Annons:
Etikettstjärnor
Läst 3629 ggr
Lakritslemmel
2014-05-22 12:00

Arabiska stjärnnamn på svenska

Hej på er,

Om det är någon som är intresserad av att korrigera arabiska, translitterera arabiska eller varför inte bara nörda ner sig i stjärnornas namnetymologi, så har jag i dagarna lagt upp en lista över arabiska stjärnnamn på svenskspråkiga Wikipedia.

Jag har gjort det bästa jag kan utan att kunna språket så bra, så hjälp med arabiskan är mycket välkommet. Men rör inte översättningarna, de är noggrant kontrollerade. De arabiska orden i listan har ofta fornarabiska eller medeltida betydelser och kan därför mestadels inte översättas enligt modern arabiska.

Med vänliga hälsningar,

Lakritslemmel

Annons:
StefanW
2014-05-22 14:36
#1

Tackar för länktipset!

Stefan - Modellbyggare

Magi-cat
2014-05-23 19:05
#2

Intressant! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2014-05-26 18:44
#3

Bra, man har ofta undrat varifrån namnen kommit.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Lakritslemmel
2014-05-31 12:41
#4

Hej igen,

Nu är listan färdigställd. Alla translittereringsalfabetets bokstäver finns representerade, med undantag för X. Samtliga trivialnamn som jag har i mina listor – och som jag har käll- och språkstöd för – har lagts in i tabellerna (jag har en uppsjö av källstödda namn som bara finns angivna med engelsk stavning, vilket ofta ger ett halvdussin eller fler möjliga permutationer på arabiska). Förutom stjärnor finns fyra andra himmelsobjekt i listan, Andromedagalaxen, Plejaderna, Stora magellanska molnet och Vintergatan (här kan jag nog lägga till några ytterligare poster vad det lider).

Gå gärna in och korrigera ev. fel (det finns säkert en hel del), men klicka ännu hellre på de röda länkarna för att skriva helt nya artiklar om enskilda stjärnor eller astronomipersonligheter. Kunskap är ju som ni vet meningslös om den inte förs vidare. 🤓

Med vänliga hälsningar,

Lakritslemmel

Farwuq
2015-01-29 16:03
#5

👍 Bra
Vi tackar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

HellviHumle
2015-02-04 00:16
#6

Du skulle kunna kontakta en äldre man, Christoffer Toll, som hållit på mycket med arabiska. Även äldre sån. Gissar att han skulle tycka att det var roligt. Jag har adress, om du är intresserad.

HH

Annons:
Upp till toppen
Annons: