03. Rymden & Universum

Gammal supernova...

2012-11-07 17:29 #0 av: Magi-cat

...väldigt gammal, i runda slängar 12 biljoner år gammal! Den äldsta som observerats!

"With these results, published inNature, scientists are peering closer than ever before to the time of the Big Bang, 13.7 billion years ago."

Ganska häftigt tycker jag....

http://blogs.discovermagazine.com/80beats/2012/11/06/scientists-detect-12-billion-year-old-supernova-the-oldest-yet-observed/

Hjärta "Allt passar ihop. Krökta rum, tal, ljus, hon, jag. Vi är alla komplicerade variationer av en enklare melodi." (J. Levin)

Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant och Oförklarade fenomen.

Anmäl
2012-11-07 19:22 #1 av: Farwuq

Universum är alltid fascinerande.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2012-11-07 21:57 #2 av: Mark

Vill bara påminna om att engelska (amerikanska) billion motsvarar svenskans miljard. Universum är ju närmare 14 miljarder år gammalt. Det räcker ju bra! Flört

Anmäl
2012-11-07 22:01 #3 av: Magi-cat

#2 visst är det så, lätt att slarva till det där....Cool

Hjärta "Allt passar ihop. Krökta rum, tal, ljus, hon, jag. Vi är alla komplicerade variationer av en enklare melodi." (J. Levin)

Anmäl
2012-11-07 22:47 #4 av: [KatjaH]

Vad vackert!
Man känner sig vilsen när man tänker på hur stort universum måste vara, men samtidigt känns det som om man är hemma. Glad

Anmäl
2012-11-08 07:37 #5 av: Magi-cat

#4 Ja, precis!

Ofattbart stort, men vårt hem. Samma stjärnstoft som vi!Glad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.