Annons:
Etiketterrymdfartrymdfarare
Läst 695 ggr
StefanW
2/3/10, 8:25 PM

Ingen månlandning!

Som befarat och inte helt oväntat så kommer Constellationprogrammet att läggas ner då det skulle ha kostat flera miljarder US$ per år fram till 2020 att genomföra inom den tänkta tidsramen.

Besked var ingen överraskning, utan frågan blir istället vilka mål man kommer att ha i framtiden. Skall man peka på några saker så är det att energi kommer att läggas på miljöfrågor och inte oväntat så kommer projektet med ISS att förlängas till 2020. En annan sak är hur det kommer att gå med utvecklingen av farkoster som skall kunna åka till och från ISS nu när Orinprojektet inte blir av. Det kommer jag att följa med stort intresse.

Däremot så kommer NASA att skicka obemannade rymdsonder till månen och Mars samt asteroider och utveckla satelliter för klimatövervakning.

Rymdfärjeprogrammet kommer att avslutas enligt tidigare planer under 2010, vad som skall ta över rollen som transportör av tyngre laster till ISS får vi alla anledning att återkomma till.

Historien om rymdfärjorna kommer vi att skriva mer om, då de hållit på under en så lång period och innehållit så mycket av framgång, men att inte förglömma de tråkiga händelserna som vi minns och som överskuggar många av alla de lyckade uppdragen som vi minns med glädje.

Vad det blir till NASA i dollar och cent återstår också att se då budgeten skall gå igenom både senaten och kongressen innan det är klart.

Stefan - Modellbyggare

Annons:
sissie
2/4/10, 8:44 AM
#1

Omaba håll hårt i pengarna. Så synd. Det vore ju så roligt om de kunde ta sig till månen igen och bygga en bas m m.Rynkar på näsan

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2/4/10, 10:52 AM
#2

Inte alls så förvånad som jag skulle vilja bli. Ares I-X hade ju varit kul att få följa men… Vad jag läste så kommer även det att spenderas mycket även på infrastrukturen på Kennedy Space Center.

Det är bara nu vänta och se vad och hur det kommer att bli, men förvånad? Nej inte alls

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: