Annons:
Etikettstjärnor
Läst 1694 ggr
Tarotstollan
6/12/13, 1:21 AM

Sjärnkort

För några år sedan köpte jag ett s.k. stjärnkort som skulle föreställa den stjärnan som fanns närmast jorden den dagen jag föddes.

Humbug eller ej, jag undrar om någon här vet vad denna stjärnan heter på svenska och var man kan se den på stjärnhimmelen.

På kortet står det att den heter: Markeb.
Constellation: Kappa Velorium.
Description: Smal white star located in the buckler of the Ship.

Jag har letat runt på alla möjliga namn och i olika stjärnböcker men hittar ingenting.
Hoppas att ni kan hjälpa mig!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Farwuq
6/12/13, 1:18 PM
#1

"skulle föreställa den stjärnan som fanns närmast jorden den dagen jag föddes"

Så snabbt ändras inte stjärnornas avstånd till jorden.

Förutom solen som är en stjärna, så är den närmsta stjärnan  ungefär 4 ljusår bort, den heter Alfa Centauri. Som består av tre stjärnor som roterar runt varandra. Två av dem är större och den tredje mindre och ljussvagare. Den som just nu är närmst av de tre heter Proxima Centauri, (så just nu är den den stjärna som är närmst). Men eftersom den ingår i ett system av tre stjärnor som roterar runt varandra så anges ofta hela Alfa Centauri-systemet som vår närmaste stjärna. Alfa Centauri ligger på södra stjärnhimlen och kan inte ses från Sverige.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Farwuq
6/12/13, 1:33 PM
#3

"Humbug eller ej, jag undrar om någon här vet vad denna stjärnan heter på svenska och var man kan se den på stjärnhimmelen."

Jag tror att de avser stjärnbilden Skeppet Argo.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tarotstollan
6/12/13, 8:11 PM
#4

Tack för svar Farwuq, skall bli intressant att läsa.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2/4/23, 5:58 AM
#5

Hade helt glömt detta så var tvungen att läsa igen! Har fortfarande kortet kvar som en tavla.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: