Annons:
Etikettersolsystemetplaneterna
Läst 1723 ggr
medde
2007-11-11 12:34

Venus

Venus kallas ofta morgon- eller aftonstjärnan, beroende på när den är synlig. När Venus befinner sig mellan jorden och solen är den närmaste av huvudplaneterna. På ett avstånd ca 40 miljoner kilometer. Genom ett teleskop kan man se att det ser ut som en tunn månskära. En månad senare är Venus som allra ljusstarkast, sex gånger ljusare än Jupiter och ca femton gånger ljusare än Sirius, vilket är den ljusstarkaste stjärnan. Planentens yta döljer sig bakom en tät, sotylld atmosfär som innehåller stora mängder koldioxid, men saknar fritt syre. /Medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
2007-12-11 21:59
#1

Atmosfären består av kvävande koldioxid med moln av frätande svavelsyra på Venus. Svavel som finns i fast form på jorden, kan finnas i flytande form på Venus heta yta. Någon som vet mer om den flytande form svavelsyra?  Vill så gärna veta.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Oscar
2007-12-11 22:21
#2

Först och främst är det skillnad på svavel, som är ett grundämne, och svavelsyra som är en blandning av svavel, väte och syre enligt formeln H2SO4.

Svavelsyra har en kokpunkt på 337 grader C vilket gör att det måste vara 337 grader eller varmare för att svavelsyra skall förångas och bilda moln. Svavelsyra är starkt frätande och används bland annat i bilbatterier.

Svavel är i sin flytande form mellan 115 och 444 grader C och förångas över 444 grader C. Då Venus maxtemperaturer ligger mellan 400 och 500 grader C kan det säkert finnas både svavel och svavelsyra i förångad form. För att svavelsyra skall kunna bildas krävs dock tillgång till syre och väte.

vanessa
2007-12-12 01:14
#3

Oj, där hamande vi i fysik. Något jag aldrig var bra på, då min lärare var alkoholist och föredrog att sjunga på lektionerna. Tappade av någon underlig anledning lusten då… Så om jag förstår det rätt, så kan det finnas syre på Venus? /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Oscar
2007-12-12 02:28
#4

Jag ber om ursäkt om det blev för tekniskt. :) Jag visste inte riktigt vad det var medde ville veta om svavelsyra…

Jag läste på lite om Venus nu och ser att det är övervägande del koldioxid i Venus atmosfär, 96%. En sjuhelsikes växthuseffekt med andra ord. Sen finns det också svaveldioxid, svavel som brunnit, i mycket små mängder.

Ja, det finns syre på Venus. Men förmodligen är det så att det mesta är bundet i koldioxid, alltså en kolatom och två syreatomer som hänger ihop, och är inte tillgängligt för till exempel människor att andas.

Helt enkelt ganska ogästvänlig miljö… men den är fin att se på. :)

vanessa
2007-12-12 03:33
#5

Otroligt vacker att se på. Image och utseende är det viktigaste har jag hört… Venus har allt och är ju döpt efter kärlekens och skönhetens gudinna. 

Du behöver inte oroa dig för det tekniska. Det blir en utmaning för mig att förstå, och då tränar jag hjärnan. Dessutom får inga svar om man inte frågar, så då frågar jag på.  

Ja, vilken växthus effekt, kanske människan var där för många, många miljarder år sedan :-). Men inte ett spår finnes kvar. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2007-12-12 09:54
#6

#1 Detta var precis vad jag ville veta. Tack!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
medde
2008-01-22 20:16
#8

Puffar upp denna tråd lite då vi har en annan om Venus.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vanessa
2008-01-23 02:44
#9

TÄnkte i mitt stilla sinne att jag läst om Venus på annan plats här, förutom Ayenas tråd. Och så slog det mig att jag skrivit en tråd om den, vilket faktiskt passade in i denna tråd. Klistrar in det jag skrev här. Suck, snacka om att kronan tar tid innan den slår i botten..

Själva ytan på Venus är obebodlig. Det har funnits vatten där för länge, länge sedan. Temperaturen är helt fel för liv. Men längre upp i atmosfären så är tempen bättre. Atmosfären är till huvudelen baserad på svavel. Vilket inte är bra för liv. Men det finns något annat där som är bra för liv - nämligen H2O. Vatten.

Vi återvänder till planeten jorden, där man studerar havet mer och mer. En ganska så outforskad del av jorden. Här har man i djupet hittat svavellevande varelser. Som väldigt små organismer. Runt svavel och vatten kretsar deras liv.

Åter till Venus. Kan det vara så att det finns liknande svavelorganismer där? Kan det vara början på någon form av liv där? Det vet ingen, men intressant är det. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Upp till toppen
Annons: