Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 3313 ggr
Mark
2012-01-15 12:26

Venus och Jupiter

Nu när vi vet "allt" om planeterna tack vare Farwuqs fina artiklar, så är det kanske dags att försöka få syn på den i verkligheten. Just nu kan man se Venus, Mars, Jupiter och Saturnus. Speciellt bra syns Venus och Jupiter, nu och ett bra tag framåt.

Jupiter ser man i skymningen och fram till ett tag efter midnatt i sydost till sydsydost. Venus ser man också på kvällen, ungefär där solen har gått ner. Fram i mars blir det ändå bättre, då kommer planeterna nästan att "krocka". Allra närmast varandra kommer de att vara den 13 mars, då de bara är ett par grader från varandra (fullmånens storlek motsvarar ung ½ grad som jämförelse)

Men som sagt, försök lokalisera dem redan nu, och följ sedan hur de flyttar sig från natt till natt i förhållande till stjärnorna. Venus rör sig betydligt snabbare än Jupiter. Har man en hyfsad kikare kan man se banden på Jupiter och faserna på Venus. Jupiters stora månar går också att se. Passa på alla klara kvällar, men vi har alltså ett par tre månader på oss. Alla hinner få chansen!

Hjälp mig komma ihåg att lyfta denna tråd fram i mars!!

Annons:
StefanW
2012-01-15 14:38
#1

Tackar för tipset! Skall försöka att påminna dig!

Stefan - Modellbyggare

medde
2012-01-15 16:01
#2

Mycket intessant och bra tråd.. Nu får vi andra hjälpas åt att påminna Mark att tråden ska fram igen under mars månad!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
2012-02-03 17:28
#3

Alla som liksom jag har strålande klar himmel måste ut och kolla Venus och Jupiter nu. Det är en sån fantastisk syn. Titta ung mot söder efter solnedgången, det går bara inte att missa planeterna, dom lyser så mycket starkare än alla stjärnor. Det går bra att se dom minst en månad till, men passa på så fort det är stjärnklart. Med en hyfsad kikare kan man se att Venus har faser, ungefär som Månen, och att Jupiter är randig. Kanske kan man se någon av Jupiters stora månar också. Ut och kolla, men klä på er varmt!

Rapportera sedan hit och berätta vilken som är vilken. Vi kan kalla dom den högra och den vänstra.

HellviHumle
2012-02-03 17:39
#4

Jag kollade för några kvällar sedan, när månen passerade dem. Först Venus och ett par kvällar senare, Jupiter. Nånen var relativt ny. Snyggt!

HH

[stblues35]
2012-02-03 22:15
#5

Ahaaa är det dom man har sett däruppe! Funderade jag också vad det var för något..

Har sett dom i sydväst och en sydost men vilken är vilken?

Mark
2012-02-04 12:38
#6

#5 Ta en kikare och avgör själv! Berätta om resultatet här!!

Annons:
[stblues35]
2012-02-04 15:40
#7

Har ingen sån kikare längre..tror vi ska ha en sån där minikikare men den tror jag inte funkar så bra..eller?Glad

medde
2012-02-12 12:25
#8

Blir nog att börja rota i garderoben etfer kikaren.. '

Vi får inte heller missa att lyfta upp tråden til Mark, då tiden är inne..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
2012-03-12 19:17
#9

Puffar upp den här tråden, den är aktuell!

Titta strax efter solnedgången mot västsydväst - går inte att missa. Den 13 mars är de som närmast varandra. Fram emot midnatt kan man också se Saturnus en bit ovanför månen.

Även Merkurius och Mars går att se nu, under kvällen - natten.

Leo
2012-03-13 18:13
#10

Det bidde nåt fel men enligt nyheterna så syns dom bäst ikväll 13/3 vid sju åttatiden Senare händelser är att jag tror det var jupiter kommer att korsa solen på nationaldagen och kommer att synas som en prick på solen ps glöm inte svetshjälm,sotat glas eller liknande

Leo värd på Motorcykel i fokus 

Farwuq
2012-03-13 19:58
#11

Hmm…
Har vi inte en venuspassage samtidigt?

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

HellviHumle
2012-03-13 20:15
#12

#10 Eller en svart plastsäck!

HH

hhejlollo
2012-03-15 23:23
#13

Ja ser de om ja tittar ut genom fönstret! Vi har setat på altanen och tittat, de är så coolt!

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Annons:
Magi-cat
2012-03-16 21:37
#14

#11 jo, venuspassage 6 juni. Det blir fint!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

medde
2012-03-18 14:03
#15

Finns en hel del smått och gott på länken här, scollar man ned så finner man även lite tider. Men det här har vi ju verkligen anledning att återkomma till då det börjar närma sig.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
2012-03-19 17:25
#16

# 10. Jupiter kan aldrig passera mellan solen och jorden, eftersom den ligger längre ut från solen. Däremot "bakom" solen, men det kan man ju inte se pga bländningen från solen.

StefanW
2012-03-20 17:42
#17

På tal om….

On Sunday, March 25 from 8-10 p.m. EDT -- that's 01:00-3:00 UTC on March 26 -- NASA expert Melissa McGrath will answer your questions about the Venus-Jupiter conjunction via live Web chat. During the chat you can watch a color Ustream view of the planets as they brighten the night skies.

LÄNK

Stefan - Modellbyggare

Mark
2012-04-02 20:47
#18

Nu "invaderar" Venus min favoritstjärnbild Plejaderna. Ett gyllene tillfälle att en gång för alla lära sig känna igen dessa.

Läs mer här

Magi-cat
2012-04-02 21:32
#19

otroligt vackert! har aldrig sett Venus så här tror jag!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2012-04-03 06:30
#20

Jovisst, himlens stjärnor är fantastiska och de har trollbundit mig sedan jag var barn.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Upp till toppen
Annons: