Annons:
Etikettjorden
Läst 4593 ggr
EvelinaS-L
2012-09-17 00:04

Planet x? sant/falskt?

Hej. 
Vet ej om detta är rätt grupp att posta detta inlägg i, men jag provar!

Förra året, så hade jag ångest och mådde jätte dåligt över allt som sagts/skrivits om 'jordens undergång 2012'. Jag grät jätte ofta på kvällarna och kunde knappt somna.. 

Efter ett tag så gick det över. Jag tänkte att: 'händer det, så händer det. Det finns inget som vi kan göra åt det.'

Men nu idag, pratade jag och några kompisar om detta.. och sen nu sökte jag på det på google.

Och så hittade jag blandannat det här: http://corneliasrum.bloggplatsen.se/2012/09/04/8574801-2012-vad-kommer-att-handa/

Och nu sitter jag här igen. I samma sits som förra året.. panik, rädd, svårt att andas och vet inte vad jag ska ta mig till.. jag kanske överregarerar..

Vad tror ni om detta? Tror ni att jorden komer 'gå under'? 
Är det som står i länken jag skickade, sant?

_Kram Evelina
_

Annons:
Geru
2012-09-17 00:08
#1

Nope. Världen kommer inte gå under. Mer än vanligt, då. Jag menar, dagens politiker suger verkligen:/

Planet X är någonting som ursprungligt kommer ur en scifi roman, och sedan tydligen blivit tolkat som verklighet(men ingen verkar veta var det skulle vara någonstans, och tydligen är den "osynlig")

Så nä. Det enda som hotar den här världen är puckona som sitter på kärnvapen.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

EvelinaS-L
2012-09-17 00:13
#2

#1: okej.. känns bra och höra men är ändå livrädd Rynkar på näsan jag menar.. det är ju inte långt kvar nu tills det sagda datumet..

Tänk ifall det är sant, att planet x finns, och att Nasa vet om det, bara det att de inte vill säga det för att det skulle skapa panik på jorden..

_Kram Evelina
_

Geru
2012-09-17 00:29
#3

#2 Det finns många tusentals med hobby astronomer där ute i världen som tittar upp på stjärnhimmlen varje kväll:p Jag tror dom hade sagt till i fall dom sätt en planet komma farandes mot jorden:p

Människor säger massvis med saker; och världen är full av idioter. Använd din egen hjärna för att avgöra vad som är direkt skitsnack och vad som inte är det:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Farwuq
2012-09-17 07:44
#4

Vi har tidigare diskuterat detta med planet X, här är några länkar i ämnet:

http://astronomi.ifokus.se/discussions/4d713fe0b9cb46222d055c09-planet-x

http://astronomi.ifokus.se/discussions/4d7135ebb9cb46222d04d90e-en-stor-himlakropp

Sannolikheten att planet X finns och att den hotar jorden är försvinnande liten, för att inte säga helt obefintlig.

EvelinaS-L du kan vara trygg.

Glad

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

olaka
2012-09-17 08:58
#5

EvelinaS-L:

Gör en källkritisk granskning av bloggposten du länkade till, så kommer du se att det inte finns ens skuggan av en sanning nånstans i den texten. Jag blir så arg när såna här virrhjärnor, foliehattar och lögnhalsar sprider skräckpropaganda på nätet. (Inte du alltså, människan som skriver bloggen)

Ett tips är att oroa dig över klimatförändringen istället, av två anledningar: 1. Den existerar. 2. Du kan göra något åt det. Hoppas att det kommer att ge dig en känsla av att du kan påverka din omgivning istället för fatalisktisk ångest.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

EvelinaS-L
2012-09-17 09:27
#6

det känns lite bättre efter det ni skrivit..

men den här videon då:

http://youtu.be/fgpSvG-NzYM

tänk om det är så som de skriver.. att de vet om det bara det att det inte vill säga det för att de inte vill få panik i världen..

_Kram Evelina
_

Annons:
olaka
2012-09-17 10:15
#7

Vem som helst kan sätta ihop och lägga upp ett YouTubeklipp, det är en dålig källa till kunskap, speciellt om det inte finns ordentliga källhänvisningar i förklaringarna.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[stblues35]
2012-09-17 10:59
#8

Planet x är väl den som är på andra sidan solen..är väl därför vi inte ser den??

olaka
2012-09-17 11:07
#9

Nej, det syns inte för att den inte finns.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[stblues35]
2012-09-17 11:16
#10

Men vad är det som finns bakom solen då?

olaka
2012-09-17 11:22
#11

Va? Vad får dig att tro att det finns nåt där fyllt med hemmel?(aka hemligt)

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[stblues35]
2012-09-17 11:35
#12

Vet ju inte OM det finns något där men jag utesluter aldrig något..bara man inte kan se något behöver väl inte betyda att det inte finns..eller hur?

olaka
2012-09-17 11:50
#13

Men vi har ju haft möjligheter att observera den delen av solsystemet, Voyager och Pioneer programmen för att nämna några.

Plus det att det inte finns gravitationsanomalier stora nog för att kräva en planet.

Men om du menar att den här planeten finns men varken syns eller har nån massa så vet jag inte hur du definierar finns…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
Farwuq
2012-09-17 11:59
#14

Det verkar talas om L3 punkten, här i tråden, den punkt som ligger på andra sidan solen i jordens bana.

Om något skulle finnas där borde det redan ha upptäckts. Detta dels p.g.a direkta observationer från utsända sonder och dels p.g.a gravitationell påverkan på Venus och Mars.

Sedan har vi det rent logiska. Man har inte observerat andra himlakroppar i detta läge – L3 – hos de andra planeterna i vårt solsystem, varför skulle då jorden ha en tvilling?

Obestämd

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

olaka
2012-09-17 12:05
#15

#14

Själva existensen av Lagrangepunkter och att de tycks vara där de är motbevisar ju en sån här "teori", om vi hade en tvilling på andra sidan solen skulle ju lagrangepunkterna försvinna, eftersom vi inte längre har ett system med två himlakroppar…

Exempel på detta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/2010_TK7

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

MichaelE
2012-09-17 13:02
#16

Kan rakt av säga att planet X existerar inte. Varför?

  1. Om den hade vandrat på andra sidan solen så hade den varit tvungen att ligga i exakt samma bana som jorden. Som #15 skriver angående Lagrangepunkter så finns det ingen där
  2. Om vi hade haft en tvillingplanet som tar sig ett varv runt solen på 365,25 dagar så skulle vi aldrig kollidera med den
  3. Om Planet X kommer från "någon annanstans" och kollidera med jorden så skulle vi ha sett den redan för ett par år sedan och dessutom hade vi sett den med blotta ögat idag som en ljus prick vars storlek borde ligga mellan jupiter och månen
  4. Ett objekt passerar inte Jupiter och Saturnus hur lätt som helst, det finns en anledning varför de har så pass många månar

Slutledningen är att vi kommer vakna upp 20121221 som en helt vanlig dag och 20121222 rullar videt vidare. Det enda som kommer att ske är att vi går in i en ny tidsepok enligt Mayakalandern.

Lite fakta angående Mayakalendern, det finns två stycken och det är den övergivna som forskarna gärna skapar hysterin kring eftersom den tar slut den 20121221. Den som Mayafolket använde tog slut förra hösten och vi lever än!

Geru
2012-09-17 13:17
#17

Jupiter och Saturnus, solsystemets dammsugare:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Lilla Stjärna
2012-09-17 14:04
#18

EvelinaS-L! Så ledsen jag blev av att läsa det du skrev om din fasa inför planet-X och Jordens undergång!!! Du är långt ifrån ensam om att bli uppskrämd på det här viset. Jag har egna ungdomar som är drygt 20 år och de har varit väldigt skärrade sen nyårsdagen 2012, angående allt som de läst och sett på nätet om "Jordens undergång". Jag har suttit många kvällar och nätter och försökt att lugna dom, kan jag säja.

Det är så vidrigt otäckt att folk lägger ur såna här texter och youtube-filmer, de skrämmer både vettet och livet ur både ungdomar och vuxna. Det fullständigt kryllar av fejkade och ihopfantiserade videos och det är inte svårt alls att dator-fixa sånt. Har ett par bekanta i min ålder (drygt 50 år), som är helt stirriga på att man måste läsa böcker om Maya-kalendern, gå på (dyra!) kurser om hur man höjer sitt medvetande för att överleva o s v……Själv är jag helt trygg och det önskar jag att du också ska bli, EvelinaS-L Glad!

Det bästa är nog att själv ta reda på fakta kring allt, tror jag, här är ett exempel:

http://www.2012hoax.org/

Där står om "Planet-X" bl a och hur ryktet har uppstått, kolla särskilt länken "YouTube", länkarna finns på vänster sida!

felixhaljeskog
2012-09-17 20:17
#19

Säger som #1 va rädd för dom som sitter med kärnvapen, det är nog det största hotet just nu!

Rumblebee
2012-09-17 21:28
#20

Jag sitter och läser lite nu på wikipedia om Nibiru/ Planet X, och ärligt talat tycker jag det låter helknasigt att folk faktiskt tror att denna planet finns. 
Enligt Wikipedia så blev den här planeten känd genom någon som påstår sig ha telepatisk kontakt med utomjordingar… Jag är faktiskt riktigt skeptisk till sådant. Varför skulle utomjordingar ha telepatiska kontakter med random människor på jorden och prata om ditten och datten? Speciellt om det rör sig om någon som inte verkar vara någon inflytelserik person som folk har någolunda förtroende för. Att starta upp en sida där man skriver om upplevelser man tror sig ha, kan ju vem som helst göra. Jag är öppen för utomjordisk kontakt etc. men att dom skulle börja tala om saker för en vanlig ''svennson'' så att säga, saker som har att göra med jordens eventuella framtid… det är liksom inte logiskt alls.

Skulle en sådan planet verkligen vara på väg, så skulle den upptäckas av astronomer, både professionella och amatörer. Det skulle liksom bli världskänt, och kvinnan som hittade på planeten, verkar inte vara fullt frisk. Enligt Wikipedia så skulle hon ha gått ut i radio en vecka innan planeten var här, och bett folk att av medlidande, avliva sina husdjur. Jag fasar över hur många kookoo's som avlivade sina djur för att dom tror på vad en virrig människa har skrivit… Och ja, jag tycker att de som sprider diverse domedagsprofetior är virriga människor som behöver hjälp. För man publicerar inte sådana saker i och med att det finns folk som blir väldigt rädda, och som kan bli så pass rädda så att dom till och med väljer att avsluta sina liv… Det är inte normalt funtat att påstå att man fått höra från en högre, intelligent källa att jorden ska gå under och publicera det.

Det finns en hel del som kan förstöra jorden… vi människor, asteroider, att solen slocknar, kollision av galaxer… men inte att en planet skulle komma farande… Och ärligt talat så är jag mer rädd för människor än för ett eventuellt hot från rymden. 
Jag tänker hellre njuta av det livet har att ge, alla ljud, dofter, intryck mm. än att oroa mig för saker som är bortom min kontroll. Bestäm dig för ett liv du vill leva, och försök att leva efter det. Domedagsprofeter är inget annat än tokstollar. Hur många profetior har det inte varit nu, som inte slagit in? Jag minns när det var nyår 1999/2000 och det var ett himla liv om att all elektronik skulle paja, och även att utomjordingar skulle besöka oss… jag vet inte med andra, men hemma hos mig så fungerade all elektronik och inte fick vi besök av något utomjordiskt…

Förmodligen har jag skrivit sådant som redan har nämts, men det tål att sägas igen :P

Annons:
EvelinaS-L
2012-10-04 14:51
#21

efter det ni skrivit, känndes det bättre. ett tag..

Nu är jag dock livrädd igen Rynkar på näsan hittar bara mer och mer information och kan inte sluta tänka på det..  känner mig jätte lölig, men vet inte vad jag ska ta mig till..

tänker hela tiden att det är sant, och att te.x NASA vet om det, men som sagt, att de inte kan berätta det eftersom att då skulle det bli panik, vilket skulle leda till att ingen skulle gå till jobbet och det skulle bli en katastrof..

Gråter

_Kram Evelina
_

olaka
2012-10-04 15:08
#22

#21

Fundera på vilka källor du använder, använd källkritik och bedöm de källorna i perspektiv till officiella källor, NASA och alla andra rymdstyrelser, det är ju inte bara NASA som kollar på rymden, tror du inte nån som inte har en foliehatt på huvudet skulle "avslöja" nåt sånt här.

Förresten, om jorden går under snart, vad är poängen med att undvika panik?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

EvelinaS-L
2012-10-04 15:36
#23

#22: mjo.. ioförsig.. det borde ju läckt ut på nått sätt då. fast det är ju det det isåfall har.. (alla som srkiver/gör filmer om det)

alltså åhh, vet inte vad jag ska tro.. är bara så rädd..

jag vet inte.. tänk om de säger det precis innan eller nått..

_Kram Evelina
_

olaka
2012-10-04 17:03
#24

#23 Vad är det som gör att du tycker att en människa som skriver osammanhängade på en blogg eller (knappt) lyckas lägga ut ett YouTube klipp är mer förtroendeingivande än jordens samlade rymdforskare? Ett tips kan vara att försöka få tag på en riktig svensk rymdforskare och fråga henne eller honom, de vill säkert dela med sig av sina kunskaper. Ett annat tips som kan få dig på bättre tankar kan vara att kolla på hur många gånger som galningar av olika sorter har förutspått jordens undergång, det är skojig läsning!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

EvelinaS-L
2012-10-04 20:22
#25

#24: jag vet som sagt inte..det är ju ganska löjligt egentligen att jag går på det, men kan inte rå för det..

har ju hittat så himmla mycket.. det är ju inte bara en hemsida/blogg.. utan flera..

ja det skulle vara intressant att prata med nån som är kunnig inom det där och kan få mig att inte tro på det.. usch..

_Kram Evelina
_

medde
2012-10-04 20:25
#26

#23 Jag tycker du ha fått ypperliga bra svar av Olaka i inlägg 24.

Men en sak är jag hundra på. Helt hundra vill jag påstå att Nasainte  sagt eller gjort uttalanden som  som du skrev"  NASA vet om det, men som sagt, att de inte kan berätta det eftersom att då skulle det bli panik,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

EvelinaS-L
2012-10-05 20:18
#27

http://www.nasa.gov/topics/earth/features/2012.html

känner mig lugn nu.

dock lär  jag få panik i december…

_Kram Evelina
_

Annons:
olaka
2012-10-06 00:12
#28

#27

dock lär jag få panik i december…

Jag med! Men det handlar om att jag inte hunnit handla de födelsedagspresenter OCH julklappar jag skulle ha handlat till min dotter(hon fyller fem den 21 dec.)
Som jag känner nu angående julklappshetsen ser jag nästan planet x som en befrielse Flört

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

felixhaljeskog
2012-10-06 00:21
#29

#28 Haha så j'vla sant!

medde
2012-10-06 10:42
#30

#27 Ingen som skämmer mig i det inlägget.

så jag instämmer nog enbart med #28

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

EvelinaS-L
2012-10-06 12:48
#31

#30: nej precis, för antar att det är nasas hemsida? och jag vart lugnare efter att ha läst det..

#28: hahaha!

_Kram Evelina
_

EvelinaS-L
2012-10-12 23:25
#32

hittar bara nya saker hela tiden… :(

_Kram Evelina
_

olaka
2012-10-13 00:16
#33

Jesse Ventura skulle jag lita på lika långt som jag kan kasta honom, och eftersom han är han en gammal (asgrym) wrestlare så är det inte speciellt långt.

Han är en heltossig foliehatt av rang som inte kan skilja fiktion från verklighet överhuvud taget(återigen, kan ha med wrestligbakgrunden att göra) och den här programserien har ingen sanningshalt överhuvudtaget, Jesse springer runt och pratar med konspirationsteoretiker, syniker och regelrätta galningar som får spekulera helt och hållet oemotsagt och han staplar ovesentligheter på varandra för att skapa sensations"journalistik".

Här förslår jag att du läser på om konspirationsteorier i allmänheter, på rak arm kan jag rekommendera "Skeptikerskolan - Handbok i kritiskt tänkande" av Andreas Anundi och CJ Åkerberg.(kolla även in deras blogg http://tankebrott.nu/)

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[stblues35]
2012-10-13 01:13
#34

#32 Hmm men hur hittar du allt? Söker du aktivt för att just hitta dessa saker?

Sen kan du ju kika på den här sidan..kan ju stå lite vettigare saker där om Mayakalendern .

http://ljusspridarna.org/artiklar/mayakalendern/

Annons:
EvelinaS-L
2012-11-29 19:29
#35

#34: jag söker, för att jag är så rädd. Rynkar på näsan

_Kram Evelina
_

[stblues35]
2012-11-29 20:56
#36

Jojo förstår ju att du är rädd..fast det finns ju ingen anledning till det.

EvelinaS-L
2012-12-22 01:39
#37

kan inte med ord beskriva vilken lättnad jag känner just nu.
åååh.

_Kram Evelina
_

Geru
2012-12-22 01:57
#38

Fan, det var nog den tråkigaste dagen jag haft hela året tror jag:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Jony]
2013-01-09 18:24
#39

Har för mig astronomerna ett tag sa de hittade planeten X 1991, med en omloppsbana utanför Pluto. Sedan hörde man inget mer.

Upp till toppen
Annons: