Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1211 ggr
ElLobo
1/16/12, 3:23 PM

Två solar är helt normalt

Vår galax Vintergatan är alldeles full av ­främmande planeter. Många av dem har två solar, visar nya ­resultat från rymdteleskopet Kepler.

Länk: Två solar är helt normalt

Annons:
StefanW
1/18/12, 4:50 AM
#1

Intressant artikel!

Stefan - Modellbyggare

Farwuq
1/18/12, 6:31 AM
#2

Jo, mycket intressant.
Det skulle vara kul med att besöka en sådan planet.

Det finns dels de med de två stjärnorna i tätt omlopp och del de med ett glesare omlopp. Bägge modellerna har sina fördelar och nackdelar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

HellviHumle
1/18/12, 9:15 AM
#3

Jag har ibland funderat över hur livet skulle te sig om det legat en sol på t ex Jupiters plats.

HH

Mark
1/18/12, 9:23 AM
#4

Sol och sol - vad f-n är det? Tacka vet jag månen - den lyser när det är mörkt! Cool

Fritt efter OA (för 100 år sedan)

Farwuq
1/18/12, 9:25 AM
#5

#3

Jag tror att det skulle blivit lte för nära för en stabil bana för jorden. Möjligen om det vore en röd dväg. Om man ser till alfa-Centauri som är lite större än solen så ligger beta ungefär där Uranus ligger hos oss.
Troligen så skulle man kunna ha en extra sol i k-klass runt solen där Saturnus ligger men om den vore närmre så skulle den kanske störa banorna för de inre planeterna.

En sådan extra-sol skulle lysa klart på natten och det skulle säkert bli ett ljus som vida övergick fullmånens.

Alternativet är en stjärna som ligger mycket nära solen, en bra bit innanför Merkurius.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
1/22/12, 11:56 AM
#6

Ruggigt spännande tycker.

# 2 Lite som en Sci-fi film om man kunde se och besöka.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
HellviHumle
1/22/12, 12:03 PM
#7

#5 Krångelpelle! Skrikandes
Då flyttar jag solen till Saturnus plats istället, så slipper vi kanske leka jojo!

HH

Upp till toppen
Annons: