Annons:
Etiketterrymdenuniversum
Läst 1697 ggr
medde
6/27/12, 9:18 AM

Voyager 1 lämnar

Snart sägs det att Voygaer 1 är på väg att lämna vårat solsystem. Dom senaste rapportet om Voyager 1 säger att den har börjat utsatt för allt mer kosmisk strålning.

Voyager 1 skjöts upp under 1977 och färdats under den här tiden över 1, 8 miljarder mil från våran egna jord.  NASA har börjar tolka all info runt om Voyager 1 som inom 2 år kommer att inträda in den interstellära rymden.

Projketforskaren Ed Stone säger i en intervju att dom närmar sig solsystemets slutgiltga gräns. Yoyager 2 har även den styrts om för att utforska den yttre rymden.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[Sjöholm i Hålan]
6/27/12, 9:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Då kommer han här och möter upp :-)             ……Från min privata samling..Japansk 1962

[Sjöholm i Hålan]
6/27/12, 9:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ytterligare en

medde
6/27/12, 9:34 AM
#3

#1-2 Men! Vilka fina saker du har där. Dom ser verkligen fina ut och verkar ha en bra ålder på nacken.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

ElLobo
6/27/12, 9:38 AM
#4

NASA hoppas på behålla kontakten med Voyager till åtminstone 2020.

Länkar:

Snart skrivs rymdhistoria

Snart lämnar den första farkosten solsystemet

medde
6/27/12, 9:40 AM
#5

Tack för dom länkarna.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Sjöholm i Hålan]
6/27/12, 9:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Medde.Jag tackar jättemycket för kommentar.Dessa ufon är från ca 1962,tyvärr inte "gratis" längre..Har bara 7 stycken ufon sammanlagt,skulle så gärna ha fler men………..  :-(  Ingen lust ge 1000-2000 usd. Har givetvis även en del robotar i samlingen bla. denna,är en "filmrobot" Serien "Lost in Space" figuerade roboten "Robby" :

Annons:
[Sjöholm i Hålan]
6/27/12, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

En robot till när jag ändå är igång :-)

medde
6/27/12, 9:53 AM
#8

Oj nu sitter jag har och suckar…. Men av en stor förtjusning..Så imponerad av den fina samlingen du har!

Kan verkligen tänka mig dessa fina saker betingar ett högt pris. Vilken är att fa ha i sin ägo vill jag påstå.

Ett hjärtligt tack för du visar upp bilder på din skatt.

MvH

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Sjöholm i Hålan]
6/27/12, 10:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tackar Medde….Kunde inte låta bli skicka ufona på ditt 1a inlägg,hoppas ingen tar illa vid??Ibland måste man bara mitt i allvaret :-) Kan väl säga att dessa är mina pensionsförsäkringar… "Robbyn" såldes för ca 2 år sedan på en amerikansk sida,dock utan låda,för 5.400 usd !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! snabbt räknat ca 36.000 :- !!!!! Jag gav om jag inte minns fel 3500 :- för min,för ca 5 år sedan…Ok då,ytterligare en :-))

medde
6/27/12, 10:07 AM
#10

Det var mycket trevligt med att få "träffa" dig i denna tråd och få se dina bilder. Inga problem alls.

Men att dom betingade höra priser, det var jag med på. Men dessa priser hade jag ärligt ingen aning om. Men det är klart att det kostar om man tänker till, det har man ju både sett och läst om saker som dessa. Hoppas dom ligger i ett valv hemma..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Sjöholm i Hålan]
6/27/12, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Njaa dom står framme,och ibland har jag låtit polares och släktningars ungar fått leka med dom…MEN väldigt försiktigt Leksakerna ska ju inte bara stå,måste användas lite också ibland :-)  Tittar kanske in igen och visar mer :-)

medde
6/27/12, 10:25 AM
#12

Så snällt att låta barnen få leka med dom,, Jag samlar på rymdfärjor. vilket jag är ganska glad övera tt dotter inte intresserad av att leka med dom.. Hon är snart tonåring så det lockar inte,vilket jag är tacksam över.

Du är hjärtligt välkommen åter in på sajten, Ser fram imot flera bilder. Gör gärna en egen tråd då, så ingen missar det fina du visar.

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Sjöholm i Hålan]
6/28/12, 12:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hejsan Medde,precis hemkommen:-( Men så klart jag kommer att "överaska" denna tråd med ett och annat ufo :-) och robot..Ingen sport starta ny tråd,folk måste lära sej leta "godis" också ibland….Låter kul med rymdfärjor trots "nytt"..Eller du har "spaceshuttle" från "Space 1999"..Månbas Alpha?? Har en men "Landau" fattas :-( Var med i förpackning när dom såldes,men kanske åkt bort en gång i tiden i lek ??Eller kanske gett sej av till rymden?? Har även en orange hårtork "Bosch" från 1974,,,,,,,,,,du undrar kanske vad hårtorken spelar in?? Titta noga på deras "laserpistoler" …….Det är en sådan hårtork med avklippt kabel !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Men givetvis visar jag lite då och då ur samling,ska ju inte ge "barnen allt godis på en gång"

Annons:
StefanW
6/28/12, 2:20 PM
#14

Mycket fina objekt! Samlar också gärna på äldre modeller m.m. med rymdtema allt från realspace till sci-fi. Fick tag på en transporter i byggsats från Månbas Alpha för ett tag sedan.

Stefan - Modellbyggare

[Sjöholm i Hålan]
6/28/12, 2:30 PM
#15

Hejs Stefan Den transportern,var den på Blocket??För i såfall var jag för sent ute,satt lite och funderade lite….Men vill helst ha "lekbara" ufon/robotar :-) Men den såg fin ut om vi menar samma..För det är en sådan jag har,men i "leksaksform" …Men egentligen "för nytt" för mej,men just Space 1999 har sin charm  Sen gillar jag50-60talets spacetoys,dom är så charmiga med sina svirrljud och "blinka-blinka" sen när dom började bli "elektroniska/digitala" på 1980 talet försvann charmen..Men förmodar du är något yngre än mej ??

StefanW
6/28/12, 3:56 PM
#16

Modellen fick jag tag på i en second hand affär för modeller och mj och rc prylar. Ålder! man är väl inte äldre än man känner sig, enligt körkortet så är man 47, fast frågar man barnen så ser man ut som sjutton. För övrigt så samlar jag också på diecast bilar, drömmen vore att få ihop alla de man hade som liten grabb, skall man säga att man har någon tanke eller tema så ligger eländesfordon och entrepenadmaskiner varmt om hjärtat.

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
6/29/12, 2:02 PM
#17

Kinas rymdbesättning hemma igen

Rymdskeppet Shenzhou 9 med tre kinesiska astronauter återvände på fredagen till jorden efter att ha genomfört Kinas första manuella dockning i rymden.

Länk: Kinas rymdbesättning hemma igen

[Sjöholm i Hålan]
6/29/12, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Stefan Då hade jag ju inte fel när jag skrev "du är nog en aning yngre än mej"Flört Jag är 51 fyllda !! Men verkligen kul du hittade skytteln i en affär..Mycket av mitt har jag hittat på loppisar,men säkert 15 år sen jag hittade "det sista fyndet" Nu är "tyvärr" folk mer kostnads/värdesmedvetna……Mina ufon/robotar är lite av investering,men samtidigt som jag tycker dom är underbart "söta" sen lite nostalgi…Man stod och tryckte näsan in i rutan till leksaksaffären och tittade på alla ufon och robotar som fanns….Men dom var för dyra,tyckte dom gamle……..79:- för en liten robot hade jag gladeligen betalat idag hahahaha

Upp till toppen
Annons: