Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 1293 ggr
Mark
2012-02-06 11:25

Titta på Uranus

Nu är det ett mycket bra tillfälle att få syn på Uranus. Det är verkligen inte alla förunnat att se vår näst yttersta planet, men nu finns alltså chansen! Den går att se med blotta ögat, men bättre med en fältkikare. Allra bäst är förstås ett teleskop.

Alla har väl kunnat lokalisera Venus vid det här laget, eller… Obestämd. Det är förstås den västligaste av de två starkt lysande planeterna man ser på kvällshimlen just nu - går inte att missa! Nu i veckan närmar sig Uranus och Venus varandra allt mer. På onsdag 8/2 finns Uranus så där en 2° snett ovanför och till vänster om Venus. På torsdag kväll finns den ca 1° rakt till vänster, och på fredag ca 1° lite snett under Venus. På fredag får man leta 2° neråt, lite snett till höger.

Som jämförelse är fullmånens skiva ca 0,5° i diameter.

Vi ser fram emot att få fler medlemmar i Uranus-klubben den här veckan. Vad jag vet är det bara Draken och jag som sett den än???

Annons:
HellviHumle
2012-02-06 11:53
#1

Då hoppas jag på klart väder, några kvällar framåt.

HH

HellviHumle
2012-02-09 20:10
#2

Har tittat på Uranus vilket inte var helt lätt. Venus är ju bländande stark.

HH

Mark
2012-02-09 21:11
#3

Ja, det är nästan värt en applåd! Välkommen i gänget som sett den! Skrattande

HellviHumle
2012-02-09 21:25
#4

#3 Tack! Hade bara en vanlig fältkikare.

HH

medde
2012-02-12 12:32
#5

Har inte sett någonting alls, men har under en hel vecka nu legat sjuk och febern har varit ett gissel.. Är man inte 15 numera så tar det hårt. Men jag ska ta mig i kragen nu, då man börjar bli piggare att ta sig ut och titta.

Jag kan ju inte ligga efter alla.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[stblues35]
2012-02-14 11:15
#6

Men jösses vilken dålig humor jag har..kan inte låta bli att tänka i engelska banor…Uranus.

Kan bli svårt att se den…

Annons:
Upp till toppen
Annons: