Utsläpp?
Kom att tänka på en sak när jag skrev i en tråd på mobbingsajten… Hur är uppskjutningarna ur miljösynpunkt egentligen? Avfyrningarna är ju väldigt få men det måste ju vara massor av föroreningar som frigörs vid en uppskjutning….*tänker så det knakar nu*! Det kanske är mindre än vad man tror? I jämförelse med våra vardagliga utsläpp så är det kanske promille man pratar?
Vh LenaB
Det är nog mycket på en gång tror jag om jag ska ge mig på en gissning, raketbränsle är ju inte direkt rent. Men hur mycket eller på vilket sätt det påverkar miljön kan man ju bara spekulera i.
Jag är lite "tve-hågsen" öht om detta med växhuseffekt och allt som det pratas om i samband med detta. Frågan jag ställer är att har det verkligen blivit så illa de senaste åren eller är det helt enkelt så att det är först de senare åren som det kommit kunskap i ämnet? Kanske påbörjades hålet i ozonlagret för länge sedan men ingen uppmärksammade det förrän senare när de fick kännedom eller mer kunskap om ozonlagret???
Sådana frågor snurrar i mitt huvud :O)
Ja, jag lever nog inte miljömedvetet alls.
! Jag tänker att det kanske kan vara en del av en normal cykel(hoppas jag stavade rätt där)detta med växthuseffekten. Samma sak med alla naturkatastrofer kanske.?!
Ja jag funderar också på om det är en "normal" cykel detta som händer runt omkring oss. Jag menar det kan ju inte bara helt plötsligt hända!! kanske det även hänt för flera hundra år sedan också men att det inte beskrivits någonstans. Ta tsunami t.ex. för "jätte-vågor" har man ju läst om t.ex. men kanske hade det inte något namn då??
Tror jag med. Tänk bara på alla sjukdomar vi har i dag…de fanns säkert förr med men då fanns det inget namn på dem. Säger inte att alla fanns då men många säkert.
Ja när jag gick i skolan så hette ju t.ex. bokstavsbarnen bara "bråkiga barn"
Däremot tror jag att alla allergier som finns idag beror på att vi helt enkelt är för renliga!!
Ligger mycket i det du säger Anne.
*fnissar* Åsa var namnet men Anne är fint det också :O))))
Sorry… hi hi! Gick av bara farten! ASG!!!
Rymdfarten utgör för närvarande en liten del av världens totala utsläpp. Dessutom är den stora bränsletanken laddad med väte och syre. Den släpper bara ut vatten. Lokalt kan det defintivt bli problem, och så verkar också vara fallet. Om det skulle bli att rymdfarten börjar utvecklas mot rymdturism kan frågan om utsläpp få förnyad aktualitet.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Men om man tittar på denna bild så förstår jag att man undrar en hel del, så din fråga är väldig bra.

Det som skadar är de ständigt pågående utsläppen. Allt från bilar, kossor, fabriker med mera. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Jag är nöjd med att rymdfärjorna står för en så liten del.
ja, jag tror det är så också. Värst är nog våra dagliga utsläpp som bilar, flyg, industri osv.
#13 Där har du nog rätt att dom stora miljöbovarna ligger. Runt Nasa finns det ett fantastiskt djur liv, med allt från fågel till alligator, Man kanske ska göra en tråd och visa lite runt om Nasa lite?
Jo men den smuts från marken som de drar upp när de trycker på gaspedalen i rymdfärjorna kan ju inte vara så hälsosam….
#15 Där har du en poäng att dom drag nog "upp" en hel del då dom trycker på. Men det sker inte så tidigt. Det är den stora bränsletanken som lyfter upp dom, och som jag skrev åvan vad som finns i dessa, så tror jag inte alls att skadan är allt för stor. Även detta otroligt fina djurliv som finnes runt denna plats är verkligen i bra kondition, detta vet man efter stora efterforskningar och kontroller som görs.
#16 Stämmer. Ibalnd brukar man visa reportage på Animal Planet från just Cape Caneveral, som ligger granne med ett naturreservat. Man gör stora ansträngningar för att hjälpa djuren att leva ett så naturligt liv som möjligt, trots närheten till rymdbasen. Jättebra! :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
"17. Vad heter det programet? kommer du ihåg det, hoppas det kommer i repris. Men visst dom gör ett underbart jobb för alla djuren som bor i dessa närhet.
Det var kanske en ideé att göra en liten tråd med lite fina bilder om alla djur som bor granne med en stort bas och har rymdfärjan som granne.

Det är samma sak med kärnkraftverk, många av dem har ett florerande liv utanför knuten. /Vanessa
#19 Men hur mår dom? Vet du om dom kollas och följs upp? Vore intresannt och veta hur dom djuren mår.

De följs upp och vårdas på alla sätt och vis. I sitt naturliga liv. Det är fågel och krokodiler som frodas vid vissa av USA:s verk i varje fall. Vattnet där är renare än vattnet på många andra ställen. Men det är från natur/dokumentärprogram jag lärt mig det. Så jag kan inte svära på att det stämmer.
Det står lite om reningen av vattnet på Ringhals hemsida. /Vanessa