Annons:
Etikettstjärnor
Läst 1186 ggr
medde
2008-01-19 11:02

Hur en stjärnbildning startar.

De interstelllära molnen behöver något som utlöser den kollaps som kan leda tíll stjärnbildning, eftersom de hålls uppe av ett gastryck och inre magnetfält. En sådan utlösande faktor kan vara något så enkelt som gravitationen från en förbipasserande stjärna, eller så kan det vara tryckvågor från en supernovaexplosion eller att två eller flera galaxer kolliderar. I spiralgalaxer som Vintergatan förflyttar sig täthetsvågor genom gasen och stoftet i galaxskivan. När vågen passerar ökas tillfälligt och lokalt tätheten hos den interstellära materian, vilket får molnen att kollapsa. När vågen har passerat har den lämnat efter sig stråk av unga nya stjärnor.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
medde
2008-01-19 11:08
#1

Galaxkollisioner, är en kanske lättare förklaring på stjärnor som skapas. En ring av stjärnor skapas när två galaxer kolliderar. då kan man oftats se "krusningar" från tryckvågor som startat stjärnbildningen i den interstellära materian..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
2008-01-22 22:45
#2

Ja, det blir häftigt när Vintergatan och Andromeda kolliderar - för vi är ju på kollisionskurs! - Fast det dröjer ju ett tag…

vanessa
2008-01-23 02:46
#3

Ja, det är vi inte med om. Men man kan fantisera om hur det skulle vara. Börjar författa en bok i huvudet :-). /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

medde
2008-01-23 09:18
#4

#2 Det känns lite otäckt att veta att vi en dag kanske kommer att smälla, men samtidigt tror jag att det kommer att fixas av människan då det är på gång. Vi har nog kommit så långt då att det inte blir kanske så stort problem.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mark
2008-01-23 12:07
#5

#4 Nej du, det finns absolut inga människor då! Inga arter har existerat ens en liten, liten, liten bråkdel av den tid vi pratar om. Dessutom sväller ju solen upp till en röd jätte och "slukar" jorden långt, långt tidigare, om "bara" några enstaka miljarder år.

medde
2008-01-23 12:25
#6

#5. Du tror vi är helt borta då den stora smällen kanske kommer?. Det om solen är mycket intresannt, var kan jag läsa mer om detta? Visst det är som du sa "bara" några enstaka miljarder år, men vill läsa mer om detta om du har läst det, eller kanske du kan berätta mer om solen och vad som händer.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Mark
2008-01-23 15:47
#7

OK! Det här är vad som händer om jag minns och har fattat allt rätt (viket det inte alls finns någon garanti för!).

Solen är en stjärna på den sk huvudserien. Det har den varit i ca 4,5 miljarder år. Om den följer den "normala" utvecklingen av en sådan stjärna (och det får vi väl anta) innebär det att den stannar här i ytterligare lika lång tid - den har alltså kommit halvvägs. Det händer inte så mycket under hela denna långa tid. Men sedan tar kärnbränslet (dvs vätet) slut, och solens kärna drar ihop sig. Men detta medför konstigt nog att solens yttre delar utvidgas kraftigt. Solen blir en sk röd jätte. Den blir så stor att hela jordbanan kommer att ligga inne i solen, som visserligen inte är lika varm på ytan längre. Men naturligtvis omöjliggörs alla former av liv (som vi definierar det idag). Så småningom tar en ny typ av kärnreaktion fart (med helium som bränsle), och solen går in i en ny någorlunda stabil fas, men det lär ju inte människan ha någon glädje av.

Jag hittade sedan jag skrivit detta en intressant sida om stjärnors utveckling på http://www.milky-way.com/se/sevol.htm
Jag kan förstås inte gå i god för att den är helt rätt, men den verkar på mig ganska vederhäftig. Läs spec etapp 6.

medde
2008-01-23 18:41
#8

Ska över till denna länk och läsa nu direkt. Det här är ju det ljuvliga med astronomi, att det är så stort och oändligt, massor av intresannta saker att läsa hela tiden.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2009-05-09 12:01
#9

Hittade en gammal intressant skrift som är väl värd att läsas igen Glad

medde
2009-05-09 12:44
#10

Jag går över på länken också för att friska upp lite

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: