Annons:
Etiketterissinternationellarymdstationen
Läst 965 ggr
ElLobo
2014-04-19 11:34

Privat kapsel på väg till ISS

Det privata amerikanska rymdbolaget SpaceX sköt på fredagen upp sin raket Falcon 9 med den obemannade rymdkapseln Dragon. Kapseln ska enligt planerna docka med Internationella rymdstationen ISS på söndag.

Länk: Privat kapsel på väg till ISS

Annons:
StefanW
2014-04-19 16:57
#1

…och så här såg det ut! 🙂 De som väntar där uppe är nog lika glada!

Stefan - Modellbyggare

m2studio
2014-04-28 22:22
#2

Det betyder att människa har skickat info till rymden att var vi finns och ligger i början av utveckling av teknologi och är skyddslös.

Tackar SpaceX

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Rumblebee
2014-04-29 15:42
#3

#2 Va? :P Ar val inte nagon information vi har skickat ut i rymden genom att skjuta upp en raket med fornodenheter till astronauterna pa ISS.

Daremot Voyager 1 som skots upp 1977 har en platta med sig som inhaller lite information om jorden och dess invanare 

http://en.wikipedia.org/wiki/Voyager_Golden_Record
http://en.wikipedia.org/wiki/Contents_of_the_Voyager_Golden_Record

Dock tror jag att risken for att vi ska bli invaderade av utomjordingar ar valdigt liten. Och aven da sa har vi ju teknologi till att kunna forsoka forsvara oss.

ElLobo
2014-04-29 19:51
#4

Och varför skulle utomjordingar vara fientliga?

[Jenny heter jag]
2014-05-31 19:11
#5

# Skulle väl finnas både fientliga och ofentliga, precis som vi människor!

Farwuq
2014-05-31 20:23
#6

Fina bilder. Jag gillar att få se det hela från raketens synvinkel, glödande motorer etc. etc.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Huygens
2014-07-11 14:55
#7

Det ser fel ut i videon i #1

Jag antar att runt 3:07 visas raketdysan på 2:a steget i närbild. Lägg märke till att kamerna visar hela dysan i närbild. Sekundräknaren på raketklockan hoppar underligt från 19:28:36 till 19:28:43 sekunder, utan att det är avbrott i videon och bara ett kort hack i röstkommentaren. Klockan gör en onaturlig paus runt 19:28:46 för att sedan fortsätta utan att behöva hoppa fram i tid, samtidigt som speakerrösten pratar utan avbrott. Ett hopp i klockan görs även mellan 19:28:49 - 19:28:51 och vid andra tillfällen också..

Runt 3:13 tänds raketdysan och man ser en gul flamma, men lite senare ser man ingen raketflamma alls, bara en massa mörk rök.

Runt 3:20 görs ett klipp och raketdysan är ur bild. När raketdysan syns igen är den orangeglödgande. Jag tycker att metallen värmts upp för snabbt, kanske på bara 1 sekund till orangeglöd.

Ingen raketflamma syns, men den mörka röken fladdrar runt raketdysans öppning, som om röken blåses bort med en extern fläkt. Det borde inte finnas någon vind här uppe, så röken borde strömma åt alla håll betydligt mjukare.

Hur kan flamman nästan helt saknas? (lite syns precis vid kanten)

Och varför ser bilden så konstig ut från närbildskameran runt 3:38? (jmf med bilden 3:07) Plötsligt syns nästan inget av dysan. Om närbildskameran är en värmekamera stämmer inte bilden med orangeglöden på den andra, mer avlägsna kamerna, där bortre ytterkanten av raketdysan är mörk.

Sen brinner bränslet i några minuter, men den orangea glöden kryper inte upp längs dysan, ändrar inte utsträckning, trots att hettan borde sprida sej enligt alla naturliga värmeledande egenskaper hos metall.

Runt 4:06 i videon hoppar raketklockan bakåt i tid från 19:29:28 till 19:29:19 …

Närbildskameran är sedan helt nedbländad och visar bara en mycket mörk yta i små hastiga glimtar.

Runt 7:30 blir jag alltmer uppmärksam på att röken blåser sej åt vänster i bild, ungefär som om det finns en fläkt åt höger till.

Runt 8:38 säger någon "Still getting excellent video of the first stage", visas 1:a stegets excellent video någonsin?

Raketdysan stängs av och kameran klipper hastigt till en ointressant bild.

Runt 9:50 är det ett underligt vitt fladder till vänster i bild. Och vid 10:23 är det en mörk låda i 2:a steget?

Upp till toppen
Annons: