Annons:
Etikettmånar
Läst 2058 ggr
[camillahj]
9/16/11, 11:12 PM

påverkas av månen?

Har ju hört och läst att man kan påverkas av månen som tex vid fullmåne och jag har nog konstaterat att jag isf är en av dessa som blir påverkade av fullmånen. Jag kan ibland känna mej väldigt ängslig, stressad, ledsen/deprimerad och har väldigt lätt för att falla i gråt för nästan ingenting och jag började dokumentera detta "beteende/mående" och har konstaterat att det varit fullmåne varenda gång jag känner mej sådär.

Hur blir det på detta viset egentligen..?

Annons:
Farwuq
9/17/11, 10:51 AM
#1

Jag har tyvärr inget svar att ge dig.
Kolla gärna med sajten "Övernaturligt" eller någon av dess systersajter.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
9/18/11, 6:31 PM
#2

Jag har ingen ledtråd att ge hller, då jag aldrig känt något. Men som Farwuq sade kolla med dom andra sajterna på nätverkat som han rekomenderade.

Lycka till

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

powerofthebass
9/18/11, 9:06 PM
#3

jag håller med  . kan känna sig nere   osv     . kolla på övernaturligt rekomenderas varmt

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

medde
9/18/11, 9:13 PM
#4

Hoppas du finner din.

Mvh medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

MissInAction
5/3/12, 10:17 PM
#5

Ja visst är det märkligt. Det gick ju på TV någon gång i vintras eller förra året, en dokumentär om månens påverkan på oss och om det stämmer att det begås fler brott och att folk blir allmänt tokiga då det är fullmåne. Men man hittade tydligen inga sådana kopplingar Tungan uteEn förklaring tros vara att samhället var "mörkare" förr och i och med det så lyste ju fullmånen upp mycket starkare än vad den gör nu, när vi har så mycket artificiellt ljus omkring oss. Det blev alltså en större visuell påverkan, och kan nog tänkas att det ger ett spöklikt intryck. 

Jag känner också av månen. Har generellt svårare att sova dagarna kring fullmåne, och brukar vara extra känslosam då. Har ingen aning om varför, jag har bara accepterat att jag är sån Oskyldig


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Farwuq
5/4/12, 7:01 AM
#6

#5

Det du säger om månens ljus och avsaknaden av artificiellt ljus, kan vara en förklaring till brotten.
Man hade ingen ficklampa på den tiden, så man fick ge sig ut och stjäla när man hade fullmånen som ledljus.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
MissInAction
5/4/12, 7:50 AM
#7

#6
Ja det är nog det man tror. Lever man i ett annars helt mörkt landskap så kan man föreställa mig hur ljust det blir av fullmånen.
De som hade majsfält var uppe och skördade majs hela nätterna eftersom det var behagligt och inte så varmt då, och det var nästan som dagsljus.

Fast samtidigt så påstår de ju att det inte finns någon ökning av brott kring fullmåne, utan de är lika spridda som alltid Cool


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[stblues35]
5/5/12, 11:37 AM
#8

Månen påverkar ju ebb och flod..varför skulle inte månen påverka oss med eftersom vi består mestadels av vatten??

medde
5/5/12, 11:52 AM
#9

Helt korrket tänkt, Jag har hört att många påverkas och misstror inte det alls. Men jag har aldrig märkt något personligen.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[stblues35]
5/5/12, 12:00 PM
#10

Du har inte mycket vatten i kroppen alltså medde??FlörtSkrattande

medde
5/5/12, 12:14 PM
#11

Näe kanske inte, muskler enbartFlört

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[stblues35]
5/5/12, 12:18 PM
#12

Haha okSkrattande

MissInAction
5/5/12, 2:33 PM
#13

… och eftersom kvinnor har något mer vatten i kroppen så påverkas vi mer, kanske? Obestämd Eller tror oss göra det.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
LenaR
5/6/12, 9:56 PM
#14

Jag måste få vara besserwisser en stund, om ni ursäktar. Eller även om ni inte ursäktar. Tungan ute

Månen drar inte till sig vatten. Den är inte som en magnet som drar till sig järn och inget annat. Månen drar till sig ALLT. Att vi ser tidvatten beror på att vatten är det enda som är tillräckligt rörligt trots sin stora massa för att vi ska uppfatta månens dragningskraft.

Vi har faktiskt tidjord också, precis som vi har tidvatten, men det märker vi inte av, för vi har ingen referenspunkt för att uppfatta markens höjningar och sänkningar.  Allt som har tillräckligt stor massa har dragningskraft, och påverkas av andra kroppars dragningskraft.

Vi själva har så liten massa så vi borde inte påverkas av månens lilla dragningskraft. Därför spekuleras det att det snarare är ljuset som påverkar dem av oss som märker av fullmånen.

Men - det finns en studie om ungträd som odlades i bunkrar i konstgjord belysning, så att de inte påverkas av varken sol eller måne eller dygnsrytm eller årstider. När trädens växthastighet mättes visade det sig att oavsett hur belysning och klimat än programmerades så växte träden mer när det var flod, och mindre när det var ebb.

Vad jag minns kunde forskarna inte komma på någon bättre slutsats än att det var månens dragningskraft som påverkade träden, fast de alltså borde ha för liten massa. Men lita inte på mitt minne, den som vill försäkra sej om hur det ligger till får leta upp studien och resultaten själv!

Så, nu har jag varit duktig nog för ikväll. OskyldigFlört


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

MissInAction
5/6/12, 10:39 PM
#15

#14
Har hört liknande saker som den där studien, sett dokumentärer.
Det är lätt att föreställa sig saker när man inte vet säkert, och särskilt när det gäller en sån sak som månen. Den är långt bort men ändå nära, den har en fascinerande yta och den "lyser" så vackert och påverkar vårt landskap. För mig är det inte svårt alls att föreställa sig att man påverkas känslomässigt eller andligt, eller på något annat personligt plan, då man tittar upp mot vår måne. Sedan att man skyller på vatten är ju en sak Oskyldig

Nån som hänger med i mitt resonemang? TystSkrattande


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

LenaR
5/7/12, 11:15 PM
#16

#15 Absolut! Glad


En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: