland är det perfekt

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
2011-05-02 14:56
#6

Tyvärr så finns det inte så mycket "ödemark" kvar här i sydvästra Skåne. Man får bara hoppas på tur, eller att en vänlig likasinnad själ har bil och kör upp på Romeleåsen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Mark
2011-05-02 18:54
#7

Håller med om att det är mycket vunnet med att åka utanför stan! Sen vet jag inte hur van du är, annars rekommenderar jag att börja med den närmaste - Andromeda. Den kan finnas en liten chans att se från balkongen om det inte är för mycket ljusföroreningar. Du vet kanske var du hittar Andromeda? Annars kolla på en stjärnkarta, den är lätt att hitta. Andromeda ser man ganska lätt med blotta ögat, men då är det förstås bara en liten suddig fläck, ingen spiralstruktur. Berätta hur det går!!

Men årstiden är förstås inte den bästa (eller jo, det är den - men inte för stjärnskådning!)

MarieEriksson
2011-05-02 19:31
#8

Tack för tipset. Läste att den va synbar med blotta ögat. Kollade karta och gick ut på balkongen och letade efter cassiopea. Men hittade inte.

Men spelar inte mycket roll om jag vet vart jag har olika objekt. Jag får inte till det endå. Är inte alls van.

Har tre axlar på teleskopstativet som jag antar kan vara till hjälp vid navigering. Men vet inte hur jag ska "sätta nollan" eller vad man nu ska kalla det.

Men om man kan se andomeda med blotta ögat, även om det bara är en suddig fläck så kanske jag kan se spiralarmar i teleskopet…

Mark
2011-05-02 21:19
#9

Det tror jag nog att du kan göra. Men vänta dig inte alltför mycket bara…
Lit avis är jag allt, har inget bra att titta med Gråter

MarieEriksson
2011-05-02 21:29
#10

Har lärt mig att inte ha några höga förväntningar. Brände mig på det när jag började använda teleskopet.

Jag har något att titta med, men om det är något bra eller inte vågar jag inte säga något om.

Börjar bli mörkt ute nu, men mulet. Obestämd

Upp till toppen
Annons: