Astronomi iFokus

Astronomi

Etikettjorden
Läst 1216 ggr
Mark
0

Vårdagjämning

Nu är det snart vårdagjämning, närmare bestämt på torsdag den 20/3 kl 06.48 enl Astronomisk kalender. Obs att vårdagjämningen inte är en dag utan ett klockslag. Samtidigt över hela jorden, även om klockan visar olika. t ex är det fortfarande den 19/3 på USAs västkust.

V definieras som den tidpunkt när solskivans mittpunkt passerar mellan södra och norra himmelshalvan. I praktiken detsamma som att den står precis rakt över ekvatorn.

Man säger att då är dag och natt lika långa över hela jorden. Men det stämmer inte riktigt, utan detta sker några dagar tidigare. Detta beror på att solstrålarna bryts i jordens atmosfär och därför kröker sig lite grand över "kanten". Det solbelysta halvklotet är alltså lite större än det mörka (gäller förstås alltid). Hoppas förklaringen är tydlig nog - svårt utan att rita.

Hur som helst så tycker jag det känns underbart att vi nu går in i det ljusa halvåret!!

Ayena_old
0

Underbart! Jag ser fram emot denna dag :-)

nera
0

Tack för fin förklaring Mark! T o m jag fattade hi-hi..Ja nu går vi mot ljusare tider Glad

Buuc
0

Wiie, typ. :D

[Malin3033]
0

Åh, äntligen ! Det är ju efter det klockslaget som man verklgien känner att våren och snart sommaren är här.

medde
0

Vilken  helt enorm förklaring. Toppen Mark! Sen måste jag även hålla med Mark att det känns så härligt att börja gå mot ljusare tider. Äntligen tycker jag, vill ha massa C- vitamin från solen .

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Farwuq
0

Jag brukar fira den dagen genom att lyssna på

Jean Michel Jarre's Equinoxe

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
0

#6 Vilken underbar musik han gör Jean Michel Jarre.

Mark
0

#5 medde, du måste hålla ordning på vitaminerna så att du får rätt sort i dig! Det är D-vitamin som kommer från solen, men den är ju viktig den också. Men C finns förstås i våra små härliga "solar" - apelsinerna.

Cool

medde
0

#8 Men oj Generad Visst har du rätt i detta. Har nog haft huvudet under armen. Detta skall jag kunna som rinnande vatten. Man är ju även mamma och min dotter fick ju även extra A,D,E under vintern. Men mänskligt att fela och härligt att erkänna det med. Jag tänkte rätt men gjorde fel. Mitt fel Skrattande Nu tappar jag det inte mer, någonsinn!

medde
0

Ger denna tråd en puff uppåt, då den är väldigt intresannt, och snart är det ju den 20/3

Starfall
0

Vad spännande! Längtar till denna dag, då ska jag springa in våren med hundarna på en stor grön äng och känna vindens fläkt mot mina kinder:)

medde
0

#11 Låter som en helt underbar känsla. Verkligen!

sinsiew
0

Jag visste faktiskt inte att vårdagjämningen var ett klockslag, jag trodde att det var en dag.Generad

Den informationen tackar jag för *bugar*

medde
0

#13 Visst var det bra info som Mark kom medSkrattande Därav jag gav denna tråd en puff upp, så ingen missar denna.

vanessa
0

Tack för infon Mark. Då ställer jag klockan den dagen. Påminn mig! /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

nera
0

Jag trodde det var vår på nu på riktigt nu! Igår så både såg och hörde vi lärkan här, men idag så är det SNÖ ute….fast vägen är bar i a f… men jag tröstar mig med att det är vårdagjämning vilken dag som helst Glad

medde
0

#16 Visst är det härlig känsla att våren äntligen kommer. Måste även ta mig i kragen och sätta på sommardäck på bilen min. Men blir ändå lite tveksam då jag läste om snöoväder som just varit nu under natten. Men det kommer väl inte hit tror jag.

nera
0

Min gubbe bytte till sommardäck igår..Gissa om våran förvåning att det var snö imorse. men nu är det borta igen.  Men kallt och kyligt är det. Kommer nog mer snö..

medde
0

#18 Tror dig väl, lite glad jag ej hann med detta, Just nu faller det snöblandat regn, får se var detta slutar…

Starfall
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På tal om snö… här har det kommit mkt snö idag!! Passade på att fota innan, här är en bild…

Starfall
0

En annan bild när mina hundar Frankie och Pyret springer i snön =) Lite OT med hundbilder i denna tråd kanske, men ni ser iaf hur mkt snö jag har här:)

medde
0

#20/21 Har all denna snö kommit i dag??

Buuc
0

#22 Det har verkliget snöat idag, som om någon bara hällde ut ur stora hinkar… :P

Starfall
0

#22 Japp, varenda liten flinga… bifogar en bild som jag fotade igår, då hade man verkligen vårkänslor! :) Det bara vräker ner snö här fortfarande, så imorgon vill jag nog helst inte se hur mkt snö vi har… fast lär vara tvungen eftersom det är skoldag…

medde
0

#24 Tänk vad vädrets makter kan spela oss ett spratt ibland.

vanessa
0

Huffar och puffar upp tråden som en påminning om vårdagjämningen. Glöm inte att det gäller ett klockslag, som Mark skrev. Så ställ klockan på 06.48. /Vanessa

Farwuq
0

Jag är arg så tänderna gnisslar, jag vill ha värme nu. Vi har haft mer snö denna veckan än sammanlagt under hela den övriga vintern.

Skrikandes

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

medde
0

Snön far ner till och från här i den stora staden! Ingen vår känsla här inte!

vanessa
0

Själv så blir jag road av att alla är så förvånade att solen ligger lågt vid denna tid, och att snön dimper ner. Så blir det varje år och det beror ju på var på jorden vi ligger. Själv tycker jag att det är underbart att se lite snö, och kände att våren kan man lite på :-). Tycker att det visar att jorden inte är helt klimatskadad ännu. /Vanessa

Mark
0

#29 Bra formulerat! Det gör snöstormen lite mer uthärdlig!

medde
0

#30 Vilken har varit oroad av solens läge? Men håller väl med er bägge två om att, detta ni sade om snön.

vanessa
0

#31 Jag har läst det, vissa tror att solen ligger lägre än vad den brukar. Fast den ligger lågt varje vår och  inte lägre än vanligt. /Vanessa

medde
0

#32 Men detta kan inte ha varit här inne?

Hur som helst vilken härlig vår vi har! Just nu snöar det utanför mitt fönster, och det får mig att längta till solen ännu mer.

medde
0

I dag är der den 24 mars och snön ligger kvar här ute, Lite trist nu när det varit vårdagjämning. Jag började faktiskt få lite vår känslor ute, och skulle även byta till sommardäcken och så kommer vintern nu? Vill inte!

medde
0

Nu är det verkligen vår i luften.