Annons:
Etikettövrigt
Läst 1239 ggr
felixhaljeskog
9/3/13, 3:53 AM

ljussken på natthimlen

Stod precis på balkongen och rökte, så jag kollade upp mot himlen för att det var så stjärnklart. Plötsligt så märker jag att det blinkade till i ögonvrån, kollade dit och såg något som blinkade mes ungefär 10 sekunders mellanrum, det konstiga som jag tyckte var att det va ungefär lika starkt ljussken som Sirius på natthimlen. Det var dock inte Sirius för den hade jag till vänster om mig och det rörde sig väldigt sakta, någon som har en aning om vad det kan vara? Åkte även för sakta för att vara ISS.

Annons:
HellviHumle
9/3/13, 8:42 PM
#1

Ett flygplan. Fast de blinkar nog oftare.
Nån satellit? Blinkar många gånger.

HH

felixhaljeskog
9/3/13, 9:03 PM
#2

#1 flygplan tror jag inte, kändes som att det blinkade för sällan, sen brukar inte flygplan ge ifrån sig så starka blinkningar.
Satellit har jag tänkt på, vet inte riktigt hur dom blinkar osv :)

Farwuq
9/4/13, 7:37 AM
#3

Kanske en satellit som roterade och hade ena sidan mer reflekterande än den andra.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

felixhaljeskog
9/4/13, 12:31 PM
#4

#3 Jo fast e 110% säker att det inte var en reflektion, såg samma ljus igår kväll förresten, och då blinkade den bara 1 gång under tiden jag såg den, sedan försvann den bakom huset. Man ser liksom att det är en liten prick som flyger där uppe, och sedan med några sekunders mellanrum ger i från sig ett väldigt starkt sken.

Första gången jag såg det åkte det söder ut, och igår åkte det typ norrut. Så är ni ute å kollar stjärnorna så håll ögonen öppna ifall ni kanske skulle se samma sak 🙂

Det är säkert något vardagligt, tror liksom inte att de e ett UFO eller nått, men den känns bara så mysko på något sett hehe

olaka
9/4/13, 12:56 PM
#5

Enligt definition är det ett UFO, det är liksom det det betyder. (Petig? Javisst!)

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

felixhaljeskog
9/4/13, 1:54 PM
#6

#5 Jo de har du ju rätt i, men om jag ändrar ordet till utomjordiskt rymdskepp då? hehe 😉

Annons:
olaka
9/4/13, 2:17 PM
#7

#6

Då håller jag med dig till fullo!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

HellviHumle
9/4/13, 7:38 PM
#8

Tittar man ett tag på natthimlen, så ser man garanterat satelliter av olika slag. En del "lyser" med fast sken så länge de nås av solljuset. Andra blinkar pga rotation. Sedan finns "flares". Det är satelliter som reflekterar solljuset från solpanelerna. Då avger de riktigt starkt ljus under en kortare stund.

HH

felixhaljeskog
9/4/13, 9:47 PM
#9

#8 Okej det kanske förklarar saken !

Upp till toppen
Annons: