Meteroit?
För några minuter sen så såg jag ett ljussken i ögonvrån. Kastade en blick emot fönstret och fick se ett fallande objekt. Väldigt lik ett fyrverkeri/smällare. Men ingen smäll, och ingen rök.
Såg den i högst 2 sek, sen försvann den. Det ända som blev kvar var det vita spåret som flygplan brukar ha efter sig.
Var detta en mereroit? Eller vad annars?
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Ärligt tror jag inte det.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

vad kan det ha varit då?
Solbackens kaniner

Det kan ha varit ett fyrverkeri. De smäller bara vid uppskjut och om vinden tillät det så kom ljudet inte fram till dig. Däremot ljus och det fallande. Sedan mig veterligen så blir det inte rök från meteroiter. Men det kan nog Medde svara på. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Det var inte rök. Det var samma "bromsspår" som det blir efter flygplan.
Solbackens kaniner

Såg i ditt inlägg att du inte menade rök, men jag tror inte att det var en meteroit du såg.

Jag tror inte heller på att du såg en meteroit, det är liksom lite för ovanligt? Det finns ju 'tysta' fyverkerier som bara glider fram, och slocknar sedan. Vissa klarar sig tills de landar någonstans. Men dom lämnar inte så jättetydliga spår efter sig..

Kan vara det också.

Här är en meteorit, tror jag den heter. Den hittades av ett par karlar i Pajala området. Den fraktades ner till SAAB i Lugnvik, Östersund, där en av karlarna jobbar. Min man tog ett fotot på den och fick med sig några små bitar hem . Synd att jag inte tänkte på att spara länken till lokaltidningen, men det här har säkert omskrivits i flera tidningar. Det tros vara den största meteroit som hittats i Sverige, eller om det var Europa. Men det är skillnad på att tro och att veta. Den skulle visst fraktas vidare efter rengöring.
Här hittade jag en länk, om den fungerar, den gjorde det nyss.
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=523861&avdelning_1=101&avdelning_2=143
# 8 Vad häftigt!!

Ja, det var mig en bumling

Välkommen in hit till oss på astronomi! Hoppas vi kommer att se i trådarna härinne.
Bumling var rätta ordet. Tack för bilden och länken.