Annons:
Etikettmånar
Läst 1388 ggr
Rheen
2015-06-19 22:43

Månen försvann?

Hejhallå! Har säkerligen satt det här i fel grupp, men någon får rätta mig i sånafall. Jag sitter här på en balkong i Kroatien och studerar natthimlen. Först syntes en röd halvmåne, som jag var tvungen att fotografera, efter det tog jag ett till foto p.ga. den fruktansvärt dåliga kvalitén. Då såg jag plötsligt att månen 'krympt'. På längden hade den kortast av rejält, och man kunde nästan se med ögonen hur den blev kortare. Jag tog två foton till, och sen var den borta. Poff. Nu har det gått mer än en halvtimme, och ingen måne här inte. Trots att det är lite mulet borde man ju se månen, om den var där, eftersom man kan se hur många stjärnor och sateliter som helst. (Speciellt Jupiter lyser otroligt starkt) Så, vad är det som händer? Månförmörkelse? Jag är inte alls insatt i astronomi, så jag frågar er som faktiskt kan det här. c;

~ Rheen.

Annons:
Mirrorglace
2015-06-19 23:20
#1

lägg upp bilderna kanske? :)

❤️

Rheen
2015-06-20 09:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Jätte bra kvalité som sagt, *host*. Ser nu att stjärnan ovanför också ändrat form, ehm, något säger mig att jag inte höll still kameran så bra. c; Det måste ju vara frågan om ett moln, då den också blev smalare och sedan kortare. Men det förklarar ju heller inte den kopparröda färgen. (Som man inte kan se på bilden). Här är iallafall ett collage, med fyra bilder som jag fick, i sista bilden finns det en pytteliten 'bit' av månen kvar, men det syns nog inte. Jag tog en screenshot av en filmsnutt jag filmade in, där det syns vilken färg månen var.

~ Rheen.

Upp till toppen
Annons: