Annons:
Etikettteleskop
Läst 1317 ggr
effis
1/1/18, 11:51 PM

Nybörjare !

Halloj allesammans ! Nu i jul så gick mon dröm i uppfyllelse och jag är ny ägare till ett teleskop. Inte den bästa, men användarvänlig! Jag ber nu om råd och tips. Finns det något som du hade önskat att du visste från början ? Hur enkelt är det att hitta planeter med hjälp av GPS och appar ? Finns det bra appar som kan vara till bra hjälp ? Ge mig lite råd och tips på hur jag får ut max upplevelse av mitt första teleskop ! Jag är den enda i familjen, och den enda jag känner med detta intresse. Så känner ingen som vet något 😂 GalaxKramar !

Annons:
Farwuq
1/2/18, 9:02 AM
#1

Jag fick mitt teleskop redan på 60-talet. Långt före GPS och appar, man använde då en stjärnkarta och tryckta tabeller. Som gymnasist 70-talet, så fick jag förtroendet och nycklarna till gymnasieskolan, så jag kunde stå på skolans tak på nätterna och observera.

Men nu till dig: Du kan ju börja med Stellarium och Sky Map.
Använd dem för att lära dig stjärnhimlen och planeternas lägen. Lär dig stjärnbilderna, så blir det lättare att se det man vill se; jag har t.o.m. sett Uranus.

Men… En lite besvikelseframkallande varning. Man ser inte så mycket som man skulle önska med hemteleskop.
Saturnus ring syns fint. Jupiter och de fyra månarna syns. Mars lär komma i lägligt läge under året, den ser ut som en röd liten boll i bästa fall. Venus kan ses som en skära.
Annars rekommenderar jag månen, som observationsobjekt.
Men gör dig inga jätteförhoppningar. Stjärnor ser bara ut som små prickar.

Se till att vara där det inte förekommer störande ljus.
Stora städer som Malmö och Köpenhamn stör det för mig, så det är år sedan jag gjorde några observationer. Ett annat problem är vibrationerna och störningarna i atmosfären. Tittar du på Månen så förstår du, allt dallrar.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: