Astronomi iFokus

Astronomi

Etiketterrymdfartmånen
Läst 53 ggr
Magi-cat
2026-04-01 21:44
3

Artemis II lyfter mot månen

I natt lyfter Artemis mot månen, är det meningen. Med finns fyra astronauter som ska flyga runt månen på 700 mils avstånd.

Ingen har varit på månen på drygt 50 år …

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/i-natt-artemis-ii-lyfter-mot-manen

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

24 minuter över midnatt, natten till skärtorsdagen, är det planerat att Artemis II ska lyfta mot månen. Ombord finns fyra astronauter som kommer att flyga runt månen på 700 mils avstånd.
Tarotstollan
2026-04-02 02:11
1

Spännande!🌕
Undrar om de kommer se några 🛸på vägen?😄

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Carmarino
2026-04-02 04:18
1

Håller tummarna för att allt går bra.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2026-04-02 10:06
1

Den första bemannade månresan på över 50 år lyfte klockan halv ett natten till skärtorsdagen. Ombord på Nasas nya månraket Artemis II som kommer ta den här färdvägen befinner sig nu fyra astronauter. Se avfärden och hur farkosten färdas.
JRSN
2026-04-03 19:51
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0:
Jag vill inte förstöra påsken med tråkiga motargument. Var och en får förstås tro det den vill. Det är dock extremt tveksamt om bemannade raketer med traditionell teknik faktiskt någonsin nådde månen. Den kraftiga strålningen i de s.k. 'Van-Allen-bältena' är dödlig med traditionell mekanik.

Men, och det är ett stort men! Farkoster med anti-gravitationell propultion kan utan problem färdas till månen och tillbaka. Av allt att döma är denna teknik redan etablerad sedan länge. Tekniken utvecklades genom "back-engineering" av kraschade 'utomjordiska' farkoster. Farkosten själv har ett 'kraftfält' som dels fungerar som drivkälla, dels skyddar mot utifrånkommande strålning.

Enda problemet här är att etablerad media inte officiellt erkänner Ufo-teknologin!

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

Magi-cat
2026-04-03 20:38
1

#4 Vad menas med "anti-gravitationell propultion"? (Jag vill inte titta på klippet.)

JRSN
2026-04-05 16:03
1

#5: Det finns videor som förklarar men strunt i det då. Kort uttryckt: Universum genomströmmas av extremt snabba 'G-vågor' ifrån alla riktningar. Om man har en maskin i sin farkost som kan utsöndra samma typ av vågor, i en viss riktning, så kan själva vakuum 'manipuleras'. Fenomenet 'interferens' gör då att dessa vågor utsläcks i projektionsriktningen. Farkosten tar fart i den utvalda riktningen och det uppstår inget 'tröghetsmoment'. Således kan ljushastigheten enkelt passeras, utan någon friktion alls. Det finns förstås patent på allt detta och teknologin uppstod (återskapades) redan innan andra världskriget.

……………………………………

• Redigerat 2026-04-05 16:04 av JRSN
Magi-cat
2026-04-05 20:32
2

#6 Tack! Det låter lite Star Trek? 🤓🙂

JRSN
2026-04-05 22:47
1

#7: Verkligheten överträffar ofta dikten! 😏​

……………………………………

Magi-cat
2026-04-12 11:50
1

Klockan 02.07 landade astronauterna från Artemis II i Stilla havet. Värmeskölden klarade det kritiska återinträdet i atmosfären. Men det var svettiga minuter fö
Carmarino
2026-04-12 15:24
1

Annat som kan ställa till problem vid resor till Mars: galaktisk kosmisk strålning.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/den-osynliga-faran-som-hindrar-resan-till-mars.e51fd5b4-df28-5e70-9d2d-888ec9d146af

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Rymdexpeditionen Artemis blev inte bara en lyckad tur runt månen. Den innebar också ett litet steg närmare målet att ta människan till Mars. Men färden till den röda planeten innebär stora risker för astronauterna, i form av galaktisk kosmisk strålning.